אחרי עסקת 'דלק': הצעדים הבאים של הבעלים החדשים

האם אבי לוי, הרוכש של 'דלק' וקרן איפקס, יצליחו במקום שתשובה והבעלים הקודמים כשלו? • כרוניקה של העברות שליטה: כך עברה הקבוצה מיד ליד בשנים האחרונות • מי השמות הגדולים שמאחורי העסקה – ומה מסומן כיעד עתידי לתשואה? • וגם: מה צפוי יצחק תשובה, הבעלים הוותיקים, לעשות

אבי לוי | צילום: אביב אברמוב, יח"צ מליסרון

תחנות 'דלק' וחנויות 'מנטה' בכל הארץ הצבועות באדום ירוק, מחליפות ידיים. קבוצת דלק דיווחה כי חתמה על הסכם מחייב למכירת 70% מדלק ישראל לקרן להב ואורי מנצור תמורת למעלה מחצי מיליארד שקל. את הבונוס השמן ביותר גוזר בעל השליטה יצחק תשובה, שמצליח פעם נוספת לצאת ממשבר קשה, לאחר ירידה של כמעט 87% משווי המנייה כתוצאה ממשבר הקורונה.

מדובר בלא פחות מהישג לתשובה. 70% ממניותיה של דלק יימכרו תמורת 525 מיליון שקלים המשקפים שווי שוק של 750 מיליון שקלים, אחרי שדלק ישראל חילקה דיבידנד בסך 150 מיליון שקלים. התמורה מהמכירה תשמש לביצוע פירעון מלוא יתרת החוב לבנקים.

בדברי פרשנות מעלה היום מיכאל רוכוורגר ב-TheMarker את השאלה האם אבי לוי יצליח היכן שתשובה ואיפקס כשלו? תשובה של ממש אין לכותב, אבל השאלה במקומה. נכון שמדובר בהישג לתשובה, אולם צריך לזכור כי בחודשים האחרונים מאז הנפילות במרץ 2020, מימש תשובה נכסים בשווי של כ-3 מיליארד שקל, ואנשי עסקים רבים הריחו מרחוק חיה פצועה ובאו ליהנות מהשלל.

המימושים הקיפו שורה ארוכה של חברות: דלק תמלוגים, מהדרין, איי.די.איי טכנולוגיות, כהן פיתוח, תחנות כוח באשקלון ושורק, וכן עסקאות נדל"ן של דלק ישראל. בעקבות העסקאות הצליחה הקבוצה להחזיר לבנקים 1.2 מיליארדי שקלים בפירעון מוקדם, בנוסף לתשלום של 600 מיליון שקלים לבעלי האג"ח על פי המועדים המוסכמים.

מימוש נוסף התרחש בתחילת החודש עת מכר תשובה את עסקי הנדל"ן בקנדה של קבוצת הנדל"ן הפרטית שלו – אלעד גרופ. הקונה קבוצת רסטר תשלם כ-385 מיליון דולר (כ-508 מיליון דולר קנדי). הסכם המכירה מעלה את השווי הכולל של אלעד קנדה לסכום כולל של כ-770 מיליון דולר קנדי, זאת לאחר שהערכת החברה עצמה בדוחותיה הכספיים בתום הרבעון הראשון, הגיע לסכום השווה ל-579 מיליון דולר קנדי. הנפילות של מניות דלק הצטרפו למשבר נזילות שנוצר בעקבות עסקות ממונפות ויקרות במיליארדי דולרים שקבוצת דלק ביצעה בים הצפוני (איתקה ושברון).

ירד מהעסקה בגלל הלחץ החרדי. רמי לוי | צילום: נתי שוחט פלאש 90

יצויין כי המשא ומתן למכירת דלק התנהל תחילה מול רמי לוי שחשק במאות חנויות הנוחות של 'מנטה'. בסביבתו של הרב יצחק גולדקנופף, מזכיר ועדת הרבנים לענייני השבת הסבירו ל'ביזנעס' כי המהלך טורפד על ידי המגזר החרדי, לאחר שרמי לוי קיבל הבהרה שאם ירכוש את חנויות הנוחות מחללות השבת, הוא ישלם על כך בהדרת רגליים של הקהל החרדי מסניפי המרקט שלו.

מו"מ זריז

נציין כי קבוצת דלק ניהלה כל העת משא ומתן עם שתי קבוצות במקביל. בערב יום הכיפורים נחתם הסכם ראשוני עם קרן ארבל על השקעה בדמות הלוואה של 450 מיליון שקל לחמש שנים ובתמורת ל-20% ממניות החברה. ביום חמישי האחרון לאחר שהתברר כי אין מצב שקרן ארבל תשיג את האישורים הנדרשים עקב התנגדות בעלי האג"ח, נכנס מנכ"ל הקבוצה, עידן וולס למשא ומתן זריז עם קבוצה הכוללת את להב אל. אר שבשליטת אבי לוי, אלי להב, איליק רוז'נסקי ואורי מנצור. ביום שישי האחרון סמוך לכניסת השבת נחתם ההסכם בטקס מאולתר ב… בית הכנסת שערי אוריאל שבבעלות מנצור במבשרת ציון.

בסיום המכירה יוכל תשובה לפרוע את חוב החברה לבנקים בסך של 342 מיליון שקלים ובכך תשתחרר החברה משעבוד ותוכל להוציא לפעול את מהלך ה'איגו"ח' של 'דלק קידוחים' הממתין זה מכבר. המהלך יכניס לקבוצת דלק כ-630 מיליון שקלים. אין ספק שהעסקה עם להב טובה מהרבה מתנאי העסקה שהייתה אמורה להיחתם עם ארבל. מי שישלם בתפקידו הוא בועז צ'צ'יק מנכ"ל החברה הנוכחי. בכוונת קבוצת הרוכשים החדשה, לאתר מנכ"ל חדש עם ידע נרחב יותר בתחום הקמעונאות והאנרגיה.

בהמשך ועל פי דרישת הממונה על התחרות, 'דלק קידוחים' מחוייבת להיפטר מאחזקותיה ב־25% ממאגר תמר עד לסוף השנה הבאה. במקביל הורה הממונה על הסרת זכות הווטו של דלק קידוחים ממאגר תמר כבר עכשיו, והחברה אכן ביצעה זאת.

מיד ליד

בניסיון לענות על השאלה שהעלה, האם אבי לוי ואיפקס יצליחו במקום שקודמיהם כשלו, סוקר היום רוכוורגר ב-TheMarker את העברות השליטה בארבע השנים האחרונות בענף הדלק: מוטי בן משה רכש את השליטה באלון רבוע כחול, השולטת בדור אלון, בהסדר חוב; קרן AMI מקבוצת איפקס רכשה מבנק הפועלים את השליטה בטן, שהוחזקה בידי אליעזר פישמן; בפז, צדיק בינו פיזר את מניותיו בשוק ההון, כשהמניות נמכרו במחירים גבוהים ב–50% משווי השוק הנוכחי של פז.

יצחק תשובה | צילום: פלאש 90

לטענתו, מניית דור אלון עלתה בארבע שנות השליטה של מוטי בן משה ב-108%, בעיקר בשל עליית ערך הנדל"ן ופעילות תחנות הכוח שלה. אולם דודי ויסמן ושותפיו לא ממש מרוויחים מפעילות הדלק של סונול, שסובלת משחיקה במרווחי השיווק, מה שמתקזז עם הרווחים מהנדל"ן; וגם איפקס אינה מלקקת דבש. בהמשך טוען רוכוורגר כי על פי מחיר העסקה ניתן לומר שתשובה ומנהליו כשלו בהשבחת דלק ישראל. בעקבות כך הוא מחדד את השאלה האם באמת לוי ומנצור יצליחו היכן שאחרים כשלו.

בדיווח ב'כלכליסט' נטען כי לפי המתווה המסתמן בכוונת הצדדים לפעול להפרדת דלק ישראל לשתי חברות־אחיות. חברת נדל"ן שאליה יועברו 55 התחנות בבעלות החברה, מתוך 270 תחנות שהיא מפעילה, ושם יפותח נדל"ן נוסף בהיקף של אלפי מ"ר; וחברת דלקים, אנרגיה וקמעונאות שבה יפותח תחום הקמעונאות, והיא תונפק כבר בעתיד הקרוב. הבעלות על שתי החברות תהיה בחלקים שווים. להב אל.אר מתמחה בנדל"ן, מנצור מתמחה בתפעול, כשהרקע של אלי להב בתחום הקמעונאות כמעט משלים את התמונה.

שאלת רוכוורגר ננעצת דווקא בנקודת הפיצול. הניסיון הוכיח, שפיצול הנדל"ן מהפעילות הקמעונאית שנעשה בין רבוע נדל"ן למגה כשל. פיצול דלק ישראל לשתי חברות, מתוך הערכה כי קיים פוטנציאל גדול בהשבחת הנדל"ן והקמעונות של דלק ישראל, הוא הימור מסוים. ככל הנראה, הזמן הוא הפרמטר היחיד בסביבה שיוכל לענות על השאלה – האם לוי ושותפיו יצליחו במקום שבו אחרים נכשלו?

זהות המחזיקים

בדיווח ב'גלובס' סקרו את השמות הגדולים מאחורי עסקת הבזק של רכישת דלק ישראל: אבי לוי איליק רוז'נסקי ואורי מנצור. הראשון מביא לעסקה שתי הלוואות גישור, בסכום משמעותי של קרוב ל-60 מיליון שקל. הוא מחזיק כיום בכ-36% ממניות להב, ששוות כ-185 מיליון שקל (לאחר זינוק יומי של כ-20%). את סכומי הכסף הגדולים שמשקיע לוי בלהב, צבר בשנותיו כמנכ"ל ענקית הקניונים מליסרון (50 מיליון שקל בשנה בשמונה שנות פעילות, בתוספת מניות שקיבל ורכש).

על פי הערכות, לוי הגיע עם פרישתו מהתפקיד לפני כשנה לסכום של כחצי מיליארד שקל. זמן קצר לאחר עזיבתו, הוא מכר את עיקר אחזקותיו במליסרון תמורת כ-280 מיליון שקל, זאת בזמן שמניית החברה נסחרה סביב רמת השיא שלה, ששיקפה אז שווי של יותר מ-10 מיליארד שקל. ב'גלובס' הודגש כי תזמון המכירה של לוי התברר בדיעבד כאופטימלי עבורו. מאז, בהשפעת משבר הקורונה, איבדה המניה כמעט מחצית מערכה, וכיום היא משקפת למליסרון שווי של פחות מ-6 מיליארד שקל.

השותף השני בעסקה הוא סגן יו"ר להב איליק רוז'נסקי לצד בעל השליטה הקודם בלהב, אלי להב, נפתלי שמשון והמנכ"לית חוה זמיר-טואף שעדיין מחזיקים בשיעורים משמעותיים מהון החברה. ב'גלובס' הוסיפו כי עבור רוז'נסקי העסקה מול קבוצת דלק היא סגירת מעגל. יותר מעשור לאחר שעזב את הקבוצה שבה עמד בראש חברת דלק נדל"ן, כעת הוא חוזר ורוכש מידיה (יחד עם אחרים) את אחד מנכסיה המרכזיים.

רוז'נסקי, שנחשב למנכ"ל דומיננטי, הוביל את דלק נדל"ן למסע של רכישות ממונפות מעבר לים בשנות הגאות בשווקים, טרם המשבר העולמי של 2008. קריסת השווקים וצניחת שווי נכסיה הכניסו את דלק נדל"ן למשבר, והובילו לעזיבת רוז'נסקי את תפקיד המנכ"ל (ב-2009), לאחר עשור שבו הפך לאחד השכירים העשירים במשק.

מחנויות נוחות לבתי קפה שכונתיים

הצלע השלישית בעסקת דלק ישראל הוא איש העסקים אורי מנצור, השותף של להב אל.אר (בחלקים שווים) לעסקה. מנצור מחזיק בין היתר במפעל ופורג'ט (Vaporjet) באופקים, הפועל בתחום הבדים הלא ארוגים המהווים חומר גלם לייצור מגבונים לחים וחיתולים חד-פעמיים. מנצור גם פועל כשותף בלהב בעסקאות נדל"ן בגרמניה הכוללות עשרות נכסים מניבים.

אבי לוי אמר לכלכליסט כי "אנחנו מאמינים בחברה ובפוטנציאל שלה וביכולות שלנו לפתח את הנדל"ן המסחרי בתוך החברה. זו ההתמחות שלנו, עשינו את זה שנים רבות ואנו מאמינים שנעשה זאת גם בחברה הזו. נפתח את חנויות הנוחות למרכזים שכונתיים קטנים עם בתי קפה. זה מהלך מאד משמעותי עבורנו שיבוא לביטוי בטווח הקצר והארוך".

תחנת דלק וחנות מנטה | צילום: יח"צ

עידן וולס, מנכ"ל קבוצת דלק, ציין עם החתימה, כי "העסקה הנוכחית עליה חתמנו עם קרן להב ומנצור, תאפשר לקבוצת דלק ליהנות מתזרים מזומנים משמעותי מדלק ישראל בטווח הזמן המיידי וליהנות מאפסייד שינבע מפעולות ההשבחה שבכוונת הצדדים לקדם בדלק ישראל".

לדבריו, "השלמת העסקה התבצעה בזמן שיא, והוכיחה פעם נוספת שקבוצת דלק יודעת להשלים מהלכים עסקיים חסרי תקדים במורכבותם, בלוחות זמנים קצרים עד בלתי אפשריים, וכל זאת לפי התחייבויותיה ובהתאם למועדים וליעדים שקבעה".

כתיבת תגובה