אושרה להפקדה תוכנית מתחם התחנה בירושלים

הוועדה המחוזית ירושלים החליטה לקדם שלוש תכניות מפורטות במתחם התחנה ירושלים המשלבות מגורים, מלונאות, תעסוקה ומסחר • התוכנית שמה דגש על שימור המבנים ההיסטוריים במתחם שישולבו במרחב הציבורי, בטיילת הולכי הרגל ובבינוי החדש המוצע בתוכנית • במקביל אישרה הוועדה המחוזית תוכנית להתחדשות עירונית בקריית יובל

מתחם התחנה, ירושלים | הדמיה: רוזנפלד ארנס אדריכלים

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז ירושלים בראשות עו"ד עמיר שקד, החליטה להפקיד שלוש תכניות במתחם תחנת הרכבת ההיסטורית בירושלים – "מתחם התחנה".

מדובר בשלוש תכניות מפורטות שניתן יהיה לקדם כל אחת בנפרד, זאת בהתאם לתוכנית האב למתחם.

התוכנית הינה על שטח כולל של כ-75 דונם, וממוקמת במתחם השכונות אבו תור, בקעה וטלביה, וגובלת ברחובות דרך בית לחם ממערב, דרך חברון ממזרח ומרים החשמונאית מדרום.

מתחם התחנה, אשר היווה את אחד משערי הכניסה החשובים לעיר לאורך רוב שנות המאה העשרים למניינם, חידש את פניו בעשור האחרון, ומהווה מוקד לתרבות בילוי ונופש. הוא אף משלב את תחילתו של פארק המסילה, המהווה מוקד משיכה לפעילויות פנאי וספורט.

במתחם התחנה קיימים מוקדים עירונים חשובים בהם תחנת הרכבת ההיסטורית של ירושלים ומתחם הבילוי מרכז התחנה, פארק המסילה ומוקדי בילוי נוספים. בנוסף, מהווה המתחם מוקד תחבורה ציבורית משמעותי ועתידים להשתלב בו הרכבת הקלה, ואף מתוכננת תחנה של הרכבת הכבדה, בהמשך של הקו המגיע מתל אביב ועד לאזור התעסוקה במלחה.

בספטמבר 2019, אימצה הוועדה המחוזית את תוכנית האב למתחם התחנה כמדיניות התכנון לאזור. תוכנית האב הציעה נקודת מבט כוללת לפיתוח המתחם וסביבתו כאחד מעוגני התיירות, הבילוי המסחר והתרבות של ירושלים, על ידי יצירת מרקם עירוני מעורב שימושים, מוטה הליכה ברגל, המקושר היטב לסביבתו, משתלב בה וכולל שלושה צירים מרכזיים המלווים בחזיתות מסחריות ובמספר כיכרות. תוכנית האב הגדירה את הצרכים הציבוריים, ובכלל זאת ההפקעות הדרושות ליצירת שטחים ציבוריים פתוחים ושטחים למבני ציבור.

התוכנית הראשונה ביוזמת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ונערכה ע"י משרד מליס אדריכלים הינה על שטח של 43 דונם. התוכנית כוללת בינוי בגובה של 10-5 קומות, שישלב 200 יחידות דיור, 250 יחידות דיור מוגן ו-6,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר בחזיתות מסחריות לאורך הרחובות. כמו כן, התוכנית מקצה שטח של כ-2,500 מ"ר עבור מבני ציבור לטובת שימושי חינוך, גני ילדים ובית כנסת.

מתחם התחנה, ירושלים | הדמיה: רוזנפלד ארנס אדריכלים

התוכנית השנייה שביוזמת Margalit Startup City, ונערכה ע"י משרד רוזנפלד ארנס אדריכלים, הינה על שטח של 17 דונם. התוכנית כוללת בינוי של רובע חדשנות ויזמות בגובה של 10-5 קומות, שישלב 200 יחידות דיור, 10,000 מ"ר להייטק ו-4,000 מ"ר עבור שטחי מסחר לאורך הרחובות. התוכנית מהווה פיתוח המשכי למתחם Margalit Startup City בבית המדפיס המנדטורי. בנוסף, התוכנית מקצה כ-7,500 מ"ר עבור מבני ציבור לצרכי חינוך שבו מתוכנן בית מתנדבי שנת השרות הארצי.

התוכנית השלישית ביוזמת חברת "רכבת במושבה" ונערכה ע"י משרד גוטמן – אסיף אדריכלים, הינה על שטח של 13 דונם. התוכנית כוללת בינוי בגובה של 10-5 קומות, שישלב 270 יחידות דיור, חלקן קטנות המיועדות לשימוש אוכלוסייה צעירה, 70 חדרי מלון ו-3,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר בחזיתות מסחריות לאורך הרחובות.

