פלונטר לבן מול המלחמה בהון השחור

עו"ד קרן זרקו זמיר פורשת את הפלונטר של רשות המסים עם חוקי הלבנת ההון מול גורמים זרים כשרים וישרים שמבקשים להפקיד את כספם בחשבונות בנק ישראל • בימים אלה מתקיימים דיונים בין רשות המסים, הרשות לאיסור הלבנת הון, בנק ישראל והיועץ המשפטי לממשלה על-מנת לפתור את הפלונטר – האם יש פתרון באופק?

רשות המסים בת"א. (ארכיון) | צילום: באדיבות המצלם

חוקי הלבנת ההון מערימים קשיים על גביית מסים מחו"ל ופתרון לא נראה באופק. התוצאה היא שמדיניות שמטרתה למנוע הלבנת הון שחור, מונעת גם העברה של 'הון לבן', וכולנו נפגעים מכך.

רשות המסים מעלה בחכתה גורמים זרים רבים החייבים לה כסף, להם מוציאה שומות מס. אז מגיע המבוי הסתום – ומתגלה כי לגורמים הזרים, נאמנויות זרות בעלי חשבונות בחו"ל או חברות זרות שיש להן פעילות חלקית בארץ, אין דרך להפקיד את הכספים בישראל.

הסיבה לכך היא שאין חשבון בנק ייעודי להפקדות כספים לטובת המדינה מחו"ל, ואין לגורמים הזרים החייבים במס אפשרות אמיתית לפתוח חשבון בנק בישראל, זאת היות והבנקים לא מאפשרים להם לאור מדיניות איסור הלבנת ההון ושיקולי רגולציה. 

זאת בניגוד לעבר, שבנק ישראל  החזיק בחשבון ייעודי להעברת תשלומים כלליים מחו"ל לטובת תשלום מס מגופים זרים, אך לפני מספר שנים הודיע הבנק על חסימת החשבון, כאשר בפועל רק בתחילת 2019 הוא נחסם לגמרי ולכן הסוגיה מוצפת כעת. מסתבר כי רשות המסים ביקשה לחסום חשבון זה, מסיבות טכניות ככל הנראה. גורמים ברשות טוענים כי ישנה גם סיבה מהותית – שלא נכון תפעולית שחשבון זה ישמש פתרון לבעיה רוחבית שדורשת פתרון רציני יותר – העובדה שהבנקים אינם מאפשרים תשלום מס של נישומים מחו"ל.

חשוב להבין כי בנק הוא עסק כלכלי לכל דבר, שמטרתו לעשות עסקים ולהרוויח. זה כלל לא באינטרסים של הבנק למנוע הלבנת הון. ובכל זאת הרשות למניעת הלבנת הון מטילה על הבנקים משימה לאומית למניעת הלבנת הון, עם סנקציות חמורות בצד הפרתה. הבנקים נקנסים בלי סוף, מוגשות נגדם תביעות משפטיות רבות, אז לא פלא שמי שנכווה ברותחין נזהר בצוננים.

מה גם, כאשר רשות המסים מוציאה שומה, הדבר לא אומר שהפעילות בגינה ניתנה השומה היא חוקית. והבנקים, החוששים מהסתבכויות משפטיות ומהטלת סנקציות מעדיפים פעמים רבות לא לקחת סיכונים, לערוך בדיקות מחמירות מאוד, ובסופן לא לפתוח לאותו גורם זר חשבון בנק, גם אם הוא חייב כספים לרשות המסים. מה גם שכאשר ממילא מדובר בחשבון שנועד אך ורק לטובת תשלום מס, לבנק אין מוטיבציה עסקית לסייע. 

בימים אלה מתקיימים דיונים בין רשות המסים, הרשות לאיסור הלבנת הון, בנק ישראל והיועץ המשפטי לממשלה על-מנת לפתור את הפלונטר – אך לא מסתמן כי יושג בקרוב פתרון ממשי.

על מנת שהבנקים יהיו גמישים יותר בפתיחת חשבונות הבנק, על הרשות להלבנת הון להתגמש גם היא מצידה. לא ניתן גם לדרוש מהבנקים להילחם בשם הרשות להלבנת הון וגם לתקוף אותם על פעולות המנע שהם עושים.

 

הכותבת הינה עו"ד קרן זרקו זמיר, מתמחה במיסוי פלילי ועבירות כלכליות

כתיבת תגובה