אושרו תקציבי המדינה לשנים 21-22 לקריאה שנייה ושלישית

בתום דיון סוער – ועדת הכספים אישרה את חוקי התקציב לשנים 21-22 לקריאה שנייה ושלישית | לאחר שיו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר ביקש לקבוע סדרי דיון להמשך הנמקת ההסתייגויות, סירבו חברי האופוזיציה להסדר, ובתום חילופי דברים הגיעו הצדדים לסיכומים על הקצאת כספים קואליציוניים לבקשת האופוזיציה, והחוקים אושרו

אלכס קושניר בישיבת אישור תקציב המדינה לשנים 2021-2 | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר, אישרה הלילה (ד') את החלק המילולי בחוקי התקציב לשנים 21-22, ולאחר שאישרה אמש את החלק המספרי, סיימה בכך את דיוני התקציב וחוק ההסדרים.

לאחר 6 שעות של נימוקי כמה מאות הסתייגויות, מתוך כ-30 אלף הסתייגויות שהוגשו מצד יהדות התורה, ש"ס, הרשימה המשותפת, הציונות הדתית והליכוד – בסמוך לשעה 2 בלילה, ביקש יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר לקבוע סדרי דיון להליך הנמקת ההסתייגויות, המעניק לכל אחת מ-4 הסיעות שנותרו להן הסתייגויות – 3 שעות כל אחת לנימוק כולל של ההסתייגויות, כאשר בתום כל פרק זמן של 3 שעות נימוק תתקיים הצבעה או לחילופין, שתמשיך להתקיים הנמקה של 2 דקות לכל הסתייגות כפי שביקשה האופוזיציה אך שההצבעות יעשו בתום הזמן במרוכז, ולא הצבעה לכל הסתייגות בנפרד. מה שהיה מאפשר לחברי הקואליציה להעדר מהאולם למשך מספר שעות ברצף.

חברי האופוזיציה סירבו להצעה, תקפו אותה וטענו כי מדובר בדריסה של הכלי היחיד שנותר להם כאופוזיציה, וכי מדובר בתקדים. מנגד השיב יו"ר הוועדה כי האופוזיציה עושה שימוש לא ראוי בהסתייגויות, וכי התקנון מאפשר לו להגביל את סדרי הדיון.

לאחר הפסקה ושיחות בין הצדדים, הגיעו הצדדים להסכמות לגבי הקצאת כספים קואליציוניים למטרות שונות לבקשת האופוזיציה. בעקבות כך האופוזיציה משכה כמה אלפי הסתייגויות וטענת נושא חדש, והתקיימה הצבעה במקבצים. כך לאחר שהתקיימו הצבעות על ההסתייגויות, התקיימה הצבעה על חוקי התקציב, והחוקים אושרו כאמור לקריאה שנייה ושלישית.

אנשי משרד האוצר הציגו את ההסכמות השונות שהושגו עם האופוזיציה, כאשר הכספים יועברו במסגרת העברות תקציביות, לאחר שיעברו בחינה משפטית בהתאם לנוהל היועמ"ש: סה"כ הוקצבו בשנת 2021 – 50 מיליון ₪ במסגרת הסיכום, ובשנת 2022 – 41 מיליון ₪. לצד אלה סוכם על הפחתת דמי ביטוח לאומי לסטודנטים ישראלים במוסדות מוכרים בחו"ל, בהוראת שעה לשנתיים.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר סיכם את הדיון: "עברנו פה תהליך מאוד מאוד משמעותי, קודם כל למדינה, כי תקציב אחרון שהתקבל כאן היה במרץ 2018 – בתקציב הזה יש המון בשורות, לצד חוק הסדרים עם הרבה מאוד רפורמות. אני רוצה לומר תודה גם לחברי הקואליציה וגם לחברי האופוזיציה שהופיעו פה לכל דיון ודיון, למרות אי ההסכמות היום, אני רוצה לומר תודה. חברי הקואליציה – לאף אחד פה לא היה ניסיון בהעברת תקציב, ועשינו את זה בזמן ועשינו את זה טוב".

כזכור ביום רביעי לפנות בוקר, אישרה ועדת הכספים את החלק המספרי בתקציבי המדינה לשנים 2022-2021.

במסגרת פרק זה נקבע אתמול, כי בעקבות תוספת 10 מיליארד ₪ לסעיף הקורונה בשנת 2022, יגדל ויעמוד התקציב לשנה זו על 572.9 מיליארד ₪.

במסגרת כך נקבע כי תקציב המדינה לשנת 2021, כולל הוצאות הקורונה ותשלום חובות, הינו כ-609.1 מיליארד ₪.

תקציב המדינה לשנת 2022 כולל הוצאות הקורונה ותשלום חובות, במסגרת החלק שאושר, יעמוד על כ-572.9 מיליארד ₪ – לאחר שסכום זה גדל ב-10 מיליארד ₪, בעקבות כך שלסעיף הרזרבה שבתקציב המדינה לשנת 2022 התווספו 10 מיליארד ₪ להתמודדות עם משבר הקורונה, על רקע הוצאה גדולה מהצפוי והגל הרביעי.

בתוך מסגרות התקציב, אושרו תוספות לכספים הקואליציוניים: לשנת 2021 תוספות בסך כ-326 מיליון ₪, ולשנת 2022 תוספות בסך כ-400 מיליון ₪.

במסגרת סיכום עם חברי האופוזיציה – ינון אזולאי, בצלאל סמוטריץ, יצחק פינדרוס ואופיר כץ, נקבע בדיון אתמול, כי כספים שתוכננו להיות מועברים לישיבות במסגרת תקנות בשנים 21-22, יכנסו לבסיס התקציב.

כתיבת תגובה