שליש מהתושבים באחיסמך לא חרדיים: ומה נשאר לחרדים?

הדיור החרדי: 'ביזנעס' משרטט את מפת הדיור החרדית העכשווית וחושף תמונת מצב עגומה. רכס לבן לא מיועדת לחרדים באופן רשמי, שליש מאחיסמך, שהפכה רשמית 'לגני איילון', נכבשה ע"י מיזם 'מחיר למשתכן' שהוביל אליה דתיים לאומיים וחילוניים, כסיף ושפיר לא באופק – ומה עושים הח"כים החרדיים בנידון?

שכונת גני איילון ההולכת ונבנית בלוד | צילום: דוברות עיריית לוד

לאיש אין ספק שההחמצה הגדולה של הח"כים החרדיים במושב החולף היא בתחום הדיור. שפיר שליד קרית גת תהיה מוכנה בעוד שנים רבות, אולי אפילו יותר מעשור. ומי מדבר על כסיף בנגב, שאכלוסה צפוי רק בעוד שבע-שמונה שנים.

אלעד חתמה על הסכם גג אבל תקועה עם שטחי אש וארגונים ירוקים שחוסמים את הרחבתה בפועל – וגם רעיון הוספת שטחים מהוד השרון בכיוון פתח תקווה, המכונה מתחם 'סירקין הקטנה' ובו 4,500 יח"ד עתידיות, זוכה להתנגדויות לא מועטות.

ועוד לא הזכרנו את רכס לבן, השכונה העתידית שתכיל 5,000 יח"ד בירושלים, והתכנון של שטחי הציבור בה עומד על 3.8 בחלוקה למשפחה ולא על 5.5 למשפחה, אופן החלוקה המותאם למגזר החרדי – דבר המעמיד בסימן שאלה את יכולתה להוות פתרון חרדי לדיור בירושלים.

גם הצעתו של ח"כ מנחם אליעזר מוזס שרוכשי דירות יד שנייה (עד 900 אלף ש"ח ופחות מכך) יוכלו לקבל מענק של מאה אלף שקלים לשיפוץ דירתם – נתקלה בהתנגדות של כחלון.

על רקע זה, ההפסד החמוץ של אחיסמך כפתרון דיור באזור המרכז – גם אם השכונה מתאכלסת לאחרונה והקבוצות בה מתחילות להתאושש איכשהו מהקיפאון שאחז בהן – הוא כישלון שצורב שבעתיים.  בימים אלה מפרסמת עיריית לוד על שמה של השכונה החדשה בלוד, על מתחם אחיסמך, שתישא את השם 'גני איילון'.

'גני איילון' מבוססת על תכנית אחיסמך, אשר נוצרה לפני כ-16 שנה כדי להקים שכונה על אדמות של מושב אחיסמך, שהועברו לשטח השיפוט של העיר לוד. עקב בעיות רבות בזמנו, ביניהם מינוי של ועדות קרואות לעיר, השיווק נכשל והתכנית הוקפאה. בשנים האחרונות נעשו ניסיונות אינטנסיביים מצד הנהגת העיר לוד להחיות שוב את התכנית. ואכן, לאחר מאמץ רב, נעשו שינויים במתווה התכנית (כגון הגדלת מספר יחידות הדיור, הגדלת כמות מבני ציבור ומוסדות חינוך והוספת שטחי תעסוקה ומסחר) והחלו השיווקים.

אלא שאחד השינויים המהותיים בשכונה החדשה, הפונה לעמק איילון, ונקראה בעבר 'אחיסמך הגדולה' היא תכנונה במקור לאוכלוסייה חרדית בלבד. רק לאחר שינוי התכניות, כשליש מתוך כ-3,600 יחידות דיור בשכונה משווקות עתה לאוכלוסייה כללית ודתית לאומית.

כאמור, השכונה כוללת 3,600 יחידות דיור והמשפחות הראשונות ייכנסו כבר בשבועות הקרובים. האכלוס המרכזי של כ-1,500 יחידות דיור יחל כבר ב-2019 ועד שנת 2022 יסתיים האכלוס של כל השכונה. השם 'גני איילון' נבחר לשכונה על שם נחל איילון ההיסטורי, אשר מקיף את העיר לוד ונפגש בפאתיה עם אחד מיובליו, נחל גזר.

