אדלשטיין ורוזין ביקשו איחוד: יבקשו חסינות בתביעה נגדם?

בלעדי ל'ביזנעס': צלם עיתונות מוכר תובע את חה"כ ממרצ ואת יו"ר הכנסת מהליכוד בגין שימוש שלא כדין בתמונות שצילם • האירוניה: השניים מבקשים איחוד תיקים, לכאורה כדי להנות מחסינות – באופן תקדימי • צו מניעה הוצא למשרד החוץ

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין על בימת הכנסת | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

כותרות רבות נקשרו לחוק זכויות יוצרים החדש, לאחר שחברי הכנסת יואב קיש ואיתן כבל, שנתבעו בעצמם בגין הפרת זכויות יוצרים, פעלו לקדם חקיקה שתאפשר לחברי הכנסת להשתמש בתמונות באמצעי המדיה שברשותם.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

היוזמה, כידוע, נפלה ובעקבותיה קם תיקון לחוק אשר יקשה על יוצרים לתבוע אנשים פרטים. יחד עם זאת, פעלה הכנסת ורכשה לחברי הכנסת רישיון שימוש מסוכנות הצילום 'פלאש 90' אותו יממנו מכספי תקציב 'קשר עם הבוחר'.

ל'ביזנעס' נודע כי בימים אלה מתנהלות בבתי המשפט תביעות של צלם העיתונות ישראל ברדוגו נגד חברת הכנסת מיכל רוזין ממרצ, ותביעה נגד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, לאחר שהשניים השתמשו בתמונות שצילם מבלי ששילמו עבורן. חברת הכנסת רוזין אף שתלה כיתובים פוליטים על יצירתו של ברדוגו.

על אף שמדובר בשתי בתביעות נפרדות, ל'ביזנעס' נודע כי באופן די מפתיע הגישו אדלשטיין ורוזין בקשה לבית המשפט העליון ובה ביקשו לאחד את התיקים על מנת לדון "בשאלת החסינות". בקשה, שעל פניו משתמע ממנה כי השניים מבקשים להשתמש בחסינות הפרלמנטרית הניתנת לחברי כנסת במקרים חריגים, וכך להתנער מפסק דין אפשרי לטובת הצלם אשר עשו שימוש ברכושו.

מאחר ובקשתם של חה"כ אדלשטיין ורוזין הוגשה לבית המשפט העליון, התנגדו לה פרקליטיו של ברדוגו, עורכי הדין מתן שוק ודור נחמן, שטענו כי פניית אדלשטיין ומיכל רוזין להתאחד כלל לא במסגרת תפקיד העליון וכי חברי הכנסת שיוצגו על ידי משרד עורכי הדין לוטי שוגים בדין. לאחר שהתבהר כי מדובר בתקלה משכו באי כוח החכי"ם את הבקשה שהוגשה בבית המשפט העליון.

הבוקר התנהל הדיון בעניינם בבתי משפט השלום בפתח תקווה (של רוזין) ובראשון לציון (של אדלשטיין) ובקשתם של השניים לעיכוב הליכים סורבה.

בהחלטתה כותבת הרשמת הבכירה מיכל בר, מבית משפט השלום בפתח תקווה, שדן בעניינה של רוזין, כי לאחר שעיינה בבקשה, בתגובה ובתשובה לתגובה, היא לא מצאה לנכון לאשר את הבקשה. "המדובר בתביעה שהוגשה בסדר דין מהיר עוד בחודש אוגוסט 2018, כאשר עד כה ניתנו למבקשת שלוש ארכות להגשת כתב הגנה", נכתב בהחלטה.

עוד כותבת בר בהחלטתה, כי "העובדה שתיק דומה עד כדי זהות הוגש לבית משפט השלום בראשל"צ ועשוי להתברר לצד תיק זה אינה מצדיקה, כשלעצמה, דחייה נוספת בהגשת כתב הגנה, מה גם שלאור זהות הטענות בתביעות, גם כתבי ההגנה צפויים לכלול טענות הגנה חופפות וזהות במהותן, כך שהטרחה הכרוכה בהגשת כתב הגנה נפרד בהליך דנן אינה משמעותית. כתב הגנה יוגש בתוך 15 יום מהיום", לשון ההחלטה.

