אנליסטים: האינפלציה עשויה לעלות מדרגה נוספת

"אנו סבורים שטרם ראינו את רוב ההשפעה של עליית מחירי הסחורות בעולם, ושבחודשים הקרובים צפויים להתייקר מחירי המזון והריהוט וציוד לבית", אמרו כלכלני 'הפועלים' • העלייה החדה במחירי הדירות צפויה לייקר גם את מחירי השכירות • האינפלציה עשויה לעלות מדרגה נוספת אם נראה את השכר מטפס כתגובה לעליות המחירים. מנגד, החזרה מהירה של העובדים בחל“ת יכולה למתן את הלחצים לעליות מחירים • צופים כעת אינפלציה בשיעור של 1.6% ב-12 החודשים הקרובים

מדד המחירים | צילום: Pavlo Burdyak, שאטרסטוק

אמש פורסם כי מדד המחירים לצרכן לחודש מאי 2021 עלה בשיעור של 0.4% לרמה של 101.3 נקודות. בשנים-עשר החודשים האחרונים המדד עלה בשיעור של 1.5% והמדד ללא אנרגיה עלה ב-1.0%.

עליית המדד הושפעה מגורמים עונתיים כמו מחירי הפירות הטריים שעלו ב-13.7%, ומחירי ההבראה והנופש שעלו ב-8.5% כתוצאה מהסרת המגבלות והקושי בנסיעות לחו“ל. מחירי ההלבשה וההנעלה עלו ב-2%, שיעור נמוך ביחס לעונתיות של חודש מאי. סעיף שירותי דיור בבעלות ירד בשיעור של 0.1% ובשנה האחרונה הוא עלה ב-1.3%. מחירי המזון ירדו ב-0.1%, ובשנה האחרונה מחירם עלה ב-0.7%. העלייה המתונה במחירי המזון בשנה האחרונה מפתיעה לאור התייקרות מחירי הסחורות החקלאיות בעולם.

מחירי הדירות, שאינם משתקללים במדד המחירים לצרכן, עלו בסקר האחרון בשיעור של 1.0% (נתונים ארעיים), ובשנה האחרונה הם עלו ב- 5.6%.

תחזית מדד המחירים לצרכן

סביבת האינפלציה עלתה ובחלק מהמדדים היא אף גבוהה מזו המשתקפת במדד המחירים לצרכן. ניתן לראות זאת לדוגמה במדדים אחרים כמו מדד המחירים ליצרן שעלה בשנה האחרונה ב-4.8% (ללא דלקים), או במחירי הדירות שעלו ב-5.6%.

לדברי כלכלני 'הפועלים', "אנו סבורים שטרם ראינו את רוב ההשפעה של עליית מחירי הסחורות בעולם, ושבחודשים הקרובים צפויים להתייקר מחירי המזון והריהוט וציוד לבית. העלייה החדה במחירי הדירות צפויה לייקר גם את מחירי השכירות. המדיניות המוניטרית בעולם ובישראל היא מאוד מרחיבה וזה מעלה את סיכוני האינפלציה. האינפלציה עשויה לעלות מדרגה נוספת אם נראה את השכר מטפס כתגובה לעליות המחירים. מנגד, החזרה מהירה של העובדים בחל“ת יכולה למתן את הלחצים לעליות מחירים".

בישראל פועלים גורמים שממתנים את עליות המחירים, כמו שער החליפין, התגברות התחרות וצעדי התייעלות, והאינפלציה לכן לא צפויה להגיע לרמות גבוהות כמו אלו שבארה“ב לדוגמה. "אנו צופים כעת אינפלציה בשיעור של 1.6% ב-12 החודשים הקרובים", אמרו.

השפעה על המדיניות המוניטרית

הבנקים המרכזיים בעולם, ובכלל זה בנק ישראל, מעריכים כי עליית האינפלציה היא זמנית. אחד החברים בוועדה המוניטרית אף סבר, בהחלטת הריבית האחרונה, שראוי להפחית את הריבית לרמה של אפס. רמת האינפלציה בישראל תגיע בקרוב למרכז היעד של בנק ישראל, אבל ברמה זו בנק ישראל עדיין לא חושב על לחשוב להעלות ריבית.

"אנו סבורים כי חזרת האינפלציה ליעד תביא לאי-הארכת תכנית רכישת איגרות החוב הממשלתיות. העלייה במחירי הנדל“ן משקפת בין השאר רמת ריבית שלא תואמת את מחזור העסקים, אבל לא סביר שבנק ישראל ישתמש בכלי הריבית במטרה לצנן את מחירי הנדל“ן", ציינו.

כתיבת תגובה