'אמזון' מגיעה, הדואר יפיץ, הלשכה מתנגדת

דואר ישראל חתמה עם 'אמזון' הסכם להפצת מיליוני חבילות בשנה • באיגוד לשכות המסחר פנו לרשות התחרות במטרה לבלום את המהלך • מדובר במונופול הפוגע בחברות שילוח אחרות, טענו

חבילות בשילוח מקוון. דואר ישראל | צילום: יח"צ

‬סביר להניח שב'אמזון' עדיין לא יודעים לאיזה שוק 'תחרותי' הם נפלו כשהחליטו להגיע לישראל. רגע אחרי שכל כלי התקשורת מפרסמים על הסכם בלעדי שנחתם בין 'דואר ישראל' ל'אמזון' על הפצת מיליוני חבילות בשנה, 'איגוד לשכות המסחר' פנה לממונה על התחרות לבחון את ההסכם בין חברת דואר ישראל לאמזון בראי דיני התחרות‬.

הפנייה נכתבה לאחר שכאמור, בימים האחרונים התפרסמו בכלי התקשורת ידיעות לפיהן חברת דואר ישראל חתמה על הסכם בלעדיות עם חברת אמזון, לפיו דואר ישראל תהיה המפיצה הבלעדית של אמזון בשטחה של מדינת ישראל.

לטענת עו"ד שלומי לויה, סמנכ"ל משפט וממשל באיגוד לשכות המסחר, דואר ישראל מהווה כבר היום מונופול. על פי דו"ח מבקר המדינה מחודש אוקטובר 2018, 99% מהייבוא האישי במדינת ישראל במקטע שחרור הטובין מהמכס נעשה על ידי דואר ישראל. רק 1% נעשה על ידי חברות השילוח הפרטיות. והנה, באמצעות ההסכם, מעקרת – לטענת איגוד לשכות המסחר – חברת דואר ישראל כל אפשרות לשינוי ולהרחבת התחרות, באשר היא נועלת את אפשרות השילוח מענקית הסחר העולמי, חברת אמזון, ומאפשרת לבצע את השילוח רק באמצעותה.

במכתב שפונה ישירות למיכל הלפרין הממונה על התחרות ברשות התחרות כותב לויה כי בכתבה באתר ynet מיום 16/9/2019 נכתב כך "ענקית הסחר המקוון חתמה עם דואר ישראל על הסכם, לפיו החבילות שירכשו ישראלים דרך אמזון בחו"ל וגם דרך הפלטפורמה של אמזון בישראל, יופצו ללקוחות המקומיים באמצעות דואר ישראל. למעשה, הדואר יבצע את כל השילוח של חבילות אמזון – הן אלה שיגיעו מחו"ל והן אלה שירכשו מסוחרים בישראל באמצעות ענקית הסחר המקוון".

לטענתו יש למהלך הזה, פגיעה כפולה בתחרות, הן במגזר העסקי והן בצרכן. "בהסכם זה יש קשיים תחרותיים, המחייבים את התערבות רשות התחרות באופן שתיבחן השאלה האם הסכם זה מהווה הסדר כובל בלתי חוקי".

את הבעייתיות שבדבר מסביר לויה בכמה סיבות: "ראשית, קיימות בישראל במגזר העסקי גם חברות שילוח פרטיות, שמבצעות עבודתן נאמנה. אם עד היום הייתה לציבור אפשרות לבחור מי תהיה חברת השילוח שדרכה יקבל את המשלוח שהזמין – החברות מהמגזר הפרטי או מונופול הדואר – הרי שעם כניסת ההסכם לתוקף, אין יותר לצרכן כל אפשרות של בחירה. הבחירה מוכתבת לו. מציאות זו מעלה קושי הן באשר למחיר שייגבה מהצרכן והן באשר לרמת השירות לו יזכה, כאשר אין כל אלטרנטיבה לשירותי דואר ישראל". 

 

את הסיבה השנייה הוא תולה בתקווה ובציפייה ש'אמזון' יצרה אצל המתחרים של 'דואר ישראל': שנית, שוק עצום של משלוחים מענקית המסחר המקוון, שבימים אלה, על פי הפרסומים, אמורה להתחיל לפעול גם מקומית בישראל, אינו פתוח עוד כלל לחברות השילוח מהמגזר העסקי. הן מודרות ממנו על הסף. אם הציפייה הייתה ששוק המשלוחים מאמזון ייפתח לתחרות, ודאי כאשר אמזון מתחילה לפעול גם מקומית בישראל, וחלקן של חברות השילוח הפרטיות יגדל בהתמדה תוך כדי מתן תחרות הן על המחיר והן על השירות מול המונופול בבעלות המדינה, הסכם בלעדיות זה מנפץ כל תקווה לכך". 

בשולי הדברים נדגיש כי לא סביר שרשות התחרות תפסול את דואר ישראל כמפיצת אמזון, משום שמדובר בשוק פתוח של היצע וביקוש. אם שופרסל לדוגמה תסגור הסכם בלעדי עם חברת קוקה קולה למשל, האם חברת פפסי תגיש תביעה לרשות לתחרות או תנסה לשפר את הצעתה העסקית או את התנהלותה הכלכלית?. כך גם 'אמזון' שבחרה את חברת 'דואר ישראל' וייתכן מאוד שבחנה תחילה את החברות המתחרות והחליטה לבחור דווקא בחברה הגדולה והוותיקה.

את מכתבו מסיים לויה כך: "על רקע קשיים תחרותיים אלו, נבקש כי רשות התחרות תיכנס לעובי הקורה ותבחן האם אכן קיימים קשיים תחרותיים בהסכם בין מונופול דואר ישראל לבין ענקית הסחר המקוון אמזון וכיצד יש לטפל בקשיים תחרותיים אלו על מנת לעודד את התחרות על ליבו ועל כיסו של הצרכן ומבלי שהמגזר העסקי כולו יודר משוק נרחב זה".

נדגיש, כי ההסכם טרם אושר רשמית ע"י דואר ישראל ותגובת רשות התחרות לפניית לשכות המסחר, טרם נענתה.

2 תגובות ל: "'אמזון' מגיעה, הדואר יפיץ, הלשכה מתנגדת"

  1. כשמדובר בתאגיד בינלאומי כמו אמאזון, אף אחד לא יעמוד לו בדרך

  2. דואר ישראל לא מתפקד עם כמות הדואר שמגיע מחול והדואר בארץ.. המצב הולך ונעשה גרוע עכשיו יהיה גרוע יותר

כתיבת תגובה