'אנרג'יאן' רכשה את 'אדיסון' ועקפה את 'דלק קידוחים'

לרישיון החיפוש 'רועי' שפיתוחו התעכב בשל מחסור בלקוחות, קיים על פי הדיווחים פוטנציאל הפקה של כ-100 מיליארד מ”ק גז טבעי • מדובר בהיקף שיכול להספיק למשק לתשע שנות צריכה

קידוח תמר | צילום אילוסטרציה: משה שי, פלאש 90

חברת אנרג’יאן היוונית-בריטית הפועלת גם בישראל רכשה בעסקת ענק את חברת האנרגיה האיטלקית אדיסון והיקף הפקת הגז היומי שלה צפוי לעקוף את זה של חברת 'דלק'. אם תפתח  אנרג’יאן את מאגר הגז 'רועי' התקוע זה עשור, יזנק היצע הגז בישראל בכ־11%, ועל פי ניסיון העבר, המחיר יירד בהתאם. אדיסון החזיקה עד כה ב-20% מרישיון 'רועי' שבו היא משמשת כמפעילה. 

לרישיון החיפוש 'רועי' שפיתוחו התעכב בשל מחסור בלקוחות, קיים על פי הדיווחים פוטנציאל הפקה של כ-100 מיליארד מ”ק גז טבעי. מדובר בהיקף שיכול להספיק למשק לתשע שנות צריכה. חברת האנרגיה האיטלקית 'אדיסון' החזיקה עד כה ב-20% מרישיון 'רועי' שבו היא משמשת כמפעילה. הסיבות לעיכובים הפיתוח היו גם חוסר הרצון של השותפים במאגר, שכוללים את רציו והזדמנות ישראלית, להשקיע את הכסף הנדרש.

אנרג'יאן שנסחרת בבורסות לונדון ותל אביב זינקה ביום חמישי בכ-19% בתל אביב, והשלימה זינוק של 100% מההנפקה הראשונית שלה בלונדון לפני כשנה ורבע עד לשווי שוק של 6.8 מיליארד שקל. 

העלייה החדה בערך המניה נרשמה לאחר שחברת אנרג'יאן הודיעה כי זכתה במכרז לרכישת נכסי הגז והנפט של אדיסון האיטלקית, הנמצאת שבשליטת EDF – חברת החשמל הלאומית של צרפת המחזיקה בכ-100 רישיונות לחיפוש ולהפקה במצרים, איטליה, נורבגיה, אלג'יריה, בים הצפוני ובקרואטיה. עסקת הרכישה נקבעה על סך של 865 מיליון דולר. 100 מיליון דולר מתוכם מותנים בכך שיופק גז מאחד ממאגרי 'אדיסון' במצרים עד 2022.

 


מימון העסקה תתבצע באמצעות הנפקת מניות (אקוויטי) בסכום של 265 מיליון דולר, