איך לא חשבו על זה? למה לא להפוך את מתחם סירקין לחרדי

חה"כ יעקב אשר מציע לפתור את התנגדות תושבי האזור לבנייה רוויה שתעמיס על התשתיות, בדרך מקורית ומפתיעה: שכונה לחרדים בעלי רמת מינוע נמוכה ובניינים נמוכי קומות

יעקב אשר. צילום: הדס פרוש | פלאש 90

דרישתו של חבר הכנסת יעקב אשר מ'יהדות התורה' לייעד את אלפי יחידות הדיור בתכנית כפר סירקין דרום מזרח המתוכננת בין העיר פתח תקווה לאלעד, לשכונה חרדית, נידונה על שולחנו של ראש מועצת דרום השרון ד"ר מוטי דלג'ו בישיבת עבודה בה הוצגה התכנית על ידי חבר הכנסת ועל ידי ראש עיריית אלעד ישראל פרוש.

השניים פרסו את המתווה שלהם לתכנון המתחם המיועד ל-4,000 יחידות דיור כך שיתאים לצביון חרדי. בישיבה השתתפו פרט לראש המועצה גם מנהל היחידה לתכנון האסטרטגי במועצת דרום השרון, בועז שוויגר. כזכור, קבינט הדיור החליט להקצות את מתחם כפר סירקין דרום מזרח שמשתרע על שטח של כ-900 דונם ומיועד ל-4,000 דירות, כמחתם מועדף לדיור.

התכנית לעניין השטח הממוקם מדרום לכפר סירקין, בין כביש שש במזרח, בסמוך לעיר אלעד, ובין שכונת גני הדר בפתח תקווה ממערב, עברה לידי הוועדה לתכנית מועדפת לדיור (הותמ"ל), שם הוחלט לתכנן במתחם מגדלים ובנייה צפופה, החלטה שגררה התנגדות עזה מצד תושבי האזור שטענו, ובצדק, כי התשתיות אינן בנויות להכיל כמות כזו של אנשים וכי אכלוס המקום יביא לכאוס תחבורתי בסביבה.

עם החלטת קבינט הדיור להכריז על המתחם כמתחם המועדף לדיור, דרש אשר לייעד את המקום לדיור חרדי, הן בשל מצוקת הדיור החריפה השוררת בציבור החרדי והן בשל כך שהמתחם שוכן בין אלעד לשכונה החרדית גני הדר בפתח תקווה, כך שייעוד המתחם לדיור חרדי יצור רצף מגורים חרדי ויאפשר קיום חיי קהילה וחינוך חרדיים למתגוררים במתחם. הדבר אף יתרום לעיר אלעד הסמוכה.

דרישה זאת קיבלה משנה תוקף בישיבה סגורה שקיים יושב ראש ועדת הפנים של הכנסת, חה"כ דודי אמסלם (ליכוד) בה נכחו ראשי הערים והמועצות באזור יחד עם גורמי מקצוע. בפגישה זו הועלתה התנגדות לבינוי במתחם מצד עיריית פתח תקווה שאיננה מעוניינת בתוספת כה גדולה של יחידות דיור כדי לא להעמיס על התשתיות ולגרום לפקקים. אבל גם מועצת דרום השרון לא אהבה את הרעיון והביעה חשש כי הקמת שכונה עירונית צפופה בצמוד לכפר סירקין תפגע באופי הכפרי של כפר סירקין.

בתום הישיבה הוחלט כי חברת הכנסת אשר יציג בפני ראש מועצת דרום השרון מתווה לפתרון שיאפשר בנייה במתחם מבלי לפגוע בתושבי האזור. בהמשך לכך, כאמור, נפגש אשר עם ראש מועצת דרום השרון והצוות המקצועי יחד עם ישראל פרוש ראש עיריית אלעד. במהלך הישיבה הוצע כי המתחם שעיריית פתח תקווה והמועצה אזורית דרום השרון לא מעוניינות לבנות בו שכונה צפופה, יועבר לשטח שיפוטה של העיר אלעד, ותתוכנן בו בנייה רוויה לדיור חרדי שכידוע אינו נוטה להתגורר בבניינים רבי קומות. כך שמחד לא תהיה פגיעה בנוף הכפרי של כפר סירקין ומאידך, בשל רמת המינוע הנמוכה של הציבור החרדי, יחד עם תכנון נכון של מחלפים, לא ייגרם עומס תנועה בפתח תקווה ובכבישי האזור.

ברור שהתכנית "החרדית" מפחיתה את מספר יחידות הדיור במתחם מ-4,000 ל-2,500 בלבד. אך גם זו כמות גדולה לאזור העמוס בלאו הכי. כך שאכלוס חרדי מהווה פתרון הגיוני וחכם. אשר אמר כי אם בסופו של יום, המתחם בו אלפי יחידות דיור, יאושר לדיור חרדי, יש בכך בשורה של ממש. שכן מדובר בקרקעות האחרונות במרכז הארץ המתוכננות לבנייה ובשילוב של סמיכות לשכונות חרדיות קיימות עם נגישות תחבורתית גבוהה.

כתיבת תגובה