אחרי הבחירות תדברו אתם אל הקירות

לאורך כל מערכת בחירות, שומעים הבטחות והרים וגבעות מפי המועמדים המבקשים את קולות הריבון- העם • האם הבטחות אלו ישימות? האם יש להן כיסוי תקציבי? האם המפלגות באמת מתכוונות לפעול בכלל ליישומן? • לשלומוביץ שריכז עבורנו את עיקרי המצעים הכלכליים, נראה שכותביהם אף אינם יודעים מה העלות שלהם • ביזנעסופש

הקירות מדברים אליכם | צילום: רוי אלימה, פלאש 90

תוצאות סופיות, סופיות, סופיות, עדיין לא התפרסמו. ישנן קלפיות שנמצאות תחת חקירה וקולותיהן ספונים, טמונים תחת כנפיו של השופט מלצר, יו"ר ועדת הבחירות. אך את המגמה הכללית, בהחלט ניתן לראות. ישנן מפלגות שהראו ירידה ואילו אחרות רשמו עליה. אחת המפלגות שזכתה לעדנה ורשמה זינוק גדול ביותר, היא מפלגת הפיראטים.

כן. 1,242 אנשים שמו את הפתק עם האותיות ףז בקלפי, לעומת 819 בבחירות הקודמות, זאת עלייה יפה מאוד של כ-51%. לעומת הפעם הקודמת בה הם רצו תחת הטיקט של אינטרנט חופשי, הפעם הם התמקדו בים. תחת אותיות המפלגה נרשם כך: "מפלגת הפיראטים, כי כולנו באותה סירה והכל אותו שייט". מטרות המפלגה הן: חופש הביטוי, המידע, הפרט, התנועה, ההפלגה וההעתקה (במבחנים. אלא מה?).

הסיבה שאנחנו נדרשים לנושא, היא מצע המפלגות. על פי המילון, מצע, זה אוסף רשמי של רעיונות, תכניות והשקפות שמפלגה מציגה לקהל הבוחרים. שימו לב לנתון הבא: 1,103,978 ישראלים, הצביעו למפלגה שהמצע שלה כלל לא ידוע. בואו נאמר זאת במילים, לא מדובר ב-1,242 שהצביעו כפיראטים, מדובר במיליון ומאה ושלוש אלף, תשע מאות שבעים ושמונה איש ואישה ששמו בקלפי פתק של מפלגה, שכבר למעלה מעשור לא הציגה בציבור את המצע שלה.

מדובר כמובן במפלגת הליכוד שכל כולה היא בנימין נתניהו. מהחבר כנסת הראשון ועד הפעיל האחרון. כולם מחויבים עד לשורשי שערותיהם לאיש שיחגוג בעוד חודש (21.10) 70 שנה לקיומו ביקום שלנו. ואם כל הבחירות הם כן ביבי-לא ביבי, אז באמת לא צריך מצע מפלגה.

מצע זו שאנו אוכלים על שום מה?

ובכל אופן, 4,417,106 הלכו לקלפי בשלישי האחרון ושמו פתק כלשהו בקלפי. למה? מדוע? ובואו נעזוב לרגע את אותם 596,363 איש ששמו בקלפי את הוראת רבותיהם בלי 'לבחור'. מה הבטיחו המפלגות השונות לארבע מיליון איש בקירוב כדי שהללו יטריחו את עצמם לקיים את זכותם הדמוקרטית.

האם יש ערך כל שהוא להבטחות אלו? האם מישהו מהכותבים המוכשרים שלהם, מבין בכלכלת בריאות, או התנהגות המדד או המטבע? האם המפלגות יודעות כמה עולות הצעותיהן? האם יש היתכנות לביצוע משהו מההבטחות הללו? התשובה הרגילה היא, הבטחנו אבל לא הבטחנו לקיים. או אחרי הבחירות, תדברו אתם אל הקירות.

לכולם ברור שאין פתרונות קסם ושמצעי הבחירות נועדו רק עד שמגיעים לכיסאות, אז איך ייתכן שהאזרחים עדיין אוכלים פעם אחר פעם את הלוקשים שמוכרים להם ומצביעים בהתאם לטרנד המפורסם הבא?!

לקטנו עבורכם לכאן את עיקרי המצעים של המפלגות השונות מתוך הפרסומים הרלוונטיים. בדרך נעזרנו גם ב-Ynet  שהם עצמם נעזרו ב-TheMarker.

דירות במהירות פופקורן מצוי

נושא הדיור הוא אולי החביב ביותר מתוך שלל הנושאים אותם המפלגות מבטיחות לבוחריהם. מבט חטוף בכתבי המצע, נותן הרגשה של פופקורן. דירות צומחות במהירות הבזק כמו מלפפונים בחורף. הייתי מציע לאסור טיסה בשמי הארץ בשנים הקרובות, מחשש שהמגדלים שיצמחו במהירות – על פי דברי המפלגות, יפגעו בטעות באחד המטוסים.

ארבע שנים הקיז משה כחלון דם בנושא הדיור. הביקורות שהוא ספג העלימו לגמרי את מפלגתו ויתכן גם את האיש כולו שהחל לדבר על פרישה. אולם בכחול לבן רק כתבו עד כמה נכשלה הממשלה הנוכחית בנושא הדיור. אף אחד לא זוכר לכחלון את הזינוקים של מחירי הדירות לפני שהחל את 'תוכנית למשתכן' ואת העצירה הנראית לעין בשנים האחרונות. ראוי לזכור כי אף מצע של אף מפלגה לא הצליח לבנות דירה אחת, רק עבודה סיזיפית ולא מתגמלת.

רוצים מספרים? בבקשה. כחול לבן מציעים להעמיד מלאי של 150 אלף יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך. מפלגת ימינה מציעה לבנות 113 אלף יחידות דיור במערב השומרון, ויש להם גם מחיר סופי לביצה שלא נולדה הזאת, 950,000 ₪. העבודה-גשר עפים על עצמם גבוה יותר עם הצעה לבניית 200 אלף דירות בתוך חמש שנים במסלול 'ליסינג לדירה'. כך ניסע מדירת הליסינג שלנו, למשרד הליסינג באמצעות רכב ליסינג. רק עבור לחם וחלב שמתכלים במהירות נשלם תשלום מלא.

העבודה-גשר אף רוצים להפוך את המדינה לקבלן בניין, בדומה לשנות החמישים והשישים. אולי כדאי לקחת אותם לסיבוב הופעות באשדוד למשל, לראות כמה בעיות יש לדירות שהמדינה בנתה. לדעתם, המדינה צריכה להיות גם הבנק למשכנתאות לא רק היזם, הקבלן והמשווק. כולם אמורים לעבוד אגב ללא כוונת רווח. 'דיור בחסד'.

במחנה הדמוקרטי צנועים יותר ומציעים בניית 100,000 יח"ד במרכזי הערים (איפה?), מאידך הם מאמינים בפשטות כי "על המדינה מוטלת החובה להבטיח קורת גג לכל תושביה", כך שבעצם מדובר על מאות אלפי דירות ולא רק 100 אלף. מפלגת יהדות התורה רוצה עיר חדשה ליד קרית גת ורק בישראל ביתנו מדברים על 1000 יחידות דיור בשנה אבל לדיור הציבורי.

מדינת כל טרנספריה

בואו נדבר רגע על ביטחון. כחול לבן במצע שלה מתחייבת להמשיך את המערכה נגד איראן. מערכה שלהזכירכם פתח בה בנימין נתניהו. בנושא העזתי הם מפרידים בין האחראים על המדינה, הלא הם החמאס שצריכים לקבל מכה מוחצת בכל אירוע, לבין האזרח הפשוט הכמה לחיים רגילים (מקבל כסף מקטאר. ד"ש) וצריך לארגן לו 'גורמים אזוריים' שיקדמו אותו. במפלגת 'ימינה', רואים בחיזבאללה את איראן ומתחייבים לטפל בה. ובנוגע לעזה, גם הם טוענים שצריך להטיל את האחריות על החמאס.

עד כאן הכל תואם בדיוק למדיניות נתניהו שכאמור עושה זאת בלי מצע, אז למה להחליף סוסים בעליה? דווקא בנושא הגרעין האיראני 'ימינה' נוקטים את הצד של אובמה, הנשיא הקודם, ולפיו, בנימין נתניהו סתם מפחיד את העולם ואת ישראל.

בנוגע לתקציב הביטחון, הרשימה הערבית המשותפת נגד – כמה מפתיע – 'תקציב ביטחון ענק', ולטענתם רק בגללו אנחנו בתחתית מדינות ה-OECD. אם חושבים על זה שוב, אז הם באמת צודקים. ביום שהערבים יפסיקו לתמוך בטרור ויתחילו להיות בעד שלום, באמת לא יהיה צורך בתקציב ביטחון מנופח. גם בפרק הכלכלי הם מוציאים אצבע מאשימה כלפי 'מימון צבא הכיבוש' וטוענים כי הקטנת תקציב הביטחון, תביא לכיסוי הגירעון ולפריחה כלכלית. לו יהי.

