"אנחנו חוששים שזו מתקפת סייבר אידיאולוגית נגד סינון אתרים"

שבועיים אחרי שמאות אלפי לקוחות חברות סינון בישראל חווים עיכובים בשימוש במנוע החיפוש של גוגל | יריב פאר, מנכ"ל אינטרנט רימון, אומר ל'ביזנעס': "זהו מהלך בלתי נתפש" | האם הבינה המלאכותית שמפעילה החברה לגלישה בטוחה הופכת למתקפת בוטים? יריב פאר מוחה על ההשוואה בין בינה מלאכותית הגולשת לצד הלקוח, לבין מתקפת בוטים | ואילו בגוגל נמנעים ממסירת תגובה

מוקד שירות של אינטרנט רימון | צילום ארכיון: דוברות

לקוחות חברת הסינון 'רימון' (או הגרסה החרדית, 'אתרוג') הופתעו לגלות בשבועיים האחרונים הודעה מטרידה בכל פעם שנכנסו לשורת החיפוש של גוגל. הם התבקשו לסמן 'וי' על "אני לא רובוט", ולעיתים גם לברור מתוך תמונות, מעברי חציה, גשרים רמזורים ועוד.

ל'ביזנעס' נודע כי הדבר קורה לא רק ללקוחות רימון ואתרוג, כי אם גם ללקוחות של חברות סינון אחרות.

הדבר מעכב את הליכי העבודה הסדירים בעוד שניות ספורות בכל פעם, כ-20 שניות ויותר, תלוי אם הלקוח התבקש לסמן רק 'וי' בשאלה אם אינו רובוט, או שמא התבקש לסמן מעברי חציה, טרקטורים, עמודי חשמל, רמזורים ועוד.

מדובר על מנגנון ה-CAPTCHA של גוגל, ש'מרגיש' ככל הנראה כי מופעל סינון על האינטרנט והדבר יוצר משום מה תקלה שבעבר לא אירעה.

ההודעה שקופצת לגולשים בעת חיפוש

מנכ"ל רימון יריב פאר, מסביר בשיחה עם 'ביזנעס', כי לא נעשה כל שינוי באמצעי ההגנה והסינון של החברה. "אנו עובדים עם כל אתרי החיפוש והאפליקציות. אינני יודע מדוע האלגוריתם של גוגל החליט לסמן את הסינון שלנו כ'רובוט' – מהלך שמבחינתנו הנו בלתי נתפש".

למה בלתי נתפש?

"כי אם בגוגל החליטו שיש לקוחות ברימון שסורקים להם באופן של בוטים את מנוע החיפוש, זו טעות".

בעבר פרסמתם שאתם מפעילים סננים רובוטיים.

"באופן אחר לחלוטין. כשלקוח גולש, יחד איתו גולשת 'בינה מלאכותית' שמאפשרת לו לצפות רק במה שהוא בחר או שהקהילה שלו פתחה עבורו. זה שונה לחלוטין מרובוטים שיוצרים התקפות סייבר, כאשר בבת אחת הרבה מאוד מחשבים פונים לאתר מסוים כדי להפיל אותו וכדו'. דבר כזה מכונה מתקפת בוטים, שמגיעה ממחשב שמתחזה לאדם.

"גוגל חווה ככל הנראה מתקפת בוטים מצד הרשת, ולכן דורשת את הזיהוי 'אני לא רובוט', כיון שמשום מה, המחשב מהצד השני של שרתי גוגל בטוח שזה מחשב ולא אדם. מכונה, כידוע, מתקשה מאוד לסמן 'וי' במענה לשאלה, ויתרה מכך: היא לא תצליח לסמן מעברי חציה ורמזורים, זו בינה מלאכותית שכבדה על הבוטים".

יריב פאר, מנכ"ל אינטרנט רימון | צילום: דוברות

אולי חידשתם טכנולוגיה אצלכם, ולכן נתפסתם כבוט?

"אין לנו שום פעולה שיכולה להיתפש ככזו, לא ברור מדוע המערכת של גוגל מזהה אותנו פתאום כבוטים. אנחנו מחדשים כל הזמן טכנולוגיות, אבל לא עושים שום דבר שיכול להיתפש ככזה. פנינו לגוגל, והם התעקשו שהם חווים מצד לקוחות ברשת – באמצעות רימון – התנהגות של רובוטים" ולצערנו למרות פניות חוזרות ונשנות לא סיפקו לנו הסבר מה גורם לתופעה שהם מזהים.

מאיפה בכל זאת נובע השינוי בגישה?

"אנחנו ברימון חוששים, שאנו חווים דווקא מתקפת סייבר אידיאולוגית נגד סינון אתרים, אחרת לא ברור מדוע זה קורה. אנו בתקשורת רציפה עם הנהלת גוגל, עם הדוברות, אבל איש מהם לא ידע להצביע מה הבעיה".

לסיום, פאר מבקש להתנצל מול לקוחות רימון ואתרוג, מודה על הנאמנות ומציין כי "החברה מאפשרת באופן זמני חיפוש במנוע החיפוש 'בינג' – של מייקרוסופט, ובעז"ה אנחנו בטוחים שהאירוע יסתיים במהרה".

יש לכם חשש שאולי זה נובע מבעיות של אבטחת מידע?

"אין זליגת מידע, אנו קנאים לאבטחת מידע, פועלים תחת רגולציה, והלקוחות יכולים להיות רגועים: איננו שומרים מידע, ולא ניתן להגיע דרכנו למידע פרטי".

תגובת 'גוגל' לא נמסרה.

כתיבת תגובה