אושר לקריאה שנייה ושלישית: מד מים 'שומר שבת' ללא עלות

החוק החדש מבקש לתקן את חוק תאגידי המים והביוב, על מנת לצמצם את מספרם • הצעת החוק ביקשה במקור לצמצם את מספר התאגידים ל-11, אך לפי ההצעה שאושרה היום נקבע כי מספר תאגידי המים לא יעלה על 30

תאגיד המים של בני ברק | צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה וועדת הפנים, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לתקן את חוק תאגידי המים והביוב, על מנת לצמצם את מספרם, של ח"כ איציק שמולי.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

הצעת החוק ביקשה במקור לצמצם את מספר התאגידים ל-11, אך לפי ההצעה שאושרה נקבע כי מספר תאגידי המים לא יעלה על 30, וחובת התאגוד האזורי תחל מיולי 2019, לעומת 56 תאגידי מים כיום. היו"ר ביטן התייחס לכך ואמר כי צמצום מספר התאגידים יביא לחיסכון של מאות מיליוני שקלים.

כזכור, בדיונים הקודמים הציג היו"ר ביטן מתווה לפשרה לצמצם את מספר התאגידים, אך עוד קודם לכן ללכת למהלך מידי של התמודדות עם הבעיות הצרכניות. המתווה שהציג כלל התמודדות עם דליפות מים מהצנרת ומניעת מקרים של חשבונות בסך אלפי שקלים, בנוסף לכך תקום ועדת הנחות ויהיה מבצע לגביית חובות ללא ריבית והצמדה והדיבידנד שמחלקים התאגידים ייועד אך ורק למטרות חינוך, רווחה והנחות סוציאליות.

בעקבות זאת אישרה הוועדה את ההצעה, הכוללת בין היתר הגדלת מספר חברי דירקטוריון בתאגידים אזוריים, כאשר הרשויות יוכלו למנות דירקטורים בתאגיד האזורי בהתאם לגודל האוכלוסייה שלהן, כך שרשות גדולה יותר יהיו לה מספר דירקטורים גדול יותר ובכל מקרה מספרם לא יעלה על 11. עוד נקבע כי לכל רשות יהיה נציג אך משקלו בהצבעה יהיה בהתאם לגודל הרשות שהוא מייצג.

כמו כן, אושר הסעיף שמסמיך את רשות המים לקבוע כללים להתקנת מוני מים המאפשרים קריאה מרחוק, לשיפור התמודדות עם מקרים של נזילות במערכת המים. היו"ר ביטן עמד על כך שעלות התקנת הקוראים לא תושת על הצרכנים, גם לא דרך מחיר המים.

בנוסף, אישרה הוועדה את הסמכת מועצת רשות המים לקבוע תעריף מים מופחת שיכול התאגיד לגבות במקרים של נזילות. היו"ר ביטן הסביר כי במקרה של נזילות יפחת התעריף ביותר מ-90 אחוז, כך שאם בעבר חויבו אנשים לעיתים מעל 10,000 שקלים בגלל נזילה, כעת ירד החיוב לכמה מאות שקלים בלבד.

ח"כ יעקב אשר התייחס בדיון הקודם להחלפת מדי המים ודרש לאפשר למי שיבקש לקבל מד מים שלא עובד בשבת, על מנת למנוע חילול שבת בעת השימוש במים, מבלי שתהייה לכך עלות נוספת על הצרכן. ראש רשות המים, גיורא שחם, התייחס לכך והעריך כי מדובר בעלות נוספת של כ-150 שקל למד מים וכ-40 מיליון שקל בסך הכל.

בתגובה, דחה ח"כ אשר את החישוב ואמר כי לא תהייה לכך תוספת עלות. בעקבות זאת, אישרה הוועדה סעיף נוסף שיאפשר לרשות המים לקבוע כללים שיאפשרו התקנת מדי מים עם מנגנון ניתוק זמני בימי המנוחה, כשעלות ההתקנה הראשונית לא תושת על הצרכן.

כמו כן, נקבע בדיון הקודם כי חברה תוכל לקבל פטור ממעבר לתאגוד אזורי רק באמצעות פנייה לשר האנרגיה, שיצטרך להתייעץ בעניין עם רשות המים ולקבל את הסכמת שרי האוצר והפנים לעניין. עוד נקבע כי חברה תוכל להגיש בקשה כזו רק עם עמדה בתנאים שתקבע רשות המים והפטור יהיה ל-3 שנים עם אפשרות הארכה ל-3 שנים נוספות בלבד. במידה והשרים לא ישיבו לבקשה תוך 3 חודשים החברה תחויב בתאגוד אזורי.

היו"ר ביטן התייחס גם לנושא ההנחות הסוציאליות, ואמר כי סיכם עם האוצר על מתווה להקמת קרן בסך 40 מיליון שקלים, כאשר 20 מיליון שקלים ימומנו על ידי האוצר והיתרה תושלם על ידי הרשויות, על מנת לאפשר החלפת צנרת בבניינים ישנים ובאזורים בהם מתגוררים מעוטי יכולת.

הוועדה אישרה גם מתווה לטיפול בגביית חובות עבר, לפיו התאגידים יצאו במבצע גביית חובות ללא ריבית ויאפשרו עד 36 תשלומים.

שר הכלכלה, ח"כ אלי כהן, שהיה מיוזמי ההצעה יחד עם ח"כ שמולי, עוד בטרם מונה לשר בממשלה, אמר כי זה אחד החוקים החשובים שעברו בכנסת המתקן עוול צרכני משמעותי. הוא הוסיף כי ההצעה תצמצם את תאגידי המים ב-60% ותסייע להתמודד עם נזילות וחובות עבר.

ח"כ שמולי הוסיף כי מדובר בחוק היסטורי שמתקן עוול גדול. "לא יצאנו עם מלא תאוותנו בידינו אבל אנחנו עומדים מאחורי הצעת החוק. התאגידים הם חלק מהבעיה ולא הפתרון, ולכן מספרם יצומצם דרמטית והם צריכים לראות בזה תמרור אזהרה – אם התפקוד שלהם לא ישתפר כנראה שיבוא חוק נוסף בכנסת הבאה", אמר.

מנהל רשות המים, גיורא שחם, בירך על ההצעה ואמר כי הוא בא לתפקיד כדי להסתכל על האזרח. "המהלך של צמצום התאגידים הוא כואב ולכן אנחנו זקוקים לרוח גבית. תאגידי המים הצילו את משק המים ב-5 שנות הבצורת האחרונות", אמר.

כתיבת תגובה