אזרבייג'אן: המיליארדרים היהודים באו לפגוש את הנשיא

בכירי הקונגרס היהודי העולמי, הקונגרס היהודי האירו-אסייתי והקונגרס היהודי הרוסי, באו לביקור בן שלושה ימים באזרבייג'אן בהזמנתו של נשיא המדינה שאמר כי היהודים במדינתו חיים בביטחון ובשלווה למעלה מאלפיים שנה

המיליארדרים עם אלייב. צילום: לשכת נשיא אזרבייג'אן

משלחת הקונגרס היהודי העולמי וראשי ארגונים יהודיים גדולים בעולם, סיימה אתמול ביקור בן שלושה ימים באזרבייג'ן בהזמנת נשיא המדינה אילהם אלייב. בביקור המיוחד השתתפו; נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רונלד לאודר וסגניו: גוד ניסנוב, יו"ר הקונגרס היהודי הרוסי יורי קנר, נשיא הקונגרס היהודי האירו-אסיאתי יוליוס מיינל, נשיא קרן 'סטמאגי' ויוזם 'יום השחרור וההצלה' גבריאל גרמן זכרייב ומנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי רוברט זינגר.

במהלך הביקור נועדו חברי המשלחת עם הנשיא אלייב. עם ראשי הקהילה היהודית בבאקו ועם מנהיג המוסלמים באזרבייג'ן שייח אול איסלאם אללשוקור פשהזדה. אלייב אמר כי הממשל באזרבייג'ן נמצא ביחסים הדוקים עם הקהילה היהודית בארצו ועִם ישראל וכי מדיניות זו תימשך בגאווה ובהרחבה.

אלייב אף הוסיף ואמר בסיפוק רב כי "היהודים חיים בהרמוניה, בביטחון ובשלווה עם הלאומיים האחרים באזרבייג'ן למעלה מאלפיים שנה". חשוב לציין כי המשלחת מונה לא מעט מיליארדרים, כך שיש לקחת את דבריו של אלייב בפרופורציות הנכונות.

ביקור מרגש במיוחד קיימה המשלחת בישוב היהודי, היחידי מסוגו בעולם בו מתגוררים רק יהודים מזה כ-300 שנה; קרסניה סלובודה – כור ההיתוך של היהודים ההרריים. שניים מחברי המשלחת נולדו בעיירה היהודית הזו: גוד ניסנוב וגבריאל גרמן זכרייב. הם הובילו את חברי המשלחת לסיור בבתי הכנסת הייחודיים בהם נשתמרו ספרי תורה עתיקים ויצירות יודאיקה, ובמסלול תולדותיו הייחודיים של היישוב. חברי המשלחת ביקרו בבתי העלמין, באתר קברי האחים ובאתרי התיירות ונפגשו עם בני הקהילה.

קהילת היהודים ההררים בעולם כולו, מונה כ-150 אלף איש. מרביתם היגרו למערב בשנות התשעים והם נחשבים קהילה מגובשת במיוחד בזכות 'הקרן הבינלאומית של היהודים ההרריים' – 'סטמאגי', בראשה עומד גבריאל גרמן זכרייב, יוזם מפעל המשניות הבינלאומי 'לומדים זוכרים' לזכר קדושי השואה הי"ד, חבר בלשכת הנשיאות וסגן נשיא הקונגרס היהודי הרוסי.

כתיבת תגובה