שיווק הוא שם המשחק!

למה רק אחת מבין 60 תלמידים בקורס לאומנות שרדה את התחום, וכעבור שנתיים היא היחידה שעוסקת בתחום שבו רכשה הכשרה? • מסתבר, שחוץ מידע שנרכש בקורס יש עוד מספר רכיבים להצלחה בתחום • עולמות השיווק – הם חלק בלתי נפרד מהיכולת הנדרשת למי שרוכש מקצוע

מחשבים בכיתת לימוד | אילוסטרציה. צילום: אברהם חסידה

לפני שנה הגיעה אליי לקוחה שעברה קורס מסוים באחד מתחומי האומנות, בכוונה להתפתח בתחום, לעסוק בו באופן עצמאי ולפתוח לשם כך עסק. אותה לקוחה עובדת בעסק שלה כבר כשנה, אך המכירות רחוקות מאד מהיעדים שהציבה לעצמה ומהמטרה אליה חשבה שתוכל להגיע. 

אחת השאלות הראשונות ששאלתי אותה בפגישתנו על מנת להתרשם ממצבו של העסק, הייתה מי הם המתחרים שלה. הלקוחה ענתה כי מקורס האומנות שעברה בו למדו כ-30 תלמידים, היא היחידה שעובדת בתחום כיום, כך שאין לה מתחרים. לדבריה, היו הרבה שהתחילו לעבוד במקביל אליה, אך התייאשו מיד מכיוון שלא הצליחו להשיג לקוחות. לדבריה, בעוד כחודש מתוכנן להסתיים קורס נוסף וקבוצה של 30 תלמידים צפויה להצטרף לתחרות על הלקוחות הפוטנציאלים.  

כמובן שהכוונתי אותה, הדרכתי אותה וליוויתי אותה בדרך להצלחה, אך לא על כך ברצוני להרחיב כעת.

כיום, בחלוף כשנה ולאחר שקורס נוסף הסתיים, היא היחידה מבין כ-60 התלמידים (של שני המחזורים יחד) שסיימו בהצלחה את הקורס, שעוסקת בתחום ובהצלחה.

כ-60 תלמידים עברו את הקורס ורק אחת שבחרה בליווי ובייעוץ שלי מצליחה להתפרנס! נתון מפתיע? ממש לא!

אני שומע סיפורים כאלה כמעט בכל יום ובכל מיני תחומים.

כמובן שאני לא מטיל את האשמה על בית הספר. אם כך, מה הסיבה לכישלונם של כל היתר ומה ניתן לעשות בנידון?

אז נכון שייתכן ומחצית מהתלמידים רק חשבו בתחילה שהם מתאימים לעיסוק זה וגילו בהמשך שלא. אך מה עם המחצית השנייה? ובכן, התשובה פשוטה.

על מנת להצליח בעיסוק מסוים נחוצים מספר מרכיבים ורק אחד מהם הוא ידע!

הידע הוא מה שצריך בכדי לספק את המוצר או השירות שרוכשים, אך ללא יתר המרכיבים, עסק לא יכול להצליח. מרכיבים אלו הינם שיווק ומכירות! 

אז מה קרה לכל אלו שיצאו לשוק וניסו למכור אך היו חסרי ידע בשיווק ומכירות? הם כשלו בכך ומיד התייאשו.

אך חשוב לזכור שזוהי לא אשמתם. הרי למה שיחשבו שחסר להם הידע הנדרש לכך? הם למדו קורס וסיימו אותו בהצלחה ולתפיסתם – לא חסר להם דבר על מנת להצליח בתחום.

הגיע הזמן שכל קורס אומנות יכלול גם מספר שיעורים הנוגעים לשיווק ומכירות. גם אם שיעורים אלו לא יכסו את כלל החומר בתחום, לפחות הם יבהירו לעוסקים בתחום שעליהם להבין את עולמות השיווק והמכירות על מנת להצליח לכשיפתחו עסק משלהם.

ואני רוצה להוסיף ולהדגיש דבר נוסף.

יכולות השיווק והמכירה הינם מרכיבים חשובים יותר מאשר הידע בתחום העיסוק, שכן מי שיודעים לשווק ולמכור, יכולים למכור כמעט כל מוצר. אך אלו שאינם מבינים תחומים אלו, לא יוכלו למכור את המוצרים והשירותים אותם הם מציעים, טובים ככל שיהיו, גם אם הם מצטיינים בתחומם.

חברים, כאשר אתם עומדים בפני הרשמה לקורס כלשהו המוביל לפתיחת עסק, דרשו שהקורס יכלול גם שיעורים בשיווק ומכירות הייעודיים לתחומכם. גם אם בסופו של דבר לא נלמדו נושאים אלו, זכרו כי עליכם ללמוד אותם בעצמכם על מנת להצליח בעיסוקכם כעצמאיים.

כי שיווק זה שם המשחק!

אני מאחל לכם הצלחה רבה בכל תחום בו תבחרו לעסוק!

 

הכותב הוא מנכ"ל פרבר קפיצה שיווקית.

לתגובות ושאלות [email protected]

תגובה אחת ל: "שיווק הוא שם המשחק!"

  1. במכללה שאני למדתי, בכל הקורסים יש שיעור אחד על שיווק עצמי.

כתיבת תגובה