אל תדליקו את הבוילר סתם: מחיר החשמל עולה

הצרכנים הביתיים ישלמו עוד 6% על החשמל: 49 אג' לקוט"ש • במקביל, חברת החשמל תשלם לציבור 670 מיליון שקלים

קידוח תמר | צילום אילוסטרציה: משה שי, פלאש 90

 רשות החשמל הודיעה כי תעריף החשמל צפוי לעלות ב-6% לצרכן הביתי, וכי המחיר יהיה מעתה כ-49 אגורות לקוט"ש.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

למרות שלכאורה העלייה הייתה אמורה להסתכם ב-9% בשל עליית שער הדולר ומחירי הדלק והגז (6% בסה"כ), ותוספות של הוצאות ייצור ב'אנרגיות מתחדשות' (עוד 3%) אולם  בשל תקלה במאגר הגז תמר שבמסגרתו סיפקה המדינה סולר, לא תגבה המדינה את דמי הבלו על הסולר בעלות של כ-200 מיליון שקלים, ובנוסף, לציבור מגיע החזר על פיצוץ הצינור המצרי בין השנים 2011-2013 שגם בו סבסדה המדינה את הבלו על הסולר בעלות של 470 מיליון שקלים.

המחיר החדש יהיה בתוקף לאורך כל שנת 2019 ומרשות החשמל נמסר כי "התייקרות מחירי הדלקים, בעיקר מחירים עולמיים, נבעה בין היתר מהתחזקות הדולר – בהיקף של כ- 1.5 מיליארד שקל, שתרמה כ-6% לייקור התעריף. בין השאר התייקר ה-LNG (הגז הטבעי הנוזלי) בכ-37%, ומחירי הפחם והגז מתמר עלו בכ-10%. בנוסף, ישנה כניסה מסיבית של אנרגיה מתחדשת למשק החשמל, שכוללת בין השאר מתקנים סולאריים חדשים – קרקעיים ועל גגות. אנרגיה זו מייקרת את התעריף בכ-0.7 מיליארד שקל, שתרמו כ-3% לייקור התעריף.

"הפחתה של עלויות בלו שגבתה חברת חשמל במסגרת משבר הדלקים בשנים 2013-2011 ותקלת תמר משנת 2017, מוזילה את התעריף בכ-0.7 מיליארד שקל, המהווים כ-3% בתעריף.

"לרפורמה שאושרה השנה במשק החשמל לא הייתה כל השפעה על עליית התעריף. על מנת למנוע ייקור מיידי משמעותי עוד יותר ותנודתיות במחירי החשמל, החליטה מליאת רשות החשמל על פריסה של עלויות מסוימות לעדכון התעריף הבא.

"בין העלויות שהפנמתן בתעריף נפרסה, ניתן למנות עלויות הנובעות מכניסתן לייצור של יחידות גדולות באנרגיה מתחדשת, כמו גם ייקור הבלו הצפוי על הפחם. רכיבים אלו צפויים היו לייקר את התעריף בכ-3.5% נוספים. בכך יחזור תעריף החשמל לרמתו בשנת 2015, זאת לאחר שלוש הפחתות תעריף בחמש השנים האחרונות.

"גם לאחר עדכון התעריף, צפוי תעריף החשמל בישראל להישאר ברמה ממוצעת ביחס למדינות העולם המערבי, הן במונחים ריאליים והן במונחי כוח קנייה", נכתב בהודעת הרשות.

כתיבת תגובה