קנסות זעומים לחברות שהטעו לקוחות בשיווק קרקע חקלאית

17 חברות נדל"ן העוסקות בשיווק קרקעות חקלאיות, זכויות ליחידה ועוד נמצאו כמטעות ומפרות את חוק הגנת הצרכן • החברות שיווקו את הקרקעות לצרכנים ללא ציון מפורש ובולט כי הקרקע אינה זמינה לבניה וחלקן לא גילו מידע אותו היו צריכים לגלות על פי החוק והתקנות • הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מודיעה על כוונתה להטיל עליהן עיצומים כספיים בסך כולל של 2,357,600 ₪ – סך שיוצא זעום מאוד ביחס לכל חברה

קרקעות חקלאיות| מקור: shutterstock

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מודיעה על כוונתה להטיל עיצומים כספיים בסך 2,357,600 ₪ על 17 חברות שעוסקות בשיווק קרקעות חקלאיות בגין הטעיית צרכנים

17 חברות נדל"ן העוסקות בשיווק קרקעות חקלאיות, זכויות ליחידה ועוד נמצאו כמטעות ומפרות את חוק הגנת הצרכן החברות שיווקו את הקרקעות לצרכנים ללא ציון מפורש ובולט כי הקרקע אינה זמינה לבניה וחלקן לא גילו מידע אותו היו צריכים לגלות על פי החוק והתקנות.

יודגש כי לחברות קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

החברות וגובה כוונת החיוב לכל חברה:

חברהעיצום
א. לוי השקעות ובנין בע"מ₪    540,000
קרקעות ישראל (אחזקות) בע"מ₪    304,000
פדרמן בית השקעות נדל"ן ופיננסים בע"מ₪    296,400
קרקעות ישראל שיווק נדל"ן בע"מ₪    216,000
רמדש קפיטל בע"מ₪    196,000
בי.אס.בי – החברה למימוש קרקעות בע"מ₪    134,400
קטורת נדל"ן 1820 בע"מ₪    105,600
ארבל תמ יזמות והשקעות₪      80,400
י.ד נחלה נכסים₪      80,400
כהן פליקס אחזקות ו- א.ש.נ.מ נדלן נדלן בע"מ₪      79,200
א.ע שפע נכסים בע"מ₪      70,400
ירושלים מדיה ליין בע"מ₪      61,600
ת.ש.ב קפיטל גרופ בע"מ₪      54,000
משהב חברה לשיכון בנין ופיתוח בע"מ₪      54,000
יניב שטרן (רימקס)₪      50,400
א.ב ברזיל ישראל נדל"ן בע"מ₪      26,400
עופר מרגולין₪        8,400

בהמשך לבדיקה שערכה הרשות בשטח ומודיעין שהתקבל אשר העלה חשד כי חברות רבות המשווקות ומוכרות קרקעות, מטעות את הצרכנים ביחס לפרטים מהותיים ביחס לקרקע – ניהלה הרשות מבצע אכיפה רחב בתחום זה. 

דוגמאות להפרות השונות שנמצאו במהלך המבצע:

  • סעיף 2 לתקנות הגנת הצרכן (חובת גילוי פרטים בקרקע שאינה זמינה לבניה) קובע כי עוסק המפרסם קרקע שאינה זמינה לבנייה יגלה לצרכן באופן ברור ובולט כי הקרקע אינה זמינה לבנייה לצרכן, כשגודל הגופן יהיה בגודל האות הגדולה ביותר. בחלק מהחברות שנחקרו נמצא כי, החברות לא גילו לצרכנים כי הקרקע אינה זמינה לבניה וציינו כי "הקרקע אינה זמינה לבנייה מיידית", ביטוי זה נותן את הרושם שהקרקע תהיה זמינה לבנייה בעתיד הנראה לעין, בעוד שבמועד הפרסום הקרקע אינה זמינה לבנייה כלל ולא ניתן לדעת מתי תהיה זמינה לבנייה, מעשה זה מהווה מעשה העלול להטעות צרכן.
  • בחלק מהחברות הקרקעות שווקו בדף הבית של אותן חברות במחיר מסויים, וכאשר לוחצים על כפתור פרטים נוספים מועברים לעמוד בו מופיע מחיר גבוה יותר.
  • החברות שיווקו בחלק מהמקרים זכות ליחידת קרקע בשטחים חקלאיים שיתכן ועתידים לשנות את ייעודם, כשלמעשה אין צפי למועד הגשת התוכנית המפורטת אשר מכוחה ייקבעו ייעודי הקרקע וכפועל יוצא היתרי הבנייה.
  • חלק מהחברות הציגו תוכניות בניה בסמוך לפרויקט כשבפועל אין תוכנית כללית מאושרת או תוכנית מפורטת, אמירות אלה, בנוגע לפירוט הבניה ותחום שטח הפרויקט עלולות להטעות צרכן באשר למהות הנכס.
  • חלק מהחברות לא מסרו לצרכנים תמצית שומה לפי תקן 22.

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, אמרה, כי "קניית קרקע היא אחת מהעסקאות היקרות והמורכבות מאוד בעבור הצרכן. קיים קושי לצרכנים לבדוק בעצמם את אמיתות המידע הנמסר להם. המבצע העלה כי קרקעות שאינן זמינות לבניה פורסמו ושווקו תוך הטעיה של ציבור הצרכנים בסוגיות רבות וביניהן שווי ומחיר הקרקע, הטעיה באשר לזמינותה של הקרקע לבניה.

"מבצע אכיפה זה בא בהמשך לרפורמה שיזמה הרשות לאסדרה בשיווק ומכירה של קרקעות חקלאיות, קרקעות שאינן זמינות לבניה והוא חלק מהמאמץ הכולל אותו מובילה הרשות להורדת יוקר המחיה. הרשות תפעל למיצוי הדין כנגד עוסקים שנמצאו מפרים לרבות השתת עיצומים כספיים ו/או הגשת כתב אישום פלילי".

4 תגובות ל: "קנסות זעומים לחברות שהטעו לקוחות בשיווק קרקע חקלאית"

  1. חייבים לקבל עונש רציני ביותר

  2. למה לא…
    למה לא להטעות ולגנוב את הציבור ???
    הרי זאת הנורמה שהתקבעה לה בישראל !
    * גנוב כפי יכולתך ! רק תדאג שיהיו לך "שותפים עסקיים" ואו פוליטיים שיאתרגו אותך… 🤐

  3. קנסות מגוחכים.
    כדי להרתיע היה צריך להיות קנס מהותי, החזרת הכספים + 50% קנס על החברה והבעלים + איסור עיסוק למשך x שנים בתחום.
    במצב הקנסות שניתנו אין לחברות שום סיבה שלא להמשיך להונות את הציבור.

  4. מכירים עו"ד מומחה בתחום בזה שידע לייצג קבוצה של רוכשים שניזוקו מקנייה כזו?

כתיבת תגובה