במקביל, דן הבוקר בית משפט השלום בראשון לציון בעניין בקשתו של יו"ר הכנסת אדלשטיין, ושם קבעה כבוד השופטת יעל טויסטר ישראלי, כי התנהלות החכים הייתה שגויה "בקשה לאיחוד דיון בתיקים המתנהלים בבתי משפט שונים באותו מחוז, יש להגיש לכב' נשיאת המחוז. מכל מקום, לא מצאתי בשלב זה להורות על עיכוב הליכים שכן ממילא יהיה על הנתבעים להגיש כתב הגנה בשני התיקים".

למעשה, על פי שני ההחלטות שהגיעו לידי 'ביזנעס', לא אושרו הבקשות לעיכוב הליכים אותם יזמו חברי הכנסת ועל חברי הכנסת אדלשטיין ורוזין להגיש בקרוב את כתב ההגנה שלהם.

בשיחה עם 'ביזנעס', אומר הצלם ישראל ברדוגו, כי "רק בצפון קוריאה הריבון מניח את ידיו על רכושו של אזרח וטוען כי זה מותר לו במסגרת תפקידו". ברדוגו הוסיף וקרא לחברי הכנסת "להסכים לקיים פגישת פשרה במקום לכלות את כספו של הציבור בהליכי סרק".

מבחינתו של ברדוגו, מדובר בקרב מאסף. לדבריו, רוב מאמציו הם בניסיון לעצור את בכירי ומוסדות המדינה מלשלוח יד ברכושו, "רק לפני שבועיים הצלחתי לקבל צו מניעה נגד משרד החוץ אשר נתבע פעם אחר פעם על ידי יוצרים ישראלים רבים, לאחר שהוא עושה שימוש בחומרים אותם יצרו לצרכים שיווקים של מדינת ישראל, מבלי לשלם להם תמלוגים ולקבל את אישורם".

בדבריו, מכוון ברדוגו להחלטה שהתקבלה בעניין אחר, לאחר שתבע את משרד החוץ בגין שימוש בתמונה שצילם והופיעה בעמודי הפייסבוק של המשרד. בבקשה לצו המניעה כתב עו"ד אריאל דובינסקי, המתמחה בדיני קניין רוחני ומייצג את ברדוגו בתיק, כי משרד החוץ מתנער מאחריותו ועל אף שהוא מכיר בזכויותיו של ברדוגו על התמונות הוא נמנע מלהסירם.

בצו המניעה שהוציא בית המשפט השלום בת"א כתב השופט טל חבקין, כי "מאחר שהמשיבה מכירה בזכויותיו של המבקש בתצלום מושא הבקשה, ולטענתה היא פעלה להסירו שבאחריותה, ומאחר שהמשיבה מכירה בכך שחל עליה איסור לפרסם אותו ללא היתר של המבקש ואף על פי כן היא עשתה זאת בעבר – ניתן בזאת צו מניעה זמני האוסר על המשיבה לפרסם את התצלום עד למתן החלטה אחרת".

בתגובה להחלטה, מסר ל'ביזנעס' עו"ד אריאל דובינסקי, כי צר לו שהוא נאלץ להוציא צו מניעה נגד משרד החוץ. "אין סיבה שאחרי שמשרד החוץ הודה בשימוש אסור בתמונותיו של מרשי הוא לא יסיר אותם או ירכוש את זכויותיהם", אמר.

פנינו לבקש את תגובתם של יולי אדלשטיין ומיכל רוזין, אך היא טרם התקבלה – לכשתתקבל נפרסמה.

3 תגובות ל: "אדלשטיין ורוזין ביקשו איחוד: יבקשו חסינות בתביעה נגדם?"

  1. פשוט גן חיות. צלמים יורקים דם להוציא תמונה וחברי הכנסת מתחבאים מאחורי חסינות. חסר להם ?.

  2. סומך על רוזין שלא תוציא לירה מכיסה – הציבור ישלם

  3. מה אפשר לצפות מהפרקליטות ? ילכו ראש בקיר ויחטפו את כל העדשה
    כי מי משלם? אנחנו !

כתיבת תגובה