אובליגו? קורונה? צ'קים חוזרים? הבנקים מקשיחים תנאים

הבנקים הגדולים הקשיחו את התנאים לעסקים הקטנים על אף מצוקתם הגדולה ואילו הבנקים הקטנים בלטו לחיוב • מיהו הבנק הידידותי ביותר לעסקים קטנים ובינוניים? • ומיהו הבנק שלא הייתם רוצים אותו כשותף איתכם בעסק? • מהו שיעור בקשות ההלוואה שאושרו על ידי הבנקים? • ומה המידה בה היו הבנקים קשובים לצרכי העסקים?

סניף בנק בעת הקורונה | צילום אילוסטרציה: פלאש 90

בימים כסדרם הבנקים הם השותפים הטבעיים של בעלי העסקים, כאשר רווחי הענק המופיעים בדוחות המפורסמים לציבור מגיע מהם, בשעת משבר ומצוקה היה מצופה לראות גמישות רבה יותר של הבנקים, ומפליא לראות כיצד הבנקים מקשיחים עמדות ומתעלמים מהשותפות הטבעית עם בעלי העסקים שעל ריביותיהם הם חיים.

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה פרסמה אמש את מדד ידידותיות הבנקים לעסקים קטנים ובינוניים. בעקבות התפרצות נגיף הקורונה ומצוקתם של העסקים הקטנים, בנתה הסוכנות מדד ייעודי הבוחן את ידידותיות הבנקים לעסקים קטנים ובינוניים בתקופת משבר הקורונה ומתבסס על סקר עסקים שבוצע בין התאריכים 23/4/2020 ועד ל-17/5/2020 והשתתפו בו למעלה מ-700 עסקים ביניהם יזמים, עסקים זעירים, עסקים קטנים, ועסקים בינוניים.

תוצאות המדד מלמדות כי בזמן משבר הקורונה, הבנקים הגדולים הקשיחו את התנאים לעסקים הקטנים על אף מצוקתם הגדולה ואילו הבנקים הקטנים, בלטו לחיוב, כאשר הנתון הבולט ביותר עוסק בשיעור בקשות ההלוואה שאושרו ע"י הבנקים, מדד זה בחן את שיעור ההלוואות שניתנו ע"י הבנק מתוך סך הבקשות שהוגשו על ידי העסקים. לאורך המשבר נושא זה בלט ברגישותו לאחר שעסקים רבים דיווחו על מצוקה תזרימית לאחר סירוב הבנקים לאשר הלוואות.

במדד האחרון שנערך ביוני 2019, בנק הפועלים זכה לדירוג הגבוה ביותר מבין הבנקים, בנק מרכנתיל דורג במקום השני ולאחריהם מזרחי טפחות, לאומי, הבינלאומי, אוצר החייל ובנק דיסקונט שדורג בשנה שעברה במקום השביעי ובנק אגוד סגר את הרשימה לאחר שדורג במקום השמיני והאחרון.

הפרמטר הבא עוסק במידה בה הבנקים היו קשובים לצרכי העסקים ובטיב השירות שניתן לעסקים, על בסיס דירוג העסקים. בפרמטר זה מזרחי טפחות זוכה למקום הראשון כאשר דווקא בנק דיסקונט, שזכה למקום הראשון בדירוג הכללי, מדורג בפרמטר זה במקום הנמוך ביותר. בהמשך נשאלו העסקים האם הבנק הערים יותר קשיים על ביצוע פעולות, כגון בקשה לערבים נוספים, הגבלת חשבון עקב חריגות, מקסום אשראי וחוסר התחשבות כללית בנסיבות המשבר. גם בדירוג הזה, מזרחי טפחות זוכה למקום הראשון כבנק שלא הערים קשיים נוספים בזמן המשבר, ולאחריו במקום השני מדורג בנק דיסקונט, נתון שמתכתב עם השיעור הגבוה של אישור ההלוואות.

בנוסף, העסקים נשאלו על שיעור האשראי שאושר על ידי הבנק. כאן הסוכנות בחנה עד כמה שיעור האשראי שניתן לעסקים היה קרוב לאשראי שביקשו, ובמילים אחרות האם העסקים קיבלו את מלוא ההלוואה שביקשו או רק חלק ממנה.  שיעור האשראי שניתן לעסקים משקלל רק את העסקים שקיבלו תשובה (חיובית או שלילית) לבקשה שלהם והוא מהווה את שיעור מקבלי התשובה החיובית מתוך סך מקבלי התשובות והציונים ניתנו על בסיס דירוג העסקים, כאשר בנק הפועלים מוביל בשיעור האשראי שאישר, ובנק מרכנתיל דורג במקום האחרון. בנוסף, התבקשו העסקים לדרג את עלות האשראי שניתן ע"י הבנקים. במקרה הזה הסוכנות ביקשה לבחון האם העלות (ריבית ועמלות) הייתה גבוהה יותר או נמוכה יותר בהשוואה לתקופה שלפני המשבר.  במסגרת השאלה נעשתה הפרדה בין הלוואות שניתנו דרך הקרן להלוואות בערבות המדינה לבין אשראי רגיל שניתן. חשוב לציין כי במרבית המקרים העסקים ענו שהעלות הייתה גבוהה יותר מלפני המשבר וכאשר עסקים ענו שהעלות ירדה, על פי רוב ההלוואה ניתנה במסגרת הקרן להלוואות בערבות המדינה.

הסקר בחן מספר פרמטרים כשהציון הסופי שקיבל כל בנק, שוקלל על בסיס המשקל של כל פרמטר והציון שהבנק קיבל:

  1. שיעור בקשות ההלוואה שאושרו על ידי הבנקים (30%)
  2. המידה בה היה הבנק קשוב לצרכי העסק (20%)
  3. המידה בה הבנק לא הערים קשיים (20%)
  4. היקף האשראי שאושר על ידי הבנק (15%)
  5. עלות האשראי (15%)

שיעור אישור בקשות הלוואה: שיעור ההלוואות שניתנו ע"י הבנק מתוך סך הבקשות שהוגשו על ידי העסקים

בנקשיעור אישור בקשות הלוואה – %המידה בה הבנק קשוב
(1-10)
המידה בה הבנק לא דרש דרישות חריגות
(1-10)
שיעור האשראי שניתן – משוקללציון משוקלל על עלויות האשראידירוג משוקלל
דיסקונט37.53.965.0277.948.31
הבינלאומי32.84.024.3878.862.52
מזרחי-טפחות32.44.245.3470.253.83
הפועלים28.64.044.6682.350.14
מרכנתיל25.53.984.4170.070.05
לאומי21.34.044.7374.247.86

רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה: "מדד הבנקים משקף היום יותר מתמיד, אילו בנקים פועלים לטובת העסקים הקטנים ומיטיבים עמם. זמן משבר מאפשר לנו לבחון האם הבנק הקשיח עמדותיו או האם בחר דווקא לבוא לקראת העסקים בשעתם הקשה. זוהי הפעם השלישית שאנו מבצעים את מדד ידידותיות הבנקים, במטרה להעלות את המודעות בקרב העסקים ועל מנת לעודד תחרות בענף הבנקאות".

כתיבת תגובה