רוצים לשדרג את הבניין, מה חשוב לדעת לפני שמתחילים?

התחדשות עירונית מתייחסת בין היתר לתוכניות של תמ"א 38 שנועדה במקורה לאפשר חיזוק מבנים בפני רעידות אדמה, אך מבטיחה גם תוספת ממ"ד לכל דירה ושדרוג חדר המדרגות ותשתיות מים, חשמל וגז לפי הצורך

התחדשות עירונית. אילוסטרציה: joseph s l tan matt | שאטרסטוק

בשנים האחרונות נחשפנו לתופעה חדשה המתרחבת והולכת בתחום שדרוג המבנים בישראל. המלחמות האחרונות ברצועת עזה, ניערו אף את אחרוני האדישים שבקרב תושבי מדינת ישראל שמיהרו אף הם לבדוק את זכאותם להשתתף בתכנית תמ"א 38.

השדרוג משפיע כמובן על איכות חייהם וביטחונם של התושבים ושל הדיירים המתגוררים בבניינים שעוברים את התהליך הזה. על פי התכנית מתווסף גם לכל בית – חדר ממ"ד שתורם רבות לביטחון האישי של המשפחה. מלבד זאת, וזה העיקר בתכנית – הוספת חיזוקים למבנה שיהפוך להיות יציב בפני רעידות אדמה.

איך עובדת התכנית?

במסגרת הפרויקט של תמ"א 38 עובדים בין היתר גם על שיפור חזית המבנה ובכך תורמים מאוד להשבחתו של הנכס ולעליית הערך של המבנה כולו. החוק קובע כי היזם שלוקח על עצמו את הטיפול במבנה מקבל זכות לבנות על הגג עוד קומות, ובתמורה הוא מתחייב להשקיע בחיזוק המבנה מפני רעידות אדמה ובהוספה של חדר ממ"ד לכל בית.

חוץ מזה מוטל על היזם לשפץ את המבוא לבניין, לחדש ולשפץ את חדר המדרגות, לבצע עבודות תשתית נצרכות כמו תשתיות מים ותשתיות חשמל, התקנה של דלתות ושל אינטרקום לכלל הדיירים בבניין, הוספת מעלית, הכנה של מגרש חניה מתאים עבור הדיירים וכמובן – כפי שציינו לעיל – הוספת ממ"ד בגודל של 25 מ"ר.

מה אתם צריכים לדעת לפני שתיכנסו לפרויקט?

אז נכון שזה נשמע פנטסטי. אך לא כל אחד יכול לבחור לשדרג לעצמו את הבית באמצעות פרויקט מעין זה. כדי לראות אם אתם אכן מתאימים עליכם לבדוק האם המבנה שלכם אכן עומד בתנאים של תמ"א 38. לאחר שתוודאו כי אכן ישנה התאמה עליכם לבקש את הסכמתם של דיירי הבית. בסוגיה זו יש לפעול ברגישות רבה. לא כל אחד מוכן נפשית להיכנס לפרויקט מעין זה. ישנם אנשים מבוגרים שכל השינויים הללו לא ייטיבו עמם – בלשון המעטה. טוב להם עם הבית הישן והמוכר ואין להם כל צורך בחידושים או בשינויים למיניהם.

חשוב שתדעו כי אמנם לא נדרשת הסכמה גורפת של כל הדיירים כדי שהבניין כולו ייכנס לתהליך של תמ"א 38. די בכך אם תשיגו את הסכמתם ואת אישורם של רוב דיירי הבניין. אך עם זאת, לא כדאי להסתכסך עם השכנים. כאשר ישנם בין הדיירים כאלה המסרבים בכל תוקף, התנהלו מולם בנועם, הציעו פיצוי כלשהו וכך תרוויחו גם את השדרוג ואת התוספת וגם לא תפגעו באף אחד מהדיירים.

ישנם סעיפים רבים נוספים שיהיה עליכם לבדוק. זאת כדאי שתעשו אך ורק מול עורך דין שמתמצא היטב בכל הסעיפים ובתתי הסעיפים בתחום זה. כי הייעוץ המקצועי הינו קריטי כאשר מדובר בפרויקטים משמעותיים מעין אלו, וכדי שתקבלו את מלוא הזכויות שלכם עליכם ללמוד עליהם מאנשי המקצוע.

המידע בכתבה בחסות שטרית ושות' משרד עורכי דין. http://www.shitrit.law

כתיבת תגובה