אחרי העלאת הריבית: שוק האג"ח עוד לא הפנים את המסר

הציפיות לריבית בנק ישראל שמגולמות בשוק האג"ח עדיין נמוכות מדי | המשך עליית ריבית, שצפויה להגיע לפחות לרמה של כ-3%, תוביל לעליית תשואות נוספת | עלייה חדה בגובה החזר ממוצע על משכנתא הרבה מעל שכר דירה ממוצע, צפויה לסייע לקירור שוק הדירות בבעלות בישראל ולתמיכה בהמשך עלייה בשכר דירה

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב |צילום: רמי זרנגר

אחרי שבנק ישראל העלה ריבית ל-2%, הריבית הנסחרת ל-3 חודשים בעוד 9 חודשים, שאמורה לשקף תחזית לריבית בעוד שנה, עלתה לכ-3.38% כאשר רק לפני שבועיים היא עמדה על 2.4%. על רקע רוח הודעת הריבית ובמיוחד המסרים האגרסיביים של המשנה לנגיד בראיונותיו לתקשורת אחרי ההודעה, תחזית זו נראית הגיונית. למעשה, טוען אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, שוק האג"ח הגיב להחלטת ריבית בעליית תשואות די חדות לאורך כל העקום ב-0.3%-0.35%. אולם, זה לא מספיק.

לדברי זבז'ינסקי, שוק האג"ח הישראלי נמצא בעיתוי דומה לשוק בארה"ב לפני עליית הריבית האחרונה. הריבית בארה"ב עמדה על 1.75% והחוזים על הריבית הצביעו שהריבית תגיע בשיא לכ-3.3%-3.4%. אולם, עקום התשואות בארה"ב היה משמעותית יותר גבוה מהנוכחי בישראל. התשואות משנתיים ועד 30 שנה היו גבוהות מ-3%. לעומת זאת, בישראל התשואות לכל הטווחים עד 15 שנה נמוכות מ-3%.

גם השוואת הריביות הקצרות לעומת התשואות בעולם מצביעה באופן די ברור שהתשואות בישראל צפויות לעלות עם המשך עליית ריבית שלא מוטל בספק. ניתן לראות בבירור את הקשר ההדוק בין גובה הריבית של הבנקים המרכזיים לגובה התשואה ל-5 שנים במדינות שונות בעולם, והמשך עליית ריבית של בנק ישראל מעל 2% אמורה לגרור תשואה ל-5 שנים מהרמה הנוכחית של כ-2.7% לרמות גבוהות יותר. בכל המדינות בעלות ריבית גבוהה מ-2% התשואה ל-5 שנים גבוהה מ-3% (קנדה, ארה"ב, ניו זילנד, קוריאה). אפילו בחלק מהמדינות בעלות ריבית נמוכה מ-2%, התשואה גבוהה מ-3% (נורבגיה ואוסטרליה). אפשר להציג גרף דומה לקשר בין הריבית לתשואה ל-10 שנים – שגם הוא יביא למסקנה דומה.

בשורה התחתונה, מסכם זבז'ינסקי, "עליית תשואות, במיוחד בחלק הקצר-בינוני של עקום התשואות צפויה להימשך. אנו ממליצים על מח"מ בינוני בתיק. קיימת עדיפות קלה לטובת האפיק השקלי בחלקים הקצרים והבינוניים".

 

משכנתא או שכ"ד

במקביל, מסקר זבז'ינסקי השבוע את שוק המשכנתאות, וטוען כי הוא "בודק גבולות". גודל המשכנתא הממוצעת חצה בחודש יולי לראשונה רף של מיליון ₪, אך מספר המשכנתאות היה נמוך בכ-4% לעומת יולי 2021 לאחר גידול בקצב שנתי של כ-30% במספר המשכנתאות שהיה עד לפני חצי שנה.

נקבע שיא גם בגובה ההחזר החודשי הממוצע שהגיע ביולי ל-5200 ₪, עלייה של כ-17% או כ-760 ₪ בשנה האחרונה. גם היחס בין גובה ההחזר הממוצע לשכר הממוצע במשק עלה לשיא. עלייה בגובה ההחזר קרתה בגלל עלייה בגודל המשכנתא ובגובה הריבית ולמרות שתקופת המשכנתא הממוצעת המשיכה להתארך ועלתה לאחרונה מעל 24 שנים.

ההחזר הממוצע גבוה כעת בכאלף שקל מעל שכר דירה ממוצע, מצב שלא קרה בעבר. גם זה צפוי לקרר ביקושים בשוק הדירות בבעלות, להגביר ביקושים לדירות להשכרה ולתמוך בעלייה בסעיף הדיור במדד המחירים.

לדבריו המסקנה העולה מהדברים היא כי "מתגברים סימנים שמעידים על התקררות בשוק הדיור, שצפויה להגביר ביקושים לדירות להשכרה".

כתיבת תגובה