המחנה הדמוקרטי חושב בדיוק הפוך מהרשימה הערבית המשותפת בנושא תקציב הביטחון. לדעתם יש לבנות תקציב חדש וטוב יותר. אתם רואים את שתי המפלגות יושבות יחד בקואליציה אחת? גם במפלגת ישראל ביתנו – שמשום מה כל הפרשנים רואים אותה יושבת ביחד עם המפלגה הערבית באותה קואליציה – חושבים שצריך להגדיל דחוף את תקציב הביטחון.

לעומתם ב'עוצמה יהודית' טוענים, שבתקציב הביטחון יש כספים רבים שהולכים לרשות הפלסטינאית ואם תשלומים אלו יפסקו, ניתן יהיה להגדיל את ההשקעה בביטחון. מאידך, רשימת עוצמה יהודית רוצים כמובן לטרנספר את העזתים והיו"שים למדינות אירופה ומביעים בזאת את געגועיהם כלפי רצועת עזה. ראוי לציין כי ברוב טובם הם מוכנים לקבל למדינה שלהם כל ערבי שיהיה נאמן לחזון המדינה היהודית. כשנגיע לרגע האוטופי הזה, באמת לא יהיה צורך בתקציב ביטחון.

ואפרופו טרנספר. מפלגות כחול לבן והעבודה-גשר, מציעות לטרנספר את העובדים הזרים והמסתננים מדרום לבנון ו'לפזר' אותם על פני כל הארץ. נותר רק לשאול היכן תיפתח המלחייה והפיזור לא יהיה שווה בשווה. ואם באמת אתם שואלים להיכן נעביר את הזרים מדרום תל אביב, התשובה נמצאת ברשימה הערבית המשותפת המציעה פשוט להעניק להם זכויות פליטים. מחנות פליטים הרי ממילא יש לערבים בשפע, שיעשו שם קצת מקום לזרים ולמסתננים.

משקפת סגורה לתותח לייזר

במקביל הם גם מציעים לתת להם תעודות עובד כמו למבקשי העבודה הפלסטינים אבל לשדרג איכשהו את כל הסיפור הזה. הצעה נוספת מדברת על כך שיש להעניק לכל ילד שייוולד כאן להורים-עובדים זרים, אזרחות של המדינה. עכשיו רק נותר לשאול אזרחות פלסטינית או ישראלית. נוסיף כי מפלגת עוצמה יהודית מציעה לגרש את הזרים והמסתננים מיד ולגמרי, יחד עם כל הערבים.

כשהבטנו במצע הביטחוני של המחנה הדמוקרטי (אהוד ברק ומר"צ), חשבנו להציע לליכוד לעשות העתק-הדבק. לדעתם ישראל צריכה לתמוך בדונלד טראמפ בנושא האירני ולהמשיך לבלום את פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה. ולא נדרשנו לנושא עזה, כי הדברים תואמים אחד לאחד את פעולותיו של נתניהו בשנתיים האחרונות למעט הדיבורים בתקשורת. במקביל הם מציעים לחדש את מדיניות החיסולים.

במצעי המפלגות מצאנו גם את תותח הלייזר, המחנה הדמוקרטי טוען שהטכנולוגיה כבר הבשילה, לעומת ישראל ביתנו שמבקשים לקדם את טכנולוגיית יירוט טילים באמצעות קרני לייזר.

אגב, גם לרשימת העבודה-גשר יש תורה שלמה, איך לטפל בציר איראן-חמאס-חיזבאללה. לא מצאנו שם בשורות חדשות, רק את מערכת כיפת ברזל שקידם עמיר פרץ בשעתו. זהו מוסר השכל גדול מאוד, בכוח הרצון והדמיון, גם עם משקפת סגורה (כידוע) אפשר להביט רחוק.

שלום ביטחון ודיור והעיקר הבריאות

רשימת ימינה מביטים רחוק מאוד בנושא הבריאות והם מציעים לפתוח פקולטות חדשות ללימודי רפואה. אם חושבים על הזמן שלוקח ללמוד רפואה בתוספת אורך הסטאז' והמבחנים, מפלגת ימינה מבקשים מאזרחי המדינה לא לחלות כלל בעשר שנים הבאות.

 

יתר הדברים שהם מציעים תואמים אחד לאחד למדיניות הליצמנית בשנים האחרונות. קנאביס רפואי,  צמצום זמני ההמתנה, עדכון סל התרופות, קיצור והגדלת מספר מיטות האשפוז. הרשימה הערבית המשותפת מבטיחה לבוחרים הרחבת רשת המרפאות במגזר הערבי. גם על נושא זה פעל ליצמן רבות מאוד. עוצמה יהודית מסתכלת על הבריאות במשקף מצומצם ומציעה הקמת בית חולים בשומרון.

חינוך חינם או שוברי חינוך

הרשימה הערבית המשותפת מבקשים לתת עבודה רבה ל'יד לאחים' ומציעים לשלב צעירים ערבים במסגרות חינוך יהודיות.

כל המפלגות שכתבו נגד מדיניות הממשלה היוצאת בנושא הגירעון וההתנהלות הכלכלית, מציעות לממן חוק חינוך חינם מלא מלא, טיפול בתשלומי המורים ושלל תוכניות נוספות במטרה לגרום לתלמיד הישראלי השקוע ראשו ורובו ברשת החברתית ללמוד ברצינות. בש"ס תולים את האלימות בחברה הכללית בחוסר לימודי יהדות והם קוראים לתקצב את לימודי היהדות.

מפלגת זהות שהורידה את מועמדותה, פורסת הצעה מעניינת הנהוגה בכמה מדינות בעולם, בו לכל הורה מוענק צ'ק או שובר עבור לימודי הילד ובתי הספר יהיו פרטיים ואיכותיים יותר. פייגלין מציע להעביר את אחריות החינוך של הילד ממשרד החינוך להורים.

כפייה חילונית בדרכי נועם

'ביזנעס' אמנם אתר כלכלי אולם אי אפשר שלא להידרש לנושא. מעיון בתוצאות הבחירות לפי ערים וקלפיות, מצאנו בכל קלפי באזור חרדי 1-2 פתקים של מפלגת כחול לבן. כשנתקלנו במהלך הכנת הכתבה במצע כחול לבן הבנו למה ותודה ל-Ynet: "כחול-לבן מאמינה כי כל קהילה צריכה וזכאית לעצב את הפעילות של בניה ובנותיה על פי תפיסת עולמה, ובכל מקרה ללא כפייה של קבוצה כזו על אחרת. נקפיד כי הדיון בסוגיה יהיה ענייני ולא נגוע באינטרסים פוליטיים". דינה זילבר זהירות, כחול לבן בדרך אלייך.

ימינה שהעמידו אישה לא דתית בראשותם, לגמרי בעד מדינה יהודית עם שמירת אורח החיים הרצוי לקהילה הדתית והחרדית. מאידך, לטענתם, מדינת ישראל היא קודם כל מדינה ורק אח"כ באה ההלכה.

מפלגות יהדות התורה וש"ס רואים במקרי ההדרה האחרונים של החרדים מקור לבעיה ומקום להצר את זכויות הציבור החרדי, והם יעשו הכל, כולל חקיקה כדי לאפשר לבוחריהם "לעצב את הפעילות של בניה ובנותיה על פי תפיסת עולמה", כדברי המצע של כחול לבן.

ואילו מפלגת העבודה-גשר מציגה: דבר והיפוכו. מצד אחד הם מבטיחים לעצור את כל תהליכי הכפייה הדתית במרחב הציבורי ומצד שני הם מצטטים את ספר משלי: "דרכיה דרכי נעם וכל נתיבותיה שלום". כהמשך לדבר והיפוכו, הם גם מציעים, שמורים ומורות חילונים ילמדו בבתי הספר זהות יהודית וערכי שוויון. כלומר, שחלילה לא יהיה לילד חילוני חשיפה כל שהיא לחובש כיפה, שלא 'יודת' חלילה, אולם ילדינו יזכו לאילוף בינה בכפיה על ידי אנשי הערכים הנעלים. לא נספר לכם על המצע האגרסיבי של עוצמה יהודית בנושא דת ומדינה, אולי זה נס שלנו שהם שוב לא עברו את אחוז החסימה.

מוכרים לנו גירעון לפי משקל

לאחר שיש לנו דיור, בטחון, בריאות, חינוך והדרה דתית או חילונית בואו נדבר על הנושא הכלכלי והגירעון ה'מאיים'. כיצד יטפלו בו המפלגות השונות? למפלגת כחול לבן מציק מאוד מטוס ראש הממשלה החדש שעלותו 700 מיליון ₪. ניתן להעריך שלאחר טיסה אחת של גנץ במטוס הישן – אחרי שהתרגל למחלקות הנוחות ב'דרימליינר' של אל-על, הוא ישנה את דעתו ויאמר, "דברים שטסים מפה, לא טסים משם".

ניתן לומר שבסריקה רוחבית, אף אחת מהמפלגות לא מציעות תוכנית כלכלית טובה יותר מההתנהלות הכלכלית של ממשלת נתניהו בשנים האחרונות. אולי למעט סתיו שפיר שחברה למחנה הדמוקרטי, והביאה עמה את המצע של התנועה הירוקה עם 'תוכנית כלכלה ירוקה לישראל' שאמורה לטענתם להניב למשק תועלות כלכליות וסביבתיות בסך 420 מיליארד שקלים. אבל אנחנו מדברים כאן על כלכלה לא על דמיונות ירוקים.

ההתנהלות הכלכלית בשנים האחרונות, הביאה את ישראל למקום טוב מאוד מבחינת דירוגי האשראי שישראל מקבלת בעולם, אבטלה נמוכה, מטבע חזק, אינפלציה שטוחה ומדד מתון. הצעות כמו העלאת מיסים או מיסוי פירות וירקות (המסוכן לשכבות החלשות) טובות רק במצע. בשטח, האזרח הקטן לא אוהב שנוגעים לו בכיס, וכל ניסיון כזה מלווה בהפגנות ובמחאות.

המחנה הדמוקרטי שמביא רעיונות רבים לטיפול בגרעון, מעמיק אותו בהינף יד ב-10 מיליארד ₪ כאשר הוא מדבר על בריאות. ככלל בנושא הבריאות כמו גם בשאר נושאי כלכלה, חינוך ורווחה, מציעים בכל המפלגות הרים וגבעות אם וכאשר הם יקבלו את מפתחות השלטון. מאידך כל עוד הם לא מציעים מקורות תקציביים לנושאים אותם הם מעלים מדובר בעורבא פרח.

לגבי ההצעות הכלכליות של כחול לבן נכתוב דבר אחד: התוכניות יפות מאוד, אולם רק כאשר גנץ, יעלון או אשכנזי יכנסו למשרד האוצר, הם ילמדו מהר מאוד שהפיקוד נשאר בצבא ואף פקיד במשרד האוצר לא מקבל מהם פקודות. בכוונה לא מניתי את יהיר לפיד ברשימה, מאחר וידו כבר נכוותה מהמשרד הזה.

אקססוריז סביבתי וירוק

ואיך אפשר בלי הטרנד ששמו איכות הסביבה. בכחול לבן מתחייבים לקדם חקיקה בנושא איסור השימוש באריזות פלסטיק ובכלים חד-פעמיים כפי שכתבנו בשבוע שעבר. בנוסף, מדברים שם על הרחבת חוק השקיות והחלת חוק הפיקדון גם על בקבוקים גדולים.

תחום איכות הסביבה, כולל רשימה אקסקלוסיבית של נושאים חמים, המקשטים את מצעי המפלגות השונות כמו אקססוריז יוקרתי: התייעלות אנרגטית, שמירת המערכות האקולוגיות, שמירת השטחים הפתוחים והחופים, הגנה על מקורות המים מזיהום, עידוד חקלאות מתקדמת ובלתי מזהמת, צמצום השימוש בחומרי הדברה, תחבורה ציבורית שיתופית לצד עידוד השימוש ברכבים היברידיים וחשמליים.

אקססוריז נוסף מדבר על חשמל מאנרגיה מתחדשת, מעבר לכלכלה בת קיימא, טיפול במשברים סביבתיים, הרחקת אסדות הגז מחופי ישראל, הבראת מפרץ חיפה, ואיך אפשר בלי הנגשה מרבית של אתרי הטבע ומסלולי הטיול, עבור אזרחי ישראל, שיש להם יום שבתון המכונה 'בחירות' פעם בארבעה חודשים בממוצע.

בביזנעס השתדלנו מאוד שלא להביא לכם את הבטחות הבחירות לפניה, על מנת שלא להשפיע על בחירתכם. אולם לכל מפלגה ששלחה לנו את המצע הכלכלי שלה, שלחנו רשימת שאילתות קבועה:

"בהמשך לתכנית הכלכלית שהוצגה על ידכם: 1. האם מדובר ברפורמות שכבר נבחנו על ידי הצוותים המקצועיים במשרדים השונים? 2. האם הוצגו נתוני עלויות התכניות השונות? 3. האם הוצגה תכנית למקורות תקציביים להם?". ראו זה פלא. מאף אחת מהמפלגות, לא קיבלנו אף תשובה…

תגובה אחת ל: "אחרי הבחירות תדברו אתם אל הקירות"

  1. אז למה להכניס את המדינה לפלונטר בגלל "רק לא ביבי"
    אם מה שהיה עד עכשיו דומה למצעי המפלגות השונות.

כתיבת תגובה