רוצים לעסוק בקריפטו? פנו למפקח על הבנקים

הפיקוח על הבנקים מאשר להם לפעול בתחומי הקריפטו שבהם הוא רואה הזדמנות פיננסית צומחת, ומאידך – מבקש מהם לשקול היטב את הסיכונים ואף להידבר עימו לפני כל פעולה שיבצעו | "גישה זהירה ביחס לסיכונים והבטחת ההגנה על הלקוח, ומצד שני לא לבלום את החדשנות שבעולמות הקריפטו והטכנולוגיה", אמר המפקח על הבנקים

מטבעות דיגיטליים | צילום: shutterstock

בשנים האחרונות אנו עדים לעליה בפעילות בתחום הנכסים הקריפטוגרפים הפיננסיים (הקריפטו). בין השאר, נכסים ושירותים חדשים וחדשניים מתפתחים בקצב מואץ, ואלה ניתנים על ידי מגוון של גופים ומופנים לקהל רחב יותר של לקוחות. בשנה האחרונה, בעולם וגם בישראל, רואים גם כניסה של גופים פיננסיים מסורתיים, כמו בנקים וכדומה, לתחום הצומח במהירות.

גם בבנק ישראל לא רצו להישאר מאחור, והפיקוח על הבנקים הודיע כי הוא סבור, שבפעילות קריפטו ובטכנולוגיה התומכת בפעילות זו, יש פוטנציאל חדשנות בעולמות הפיננסיים. פעילות של גופים פיננסיים מסורתיים בתחום, לצד גופים אחרים שכבר פעילים שנים רבות, תאפשר התפתחות של מודלים עסקיים חדשים.

אלא שמפני שזהו תחום חדש, והפעילות בו חדשה הן לגופים הפיננסיים והן ללקוחותיהם, והיא מגלמת בתוכה סיכונים יציבותיים, סיכונים פיננסיים, סיכונים תפעוליים, לרבות סיכוני סייבר, היבטי איסור הלבנת הון והיבטים צרכניים, על כן, ציינו בפיקוח על הבנקים, יש חשיבות בניהול זהיר של סיכונים אלו על ידי הגופים הפיננסיים הבוחרים לפעול בתחום, כך שבין היתר השימוש בכלים פיננסיים חדשים וטכנולוגיות חדשות יהיה לטובת הלקוחות ובהתאם למותר לבנקים לבצע על פי חוק.

בהתאם לכך, היום הוציא הפיקוח על הבנקים לוועדה המייעצת לענייני בנקאות טיוטת מכתב וטיוטת עדכון (להוראת נב"ת 310) בנושא ניהול סיכונים המפנות את תשומת הלב לסיכונים המרכזיים הנגזרים בתחום זה, לרבות לדרישות הצרכניות הנובעות מהפעילות, וכן דורשות מכל תאגיד בנקאי לפנות למפקח מראש בטרם הוא נכנס לפעילות בתחום הקריפטו.

 

יאיר אבידן, המפקח על הבנקים הבהיר היום כי "פעילות הקריפטו, תחת גופים פיננסיים מסורתיים, הינה פעילות חדשה יחסית, ומשכך יש חוסר-ודאות לגבי התפתחות המודלים העסקיים בתחם זה. כרגולטור המעודד חדשנות, לפיקוח על הבנקים יש אחריות דואלית. מצד אחד לא לבלום את החדשנות שבפעילות הקריפטו והטכנולוגיה התומכת בה אלא לאפשר את התפתחותה, ומצד שני, לוודא גישה זהירה ביחס לסיכונים הנובעים מפעילות זו תוך הבטחת ההגנה המירבית האפשרית על הלקוח".

כתיבת תגובה