עוד סיבה לעליות המחירים: ההקלות שמבקשים הקבלנים

שינויי תב"ע מאריכים את זמן הטיפול בבקשות ההיתרים לפי שלשה (!) מבקשות התואמות את התב"ע • "לא רק הממשלה והרשויות המקומיות אחראיות על הירידה בהתחלות והיתרי הבנייה ברבעון הראשון, גם ליזמי הנדל"ן יש חלק בזה", אומר יגאל צ'ודנר, מנכ"ל חברת נתיבי הקמה • חיים מסילתי: "שר השיכון החדש אלקין הזהיר מזינוק במחירי הדירות ואמר שהשוק בבועה – ובכך שלח את האזרחים לרכוש דירה לפני 'התפוצצות הבועה' לדבריו; אסור לקובעי המדיניות בממשלה לחמם את השוק"

יגאל צ'ודנר מנכל מייסד חברת נתיבי הקמה | צילום: אילן ספירא

בעקבות הפרסום על הירידה בהתחלות הבנייה וצניחת מספר היתרי הבנייה שאושרו ברבעון הראשון של 2021 אומר יגאל צ'ודנר, מנכ"ל חברת נתיבי הקמה המתמחה בניהול הליכי רישוי וסטטוטוריקה, כי "לא רק הממשלה והרשויות המקומיות אחראיות על הירידה בהתחלות והיתרי הבנייה ברבעון הראשון, גם ליזמי הנדל"ן יש חלק בזה. אין כמעט בקשה להיתר בנייה כיום שלא כולל הקלות ושינויים בתב"ע המקורית, במיוחד בתחום ההתחדשות העירונית, וזה גורם לעיכוב כבד בטיפול של ועדות התכנון ובמתן ההיתר בפועל".

לדבריו, משך הזמן שלוקח לוועדה לטפל בבקשה להקלות ושינויי תב"ע ארוך פי 3 (!) מבקשה להיתר התואמת את התב"ע משום שהן כוללות גם התנגדויות של הציבור. הסחבת הזו פוגעת במישרין בלקוחות הקצה כי היא מביאה לעלייה בעלויות של רכישת דירה.

"שוק הנדל"ן לא דומה לשווקים אחרים כמו למשל המסעדנות שהגיב באופן מיידי לפגיעה במשבר הקורונה. התהליכים בשוק הנדל"ן ארוכים יותר ולכן את הפגיעה בפעילות שהייתה בשנת הקורונה אנו רואים עכשיו ברבעון הזה, וגם ברבעונים הבאים להערכתי התמונה תהיה דומה, לא אתפלא אפילו אם הירידה בהתחלות ובהיתרי הבנייה תרחיף יותר בהמשך השנה", מסכם צ'ודנר.

חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אומר כי "שר השיכון החדש אלקין הזהיר אתמול מזינוק במחירי הדירות ואמר שהשוק בבועה – ובכך הוא למעשה שלח את רוכשי הדירות הצעירים והמשפחות הצעירות לרכוש דירה לפני התפוצצות הבועה לדבריו. אסור לקובעי המדיניות בממשלה לחמם את השוק – וזה בדיוק מה שהוא עשה. הצהרות כאלה עלולות להביא לזינוק בביקושים לדירות בזמן הקרוב ובהתאם לעלייה במחירים. אם הממשלה רוצה באמת להביא לעלייה בהתחלות הבנייה ולרסן את המחירים, היא חייבת להתייעץ עם גורמי המקצוע הפעילים בשוק – עם יזמים וקבלנים שחיים את השוק כל יום ולמצוא איתם פתרונות ביחד, דובר על כך בממשלות הקודמות אך לא נעשה דבר בנושא.

"בנוסף, חייב להיות סנכרון מושלם בין כל משרדי הממשלה שאמונים על שוק הנדל"ן, שכולם יישבו בישיבות משותפות ויעדכנו על הצעדים של כל משרד ומשרד ויעשו חשיבה משותפת, משום שכל אי-סנכרון משמעותו עיכוב במתן היתרי הבנייה, הקטנת היצע הדירות ועלייה במחירים".

כתיבת תגובה