אז, מה התחליף ל'מחיר למשתכן'?

עו"ד נתן רוזנבלט, המקדם פרויקטים ומיזמי דיור רבים לציבור החרדי בטור נוקב על תכנית המענקים לדירות יד שניה בפריפריה שמקדם ח"כ ליצמן עם צוות לשכת שר השיכון • מחיר למשתכן הביאה כ-10 אלפי יח"ד לציבור החרדי, וכמה תביא התכנית החדשה? החשבון פשוט • אות כבוד הוא לפוליטיקאי אם משפר את התכניות של קודמו ולא ממציא את הגלגל על חשבון הציבור

כחלון וליצמן (ארכיון) | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

תכניתו של שר השיכון בפועל, הרב ליצמן, למענקים בפריפריה אינה ברורה כלל. הדבר היחיד שהיא הצליחה לעשות עד כה, זה לבטל את מחיר למשתכן, התכנית היחידה מזה שנות דור שהעניקה קרוב לרבבת דירות בחצי חינם לאנ"ש.

התכנית מדברת על הענקת מענקים בסך 70.000 ש"ח, אך לא ברור בה כלום, לא במטרות ולא בדרך להשגתן: הרי מענקים בפריפריה יש כבר היום, כל משפחה הרוכשת דירה במסגרת מחיר למשתכן, מקבלת כבר היום 60.000 ש"ח מענק, וזאת מלבד היתרונות העצומים הנוספים הגלומים במחיר למשתכן: מחיר נמוך במאות אלפי ש"ח, פיקוח ממשלתי על הכל, אפס הוצאות מסביב, ומשכנתא חלומית של 90% מערך הדירה. אם זה טוב וזה עובד מוטב לא לגעת בזה.

אז אומרים שהיתרון העיקרי נעוץ במענקים גם לרוכשים מיד שניה. כאן מונח סיכון עצום, שאיני רואה דרך לפתור אותו: ברור מאליו כי המענק הראשון אשר אכן יינתן, יקפיץ את המחירים במלוא סכום המענק. כך היה עם המענקים שניתנו בעבר לקבלנים וכך בדיוק יקרה היום. המוכר גם קורא עיתונים ורואה את עצמו 'מחותן' בדיוק כמו הקונה, במענק. אז אם המטרה היא להעלות את המחירים בפריפריה, היא אכן תושג ובמהירות, ועל חשבון כולנו, ובזה תיהרס העבודה המדהימה שעושות ועדות לשמירת המחירים. הסכר ייפרץ ועמל של שנים ירד לטמיון.

אני שומע קולות ציניים שאומרים כי המטרה היא לסייע לחוגים מצומצמים שיש להם עניין בכמה ערים דרומיות וצפוניות. אז ראשית, זו סתם הוצאת שם רע על השר הכי יעיל וישר שהיה לנו אי פעם (העיגולים האדומים על מוצרי המזון למשל, עוזרים מדי יום להאריך חייהם של מיליוני יהודים). מעבר לכך, זה גם לא משרת את האינטרס הזה. הרי הבה נחשב דקה אחת:

בשביל החשבון הבא לא די בלימודי ליבה, אלא יש צורך בגמרא-קאפ (ראש של גמרא): למחיר למשתכן נרשמו 135.000 זכאים (במספרים גסים); זכו או יזכו בתוך שבועיים בדירות 78.000 (אגב, יש עכשיו הגרלה מצויינת בחריש – אם אתם מכירים זכאי מאנ"ש תאיצו בו להירשם. כל היתר שם לא גרויסע מציאה). כלומר: יש לנו 52.000 משפחות הזכאיות ומחפשות קורת גג.

גם אם נניח שהציבור החרדי הוא כפול ויותר מחלקו באוכלוסיה, עדיין אנחנו מדברים על 40,000 משפחות לא חרדיות אשר תחפשנה דירות איפה שיש מענקים (אין כל התניה לגור במקום, ומדובר בכל מקרה בהשקעה מצויינת).

עכשיו, לפי הפרסום בעיתונות, משרד השיכון ביקש תקציב בסך מאה מיליון ש"ח, כלומר הצפי הוא ל1500 משפחות מקסימום שתזכה למענק זה. יוצא אם כן, כי התכנית תעזור מקסימום ל300 משפחות חרדיות, ומאידך תייבא עוד 1200 משפחות צעירות לא חרדיות לערים שהחלנו להתבסס בהן, אחרי שכבר שכחו מה זה פריפריה. גם זה יוריד לטמיון עמל של שנים.

אם המטרה היא להזרים אוכלוסיה חדשה לפריפריה – זו מטרה מבורכת ביותר. אבל במקרה כזה, המחיר הנמוך של הדירות לא יעזור הרבה, אולי אפילו יזיק. כי כל משקיע (מי שקונה ולא גר, גם אם זו דירה ראשונה) יתפוס דירה של משפחה שהייתה רוצה לרכוש במקום. הסיבה שאנשים לא רוצים לגור בדימונה או בבית שאן, איננה בגלל המחירים הגבוהים של הדירות. אפשר למצוא שם בקלות, גם בלי המענקים, דירות 2 חד' במאתיים אלף ש"ח ומטה. אנשים לא גרים שם, בגלל שהמדינה נכשלה בתחבורה ובתעסוקה במקומות הללו. אלה שתי הסיבות העיקריות לבריחה מהפריפריה. אז שהממשלה תשקיע בתחומים אלו, וזה יביא לעוד אלפים ורבבות שיגיעו לשם בלי שום מענקים. עובדה שכבר היום, במחיר למשתכן, ישנן מאות דירות במקומות אלו, במחירים מגוחכים, ללא צורך בהון עצמי וללא הגרלה, ואין קונה אחד.

שמישהו יסביר בבקשה לכבוד השר, כי ישנן דירות במקומות רבים, קרובים יותר ומתאימים יותר, שהציבור שלו, והציבור בכלל, ישמח לקבל. כל מה שהוא צריך זה רק להכריז שתכנית מחיר למשתכן המוצלחת ממשיכה. אם הוא רוצה בכל זאת להיזכר כמי שעשה משהו ולא רק רכב על התכנית של כחלון, (אות כבוד לפוליטיקאי כשהוא מפתח את התכניות של קודמו ולא מנסה להמציא את הגלגל על חשבון הציבור) הוא יכול להכניס שיפורים כאלו ואחרים. הוא יכול למשל, להחזיר את המצב בחריש לידי קהל בוחריו באמצעות התכנית. אבל לבטל את התכנית המבורכת, שהביאה לציבור החרדי כעשרת אלפים דירות, בשביל אלטרנטיבה לא ברורה ולא חכמה? חבל. התכנית הזאת עוד תתברר כמו נגיף הקורונה, אתה רוקד ונהנה וכולם מוחאים לך כפיים, אבל אחרי שבועיים כשמתבררים מימדי האסון נכנסים לבידוד וכולם מתרחקים ממך.

2 תגובות ל: "אז, מה התחליף ל'מחיר למשתכן'?"

  1. כל מילה זהב

  2. השאלה צריכה להישלח לליצמן או לבבציק לכתוב כאן לא משנה כלום בפועל..

כתיבת תגובה