ההפסד של שליש מאחיסמך – ולא ניכנס לסיבות פנימיות, מעבר לאלה שפורטו לעיל – הוא בעיקר בכך שמאות יחידות דיור שהיו אמורות להיות משווקות לציבור החרדי, עברו למשפחות חילוניות ודתיות לאומיות, במסגרת פרויקט מחיר למשתכן בעיר כש-200 יחידות דיור אחרונות משווקות בימים אלה.

אבל למשתכנים החדשים יש במה לשמוח בכל זאת, למרות השכנים החילוניים והדתיים הצפויים: השכונה כוללת תשתיות מודרניות וטמונות בקרקע, עמודי תאורת לד ושילוב של טכנולוגיות נוספות, כגון סיבים אופטיים בחלק מהתשתיות העירוניות בשכונה, וכפי שנמסר מעיריית לוד, "זו שכונה מקסימה וצומחת המסתמנת כאחת השכונות המבטיחות בלוד, בזכות תכנון אדריכלי קפדני הכולל פיתוח תשתיות נרחב, תוך התייחסות לכל אחד מההיבטים החשובים של איכות חיים ואיכות סביבה, לרבות שירותי חינוך וקהילה, נגישות תחבורתית ושטחי מסחר".

הנעלם הגדול הוא, האם אחרי שחוק הגיוס מאחורינו, לדרעי יש פנאי לעורר את חוק המרכולים אחרי שעבר זמנו, וסערת חוק הלאום התמקדה בדרוזים, הח"כים החרדיים – ולא רק כשבראשם מנחם אליעזר מוזס (שמבטיח תחת כל עץ רענן לחשק את כחלון בהצבעות, אבל בפועל הדבר אינו בידו) ויעקב אשר; אלא כל יו"רי הסיעות, ליצמן, דרעי וגפני – יעזו להוביל למשבר קואליציוני על רקע מצב הדיור של המגזר החרדי?

בינתיים, נמשיך להביט בהגרלות של מחיר למשתכן (למעט בבית שמש ובריכוזים חרדיים מובהקים) ולחשוב שש פעמים אם להצטרף – בגלל השכנים, בגלל השכירות, בגלל התנאים לרעת הרוכשים, בגלל המגדלים, בגלל הסוכות, בגלל המעליות ובגלל מיליון סיבות שגרמו לכך שהתכנית הזו, כמה שהיא גרועה לכלל האוכלוסיה, רעה עוד יותר למגזר החרדי.

3 תגובות ל: "שליש מהתושבים באחיסמך לא חרדיים: ומה נשאר לחרדים?"

  1. איך הגיתם לשליש באחיסמך
    כלל הדירות של מחיר למשתכן הם 376 דירות כשבחלקם זכו גם חרדים
    כך שלפי החישוב במקרה הגרוע ביותר יש פחות מעשר אחוז חילוניים
    שקשה להאמין שאכן יגורו שם ולא ימכרו את הדירות לחרדים

  2. ודאי שזו תהיה שכונה שציביונה הכללי הוא חרדי ויהיה טוב ג"כ שיהיו עוד מגוון אוכלוסיות כגון דתיים וחילונים לא פרובוקטיבים זה ייצב את השכונה ולא ישאיר מקום לאוכלוסיה קיצונית והפרת מרחב פרטי כידוע לכל סופם של אותם ערים ושכונות גדולות של חרדים ודי למבין ולמשכיל……[הרי כולם מרננים על שלל שכונות ןערים שנשלטים ע"י חרדים בלבד ומבכים שאין שכונה נורמלית שהם יוכלו לגור עם התא המשפחתי הפרטי ללא תגובות וחדירות חיצוניות וכל אותם האנשים ניפגשים במקו"א ומחוללים לשכינהם את מה שהם לא רצו כל חייהם שיעשו להם].

  3. גם הדירות של מחיר למשתכן הם אם מרפסות סוכה כך שבהמשך יוכלו גם חרדים לקנות מהם דירות, ההבדל היחיד שיש קומה אחת יותר מהבניינים ברוטשילד…

כתיבת תגובה