כמו כן, התוכנית שמה דגש על שימור המבנים ההיסטוריים במתחם שישולבו במרחב הציבורי, בטיילת הולכי הרגל ובבינוי החדש המוצע בתוכנית.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "מדובר באחד הפרויקטים הגדולים והחשובים בעיר, שעתיד להוסיף לירושלים גם אלפי מקומות תעסוקה נוספים בתחום ההייטק. אני ועיריית ירושלים נמשיך לתמוך ולפתח בשנים הקרובות את ירושלים – בתחומי הבנייה, המגורים, המסחר וההייטק".

מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי, ציינה כי "התכניות שהחליטה הוועדה לקדם הן בשורה של ממש לעיר ולאזור ומימוש הלכה למעשה של תוכנית האב, אותה אמצה הוועדה המחוזית. התכניות עתידות ליצור מרכז משמעותי בעיר שישלב תרבות תוססת, מסחר, תעסוקה ומגורים, הנסמך על מרחב ציבורי איכותי המוכוון להולכי רגל ומשורת על ידי תחבורה ציבורית יעילה. מתחם התחנה יהווה דוגמה למרקם עירוני אינטנסיבי המספק איכות חיים לתושבים בו, כמו גם מוקד עניין משמעותי לאזור ולעיר כולה".

420 יח"ד בקריית יובל

ויש בשורות נוספות מהוועדה המחוזית לתכנון ובניה ירושלים. זו החליטה השבוע לאשר גם תוכנית להתחדשות עירונית ברחוב קלנר בשכונת קריית היובל. 

התוכנית כוללת 420 יחידות דיור שייבנו בארבעה מבני מגורים בגובה 19 קומות בהם חנייה תת-קרקעית. במבני המגורים משולבים שני גני ילדים, שטח לשימושי קהילה ושטח פתוח לטובת הדיירים ותושבי השכונה. כן מוצעים שימושי מסחר בקומת הקרקע כלפי הרחובות ליצירת חזית עירונית פעילה.

סך הכול מוצעים 350 מ"ר עבור שטחי ציבור, 400 מ"ר עבור שטחי מסחר וכ-51,000 מ"ר שטח למגורים. התוכנית כוללת שדרוג משמעותי של רחוב קלנר המשמש כדרך גישה אל בית הספר ומשפרת את הבטיחות עבור ילדי בית הספר. בנוסף התוכנית מציעה ייעול של מגרש בית הספר והגדלת השטחים בו לכ-3,300 מ"ר ב-5 קומות.

התוכנית ממוקמת בחלק המערבי של שכונת קריית היובל בין הרחובות קלנר ואולסוונגר, על שטח של כ-8 דונם. באזור זה ממוקמים מבני שיכון רבים, מהגדולים והוותיקים בעיר, הנדרשים להתחדשות עירונית מעמיקה וזאת לאור מצבם הפיזי.

המבנים המיועדים לפינוי הם בגובה 8 קומות, וכוללים 117 יחידות דיור. בהתאם לתוכנית האב לשכונה, המבנים הוגדרו כמיועדים להתחדשות עירונית מעמיקה לאור מצבם.

תכנית קלנר, קריית יובל, ירושלים | הדמיה: אלי רכס אדריכלים

מתכננת מחוז ירושלים מינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי, ציינה כי "מדובר באחת התכניות החשובות בשכונה, המאפשרת התחדשות למבנים הנדרשים להתחדשות מעמיקה. מעבר לתוספת יחידות הדיור לעיר ושדרוג הרקמה הבנויה, התוכנית מציעה גם שיפורים משמעותיים של המרחב הציבורי ושדרוג של רמת השירותים העירוניים וזאת בסטנדרטים הראויים לעיר איכותית ודינמית, וכוללת עירוב שימושים המסייע בהפיכת הרקמה העירונית לפעילה מגוונת ומעניינת.

עוד ציינה תלמי-באבאי כי "התכניות מהוות מימוש הלכה למעשה של חזון ההתחדשות העירונית של הוועדה המחוזית בדבר ציפוף הרקמה הבנויה וזאת על מנת לשפר את איכות החיים העירונית בירושלים ולענות על היצע הביקוש בעיר תוך שמירה על השטחים הפתוחים".

התוכנית הוגשה על ידי קבוצת פלא נדל"ן ונערכה על ידי משרד אלי רכס אדריכלים.

2 תגובות ל: "אושרה להפקדה תוכנית מתחם התחנה בירושלים"

  1. כך חוסמים את החרדים בירושלים,
    מפנים בניינים מתחרדים ישנים,
    ובונים מגדלים בני 19 קומות…
    תוכנית מדודקת לחילון ירושלים במסוה פינוי בינוי.
    הפרחים לראוכברגר והנציגות החרדית

  2. כך חוסמים את החרדים בירושלים

כתיבת תגובה