תקלה ארצית בשחזור קוד כניסה לתכני לימוד של משרד החינוך

פרסום ראשון: עשרות אלפי נערים בישראל – כולל חלקים מהמגזר הדתי והחרדי – משתמשים בתכני לימוד והעשרה בפורטל הלימודים הפדגוגי של משרד החינוך | חלק מהתלמידים מקבלים מטלות לביצוע דרך המחשב והכניסה היא באמצעות הזדהות | אולם מאות תלמידים שהקוד שלהם נשכח או אבד – לא הצליחו, למעלה מחודש, לשחזרו או להירשם מחדש | במשרד החינוך אומרים לביזנעס: התקלה בטיפול | עדכון שהתקבל ממשרד החינוך: התקלה טופלה

משרד החינוך | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

פורטל הלימודים של משרד החינוך חווה תקלה ארצית בשחזור סיסמאות כניסת תלמידים למערכת – כך עולה מפניות שהגיעו לאתר ביזנעס. לאחר בדיקת הנתונים, ואי מתן פתרון לבעיה על ידי משרד החינוך זה כחודש ימים, פנינו למשרד החינוך, שם ניסו תחילה לבדוק את הפניה באופן פרטני, אך שבו אלינו לאחר הבדיקה כי הצדק עם הפונים ואכן, תקלה ארצית מונעת ממאות ואולי אלפי תלמידים, לשחזר סיסמה שאבדה להם או נשכחה, וכתוצאה מכך, הם לא יכולים לבצע את המטלות הלימודיות שלהם המשולבות דיגיטל, מזה כחודש.

עדכון (14:35) – בעקבות פניית ביזנעס, והצפת הנושא, ממשרד החינוך נמסר כי זה עתה תוקנה התקלה. בדיקת ביזנעס העלתה כי אכן, לעת עתה, התקלה טופלה וניתן לשחזר את הקוד, לאחר כחודש שלא ניתן היה לעשות זאת.

"סביבת מודל", היא סביבה דיגיטלית לימודית שתוכננה כך שתאפשר תקשורת בין מורים לתלמידים ובין התלמידים לבין עצמם. היא הופכת את תהליכי הלמידה השיתופיים ליעילים יותר, כך על פי משרד החינוך עצמו. המערכת מאפשרת ליצור ולהעלות תכני לימוד ופעילויות, לקיים למידה פעילה, לבצע הערכה מקוונת ולנהל מעקב אחר הלמידה. כמו כן, בסביבה הדיגיטלית הייעודית מוצגות הנחיות להפקת מגוון תוצרים דיגיטליים: אפליקציה, משחק דיגיטלי, תערוכה וירטואלית, בלוג, סרטון ועוד. המערכת מתאימה לקהילות לומדים מגוונות בקבוצות קטנות וגדולות, ללמידה מקוונת בבתי ספר אף לשיטות למידה והוראה שונות.

אלא שכאן נכנסת מערכת אבטחת המידע – הנדרשת באופן טבעי ומתבקש. מערכת Moodle של משרד החינוך מאוחסנת ב'חוות הדעת' של משרד החינוך, שלפי המידע המתפרסם ברשת, עומדת בכל התנאים המחמירים של המשרד בנושאי אבטחת מידע, גיבויים וכדומה.​ במסגרת האבטחה הַכּניסה לסביבות מחייבת הזדהות אחידה – שימוש בשם משתמש וסיסמה שנותן המשרד לעובדיו ולתלמידים – כאשר בפלטפורמת Moodle של משרד החינוך קיימות הרשאות צפייה למגוון בעלי תפקידים. כל סוג הרשאה מותאם לבעל תפקיד שונה ומאפשר ניהול וצפייה בנתונים ברמה שהוגדרה. בהתאם להרשאות הצפייה הוגדרו דוחות ביצוע לטובת סגל הנהלת בית הספר, המורים והתלמידים.

הרווח לתלמידים ולמורים ברור, בעידן הדיגיטלי, כיוון שהמערכת מותאמת לצפיה באמצעות כל סוגי אמצעי הקצה כגון טלפון חכם, מחשב וטאבלט. גם בעלי טלפונים כשרים, חלקם כאלה שמוסדות הלימודים שלהם דתיים או חרדיים – עושים שימוש ב'סביבת מודל' הדיגיטלית.

אלא שכאמור, בשל אבטחת המידע הנדרשת ושמירת הפרטיות, קוד הזיהוי הנדרש הוא כפול, הן מספר תעודת זהות והן קוד גישה. מפניות שהגיעו לביזנעס עולה, כי זה כחודש אפשרויות שחזור הקוד אינן פעילות, בכל הדרכים, קוד קולי, קוד בהודעה וכדומה, וגם פנייה למוקדי משרד החינוך נענתה בכך שהתקלה ידועה ונמשכת זמן של כחודש.

כתיבת תגובה