אני מאשים: מבקר המדינה בדו"ח מטריד על הקטל בכבישים

למשטרה אין מספיק ניידות, משרד התחבורה לא מבצע אכיפה מספקת והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים סובלת משלל בעיות. אלו הנקודות העיקריות בדו"ח מבקר המדינה

מבקר המדינה מוסר את הדו"ח ליו"ר הכנסת. צילום: יונתן סינדל | פלאש 90

דו"ח מדאיג מאוד של מבקר המדינה שפורסם בצהריים מעלה כי קיימים כשלים רבים במאבק בקטל בדרכים. האשמים העיקריים, לטענתו, הם משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים – וגם משטרת ישראל.

לטענת המבקר, "הרשות לא הצליחה להיות גורם מוביל במאבק המתמשך בתאונות הדרכים – בין היתר בגלל קציבת זמן פעילותה, היעדר סמכויות מספיקות להובלת הנושא, הרכב חסר ולא מקצועי דיו של מועצת הרשות, ירידה בתקציבה וכשלים בתפקודה, פגעו במאבק בתאונות דרכים".

כל הגופים הנוגעים בנושא חייבים להתגייס להקטנת מספר ההרוגים בקרב הולכי הרגל. המשטרה נדרשת לאכוף תקנות, הרשות חייבת לפעול בתחום ההסברה ו"בחינת העברת מסרים נוספים", ומשרד התחבורה נדרש לארגן פעילות זו.

בנוגע למשרד התחבורה, טען המבקר, כי מספר הבדיקות של כלי הרכב הכבדים ירד בשיעור של קרוב ל-20 אחוזים, למרות הצמיחה במספר המשאיות.

החלטת הממשלה לחייב התקנת טכוגרף בכלי רכב כבדים טרם יושמה – למרות שהם מעורבים בכ-20% מכלל התאונות הקטלניות.

גם המשטרה לא יוצאת נקייה מהדו"ח. למרות התקציבים שהועברו – מספר הניידות בכבישים ירד בצורה ניכרת. במהלך היום פועלות בכל הארץ רק 75 ניידות ובלילה 37 בלבד.

מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נמסר בתגובה כי היא לומדת את הדו"ח ומסקנותיו בכל הקשור לפעילותה. ממצאי דו"ח מבקר המדינה מדברים בעד עצמם בדבר נחיצותה של רשות לאומית קבועה  חזקה ובעלת סמכויות".

ממשרד התחבורה נמסר: "בשנת 2008 תוקצבה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ב-550 מיליון שקלים, אולם בפועל היא ניצלה רק מעט יותר ממחצית הסכום. מאז, תקציב הרשות עומד על כ-300 מיליון שקלים. תקציב האכיפה של משטרת ישראל, מועבר כיום במלואו ישירות דרך המשרד לביטחון פנים ולא באמצעות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

בתחילת השנה מונה אלוף (מיל'), גיורא רום, לתפקיד יושב ראש דירקטוריון הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ובקרוב ימונה לרשות גם מנכ"ל חדש.  כניסתו של רום לתפקיד, צפויה לשפר באופן משמעותי את תפקוד הרשות ויכולותיה להתמודד עם המשימות הניצבות בפניה.

משרד התחבורה אחראי על תשתיות הדרכים ובטיחות כלי הרכב ומשקיע מדי שנה באופן חסר תקדים מיליארדי שקלים, בסלילת כבישים חדשים, הקמת מחלפים, פיתוח תשתיות בטיחותיות, הקמת מעקות בטיחות לאורך הכבישים וסימוני בטיחות, ועוד. כל אלה הם פרויקטים מצילי חיים ממדרגה ראשונה. כמו כן, מוקצים מידי שנה מאות מיליוני שקלים לשיפור מוקדי סיכון וכבישים אדומים בכל רחבי הארץ. במקביל מקודמים פרויקטים של מערכות הסעת המונים בכל הארץ בהיקף כולל של עשרות מיליארדי שקלים.

למרות העלייה במספר ההרוגים שנרשמה בשלוש וחצי השנים האחרונת, מספר ההרוגים בישראל עדיין נמוך בכ- 50 אחוזים ממספר ההרוגים שנרשם לפני פחות מעשור. זאת, למרות גידול של עשרות אחוזים במספר כלי הרכב והנסועה (קילומטרז') בישראל".

כתיבת תגובה