רגע לפני ששנת העסקים נגמרת: הזכויות שכדאי לממש החודש

חודש דצמבר מעניק חלון הזדמנויות למימוש זכויות שעשויות לחסוך לכם הרבה כסף • אז לפני ששנת 2019 תסתיים עו"ד שרון הורנשטיין מאתר הזכויות 'כל זכות' ריכז עבורכם את כל הזכויות שכדאי לממש ממש עכשיו

צילומסך: 'קלוח'

שנת 2019 תסתיים בקרוב ואיתה העשור הנוכחי, וזה חלון הזדמנויות מצוין לסגור את כל הפינות, ולסדר את כל הסוגיות מול מס הכנסה וביטוח לאומי על מנת ליהנות מהטבות מסוימות. ריכזנו עבורכם את כל הזכויות שחשוב להכיר בתקופה הזו.

הגשת בקשה למענק עבודה

למענק עבודה עשויים להיות זכאים שכירים או עצמאיים, שהייתה להם הכנסה מעבודה או מעסק במהלך 2018, אשר עומדים בכל התנאים. לצורך קבלת מענק העבודה, יש להגיש תביעה באמצעות אחד מסניפי הדואר עד 27.12.2019 (אם הגשתם בשנתיים האחרונות תביעה למענק עבודה, תוכלו להגיש תביעה מקוונת באתר רשות המיסים עד סוף 2020). בנוסף, במידה והכנסתכם ענתה על הקריטריונים לקבלת המענק לשנת 2017 ולא הספקתם להגיש בקשה במועד, מהרו להגיש בקשה בהליך מיוחד לרשות המסים עד סוף דצמבר 2019. שימו לב שגם כאן, אם הגשתם בשנתיים הקודמות תביעה למענק עבודה, תוכלו להגיש תביעה מקוונת באתר רשות המיסים עד סוף חודש דצמבר 2019.

בדיקת החזר מס הכנסה או ביטוח לאומי עבור שנת 2013

אם ניכו משכרכם דמי בטוח לאומי או מס הכנסה בסכומים גבוהים ממה שהייתם צריכים לשלם, ניתן לבקש את החזרים עד 6 שנים אחורה. לכן, מהרו להגיש בקשה להחזר מס הכנסה או בקשה להחזר כספי מהביטוח הלאומי לפני סוף דצמבר 2019, שכן לא תוכלו לעשות זאת לאחר מכן.

הפקדות עצמאיות לפנסיה או לקרן ההשתלמות

חשוב שתדעו שאתם יכולים להפקיד באופן עצמאי סכומים לביטוח פנסיוני, בין אם אתם עצמאיים ובין אם אתם שכירים, וליהנות מהטבת מס. הטבת המס, מקטינה את גובה המס שעליכם לשלם. כך, שאם אתם עובדים שכירים ומשלמים מס הכנסה, אתם יכולים ליהנות מהטבת מס בנוסף להטבות המוקנות לכם כתוצאה מההפרשות המבוצעות דרך המשכורת. זאת במידה והפרשות המעסיק לא מחושבות מכל רכיבי השכר (למשל: דמי הבראה, שעות נוספות, הוצאות נסיעה, שי לחגים וכו'.) ובתנאי שהסכומים שהופרשו לא עברו את התקרה הקבועה בחוק. על מנת ליהנות מההטבה, יש לבצע את ההפקדות לכל המאוחר עד סוף דצמבר 2019.

הפקדות לקופת גמל להשקעה

בחנו את הכדאיות של הפקדת כספים בקופת גמל להשקעה. אם תבחרו כן, חשוב שתדעו שניתן להפקיד לכל היותר 70,000 ש"ח בשנה קלנדרית אחת. לפיכך, מי שמעוניין להפקיד יותר מ-70,000 ש"ח, יכול לנצל את חודש דצמבר ולהפקיד במהלכו עד 70,000 ש"ח, ובשנת 2020 יוכל להוסיף עד 70,000 ש"ח נוספים.

תיאומי מס בעקבות שינוי מקום תעסוקה

במידה והתחלתם עבודה חדשה והיה לכם ביטוח פנסיוני לפני כן, וודאו שהמעסיק העביר את ההפרשות לפנסיה תוך 3 חודשים מתחילת העסקתכם ועד סוף השנה לכל המאוחר. במידה והוא לא יעשה כן, לא תוכלו ליהנות מהטבת "זיכוי ממס" הניתנת באותה שנה, ותיאלצו לשלם מס גבוה מזה שהייתם אמורים לשלם. בנוסף, במידה ועבדתם ביותר ממקום עבודה אחד השנה, החלפתם מקום עבודה או הפסקתם לעבוד לפני סוף השנה, בצעו תיאום מס הכנסה באתר רשות המיסים או באמצעות פנייה ישירה לפקיד השומה. ביצוע תיאום המס לפני סוף השנה, יאפשר למעסיק לנכות משכרכם מס מופחת ואף להחזיר לכם את כל הסכומים העודפים שניכה לכם במהלך השנה.

כמו כן, כדאי לבצע תיאום ניכויים בביטוח לאומי, שאותו ניתן לבצע ישירות מול המעסיק המשני, בלי לפנות לביטוח לאומי. עניין זה, יאפשר למעסיק לנכות משכרכם שיעור מופחת של דמי ביטוח לאומי ולהחזיר לכם את כל הסכומים העודפים שנוכו משכרכם במהלך השנה. חשוב לשים לב כי מי שלא הספיק לבצע את התיאומים במהלך שנת המס וכתוצאה מכך נוכו משכרו סכומי מס גבוהים מאלה שהיה עליו לשלם, יוכל להגיש בשנה הבאה בקשה להחזר מס. באופן דומה, עובד שכיר שנוכו משכרו דמי ביטוח לאומי בשיעור גבוה מדי, יוכל להגיש בשנה הבאה בקשה להחזר כספי.

החזר מס על תרומות

אם תרמתם לפחות 180 ₪ למוסד ציבורי שקיבל אישור לפי סעיף 46, אתם עשויים להיות זכאים לזיכוי ממס הכנסה בגובה של 35% מגובה התרומה. לצורך קבלת הזיכוי, יש להגיש בקשה לפקיד השומה במס הכנסה, בצירוף הקבלות על התרומות, ולאחר מכן למסור את האישור למעסיק כדי שיבצע את הזיכוי במסגרת השכר. במקומות עבודה מסוימים, ניתן אף למסור למחלקת שכר את הקבלות המקוריות, והמחלקה תפעל להשגת האישור ולביצוע הזיכוי לתוך השכר.

אתר "כל זכות" הינו אתר הזכויות המוביל בישראל. המידע באתר "כל זכות" מוגש בחינם, ללא כוונת רווח, בצורה ברורה ופשוטה.

הכותב הוא עו"ד שרון הורנשטיין, אתר הזכויות "כל זכות".

3 תגובות ל: "רגע לפני ששנת העסקים נגמרת: הזכויות שכדאי לממש החודש"

  1. בונוסים לעובדים..

  2. אם אני לא משלמת מס דרך התלוש האם אני עדין יכולה להגיש בקשה להחזר תרומות ?

  3. הדר – להגיש את יכולה, רק אין לזה רלוונטיות. לא תקבלי החזר מס (משום שלא שילמת מס).

כתיבת תגובה