נפט: העלייה בהיצע תוביל לירידה נוספת בטווח הבינוני והארוך

החוזים העתידיים על הנפט צופים ירידת מחירים מסוימת במחצית השנייה של 2021 – ככל הנראה לאחר עלייה מחודשת בהיצע, וירידה נוספת במחיר בטווח הבינוני והארוך

באר נפט | צילום אילוסטרציה: TFoxFoto, שטארסטוק

מחירי הנפט המשיכו במגמת עליה כמעט רציפה מאז ראשית חודש מאי 2021. הנפט מסוג BRENT הגיע לכ-72.3 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-11/6/2021 ומחיר חבית מסוג WTI הגיע לכ-70.9 דולרים, על רקע המשך עליית הביקוש הגלובלי.

הביקוש לדלק למכוניות בארה"ב המשיך לעלות והוא חצה את רף התשעה מיליון חביות ביום. הביקוש לדלק מטוסים על גם כן לכ-1.5 מיליון חביות ביום. קיימים סימנים ברורים לעליית הביקושים לטיסות בהמשך השנה, בדגש על עונת הקיץ. בהקשר זה, מספר הטסים בארה"ב המשיך ועלה והגיע ליותר מ-2 מיליון איש ליום לאחרונה, הרמה הגבוהה ביותר מאז פרוץ משבר הקורונה, ורק כחצי מיליון איש ליום פחות מן הרמה שלפני פרוץ המגיפה. גם ברמה העולמית צפויה העלייה במספר הטסים להימשך.

הביקושים לנפט באירופה ממשיכים להתאושש עם החזרה של כלי הרכב לכבישים המעלה את הביקושים לדלק, על רקע בלימת התפשטות נגיף הקורונה בחלק מהמדינות, לצד ההתאוששות בפעילות הכלכלית."

בצד ההיצע, עליית מחירי הנפט נתמכה בהודעת קבוצת +OPEC בראשית יוני על שמירה על התוואי המתון, שהוגדר מראש, של הגדלת ההיצע, זאת למרות התאוששות הביקוש הגלובלי. הודעת הקבוצה לא כללה עדיין התייחסות להתקדמות המשמעותית במאמצים להגיע להסכם בין ארה"ב לאיראן במסגרת שיחות הגרעין. במידה וייחתם הסכם ויופחתו הסנקציות על סקטור האנרגיה של איראן, זה יכול להוביל להגדלה של היצע הנפט בשוק, ככל הנראה באופן הדרגתי, בכ-2 מיליון חביות ביום. צעד זה, אם יתממש, צפוי להביא בהמשך לירידה מסוימת במחירי הנפט.

במבט קדימה, הרמה הגבוהה של תחלואה במדינות המתעוררות והמגבלות החלות בעקבות כך מהווה סיכון לביקושים הגלובליים ויכולה להכביד על המשך ההתאוששות של שוק הנפט. כנגד, במשקים המפותחים ישנה התקדמות בתהליך ההתחסנות ובעקבות זאת חזרה לפעילות כלכלית מלאה, ניידות רבה יותר של אנשים, נסיעות ותעופה. להערכתנו, הביקוש לדלק של המדינות המפותחות צפוי לעלות בחודשים הקרובים, בדגש על עונת הקיץ, בה הביקוש לדלק לתחבורה גבוה מאחר ואנשים יוצאים לטייל, מה שצפוי לשמור על מחיר הנפט בטווח הקצר סביב רמתו הגבוהה. בסך הכל, נראה שהביקוש המצרפי לאנרגיה יעלה בתקופה הקרובה.

"במקביל, ההחלטה בקבוצת OPEC+ להמשיך בתכנית ההדרגתית של ההקלות במכסות הייצור בחודשים הקרובים, ולא להאיץ את הקצב, צפויה להעלות את היצע הנפט בצורה מדודה ומבוקרת. הגדלת היצע הנפט בארה"ב עשויה להיות גורם מפתיע כלפי מעלה בצד ההיצע וכך גם בכל הקשור להתקדמות אפשרית במו"מ שבין ארה"ב לבין איראן. החוזים העתידיים צופים ירידת מחירים מסוימת במחצית השנייה של 2021, ככל הנראה שלאחר עלייה מחודשת בהיצע, וירידה נוספת במחיר בטווח הבינוני והארוך.

הכותב הוא הכלכלן הראשי של לאומי

כתיבת תגובה