רכישות המשקיעים ברמה הנמוכה מאז תחילת שנות האלפיים

בחודש יולי חזרו הירידות לשוק: כלל העסקאות רשמו ירידה של 7% בהשוואה ליולי אשתקד ו-12% לעומת חודש קודם • שיעור המשקיעים מסך העסקאות ירד ל-9% בלבד, הרמה הנמוכה ביותר בשיעור זה לפחות מאז תחילת שנות האלפיים • מלאי הדירות בידי משקיעים רשם ירידה חדה של 1.1 אלף דירות, קצב הירידה הגבוה ביותר מאז אפריל 2016 • רכישות המשקיעים בחודש יולי הסתכמו ב-880 דירות בלבד, ירידה חדה של 40% מול יולי אשתקד, ו-32% מול חודש קודם

משקיעים בנדל"ן | צילום: ImageFlow, שאטרסטוק

רכישות המשקיעים בחודש יולי הסתכמו ב-880 דירות בלבד, ירידה חדה של 40% בהשוואה ליולי אשתקד וירידה של 32% בהשוואה לחודש הקודם. כך עולה מנתוני אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שמתפרסמים הבוקר. שיעור המשקיעים מסך העסקאות ירד ל-9% בלבד, הרמה הנמוכה ביותר בשיעור זה לפחות מאז תחילת שנות האלפיים. סביר להניח כי השפל ברכישות המשקיעים ביולי נרשם לפחות בחלקו על רקע המתנת המשקיעים להורדת המס שנכנסה לתוקף בסוף החודש. עם זאת, הגידול המסתמן באוגוסט ברכישות אלו רחוק מהאפקט של הורדת המס ביוני 2015.

בסקירת כלכלני האוצר נאמר עוד כי מכירות המשקיעים בחודש יולי הסתכמו בקרוב לאלפיים דירות, ירידה מתונה של 4% בהשוואה ליולי אשתקד, זאת בפרט לנוכח ירידה חדה יותר, של 14%, בסך מכירת דירות יד שנייה. בחודשיים האחרונים (יוני-יולי) עלו מכירות המשקיעים ב-5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, כאשר גידול זה מוצא ביטוי בעליה בגביית מס שבח. שיעור המס הממוצע בו התחייבו המשקיעים עמד על 12% בלבד, פחות ממחצית משיעור מס השבח הסטטוטורי. 

כך גם, מלאי הדירות שבידי משקיעים רשם ירידה חדה של 1.1 אלף דירות, קצב הירידה הגבוה ביותר מאז החל מלאי זה לרדת באפריל 2016. במצטבר נגרעו ממלאי זה  עד יולי האחרון כ-26 אלף דירות.

ככלל, בחודש יולי התחדשו הירידות במספר העסקאות בשוק הנדל"ן, זאת לאחר ההתאוששות שנרשמה בחודש יוני, אשר בלמה רצף ירידות של ארבעה חודשים. סך העסקאות (כולל "מחיר למשתכן") עמד על 9.7 אלף, ירידה של 7% בהשוואה ליולי אשתקד וירידה של 12% לעומת החודש הקודם. בניכוי העסקאות בסבסוד ממשלתי עמד מספר העסקאות על 8 אלף, ירידה של 13% בהשוואה ליולי אשתקד כמו גם בהשוואה לחודש הקודם.

סך מכירת דירות חדשות בחודש יולי הסתכמה ב-3.6 אלף דירות, כולל "מחיר למשתכן". בהשוואה לחודש יולי אשתקד זוהי עליה של 9%, אולם ירידה של 15% בהשוואה לחודש הקודם. סך הדירות שנמכרו במסגרת 'מחיר למשתכן' בחודש יוני עמד על 1.7 אלף דירות, עלייה חדה של 36% בהשוואה ליולי אשתקד.

בניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי הסתכמו מכירות הקבלנים ב-1.9 אלף, ירידה של 8% בהשוואה ליולי אשתקד וירידה של 22% בהשוואה לחודש הקודם. ניתוח קצב מכירות הקבלנים בשוק החופשי לאורך ימי החודש מצביע על ירידה חדה במחצית השניה של החודש , עם התגברות התחלואה.

ומה באשר לרכישות הזוגות הצעירים? אלה הסתכמו בחודש יולי ב-5.4 אלף דירות, מזה 3.7 אלף דירות נרכשו בשוק החופשי. בהשוואה ליולי אשתקד לא חל שינוי ברכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי ואילו בהשוואה לחודש הקודם זוהי ירידה של 8%. 

כתיבת תגובה