אחרי הפניית הגב מהאוצר: הח"כים מקלים על מורי הדרך

ועדת הכלכלה אישרה פטור מאגרת רישיון למורי הדרך – גם לשנת 2022 | יו"ר אגודת מורי הדרך סיפרה לחברי הכנסת בדמעות: "מדי יום אנחנו פוגשים במורי דרך רעבים ללחם – אין מדיניות קבועה ובגלל השינויים אין להם תקווה" | ח"כ מגן תלם התייחסה לתקנות ואמרה: "מורי הדרך לא מסוגלים להתפרנס ונדרש להעניק להם את הסיוע הזה"

הפגנת ענף התיירות הנכנסת ומורי הדרך ליד נתב"ג | צילום: אבשלום שושני, פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה הבוקר את בקשת משרד התיירות לתקן את תקנות שירותי תיירות, העוסקות במורי הדרך. לפי ההצעה שאושרה, רישיון מוריד הדרך לשנת 2022 יוארך ללא תשלום, וזאת כדי להקל על מורי הדרך שחווים פגיעה כלכלית קשה בשל משבר הקורונה.

ח"כ לימור מגן תלם, שמילאה את מקומו של היו"ר, אמרה כי בישראל ישנם כ-8,300 בעלי רישיון הוראת דרך, שנדרשים לחדש את הרישיון אחת לשנתיים בעלות של 267 שקלים. היא הזכירה כי הקורונה השביתה את פעילותם של מורדי הדרך ב-2020 וברוב שנת 2021 שבמהלכה נכנסו לישראל רק 11 אלף תיירים, לעומת 4 מיליון וחצי תיירים שנכנסו לישראל ב-2019. "מורי הדרך לא מסוגלים להתפרנס ונדרש להעניק להם סיוע נוסף", אמרה ח"כ מגן תלם והוסיפה כי תפעל לקדם את הדיון בעניין הטיפול בהם.

הדיון היום התקיים גם על רקע הפטור שאישרה הוועדה מאגרה בשנת 2021, בו נקבע כי בשנת 2022 ישלמו מורי הדרך מחצית האגרה. כעת, על רקע התמשכות משבר הקורונה, אושר הפטור מהחצי השני של האגרה, בסך 133 שקלים וחצי. עוד אמרה ח"כ מגן תלם כי ישנם כ-800 מורי דרך חדשים ששילמו את האגרה עד סוף 2022, והם יקבלו החזר כספי.

יו"ר ארגון מורשת דרך, יונתן שפירא, בירך על אישור התקנות ואמר כי הוא מברך על כל שקל שנחסך ממורי דרך שאין להם הכנסה. הוא הוסיף כי צריך לקיים דיון כולל במצבם של מורי הדרך ובהכשרות המקצועיות עבורם.

יו"ר אגודת מורי הדרך בישראל, גנית פלג, הודתה על אישור התקנות וסיפרה בדמעות: "אנחנו נפגשים מדי יום עם מקרים של מורי דרך שרעבים ממש ללחם. אתמול בלילה דיברתי עם מורת דרך בת 70, שרוצה למכור את הבית שלה כי בסופר היא נאלצת לספור תפוחי עץ שהיא צריכה לקנות. אני רוצה שנשב בהקדם האפשרי לדבר על העניין של איך מפצים וגורמים לאנשים האלה להרים את הראש בחזרה. אלה אנשים שמפרנסים את הבתים שלהם וכל החיים שלהם מוקדשים לאהבת הארץ והסברה שלה. ביום אחד נפסק עולמם והם מצאו עצמם ללא תקווה, כי אין מדיניות קבועה. אם יש שינוי אז יום לאחר מכן הכל מתבטל ואותה תקווה קטנטנה אובדת".

ח"כ סמי אבו שחאדה אמר כי היה רוצה לזרז את הדיונים הבאים לגבי הטיפול בעובדי הענף. ח"כ ולדימיר בליאק הוסיף: "אי אפשר להישאר אדיש לדבריך ולכאב של מורי הדרך .נכון שאנחנו בתקופת אי ודאות מאוד קשה, כפי שסברנו מתחילת דרכה של ממשלת השינוי אנחנו מנסים למנוע פגיעה בכלכלה וסגרים. אני מקווה שבשבוע הקרוב יפתחו השמים ונעשה מאמץ לשמר את החיים ככל הניתן, וגם לפצות את האנשים היקרים האלה".

כאמור, בתום הדיון אושרו התיקונים לתקנות פה אחד בקולות ח"כ מגן תלם, ח"כ אבו שחאדה וח"כ בליאק.

כתיבת תגובה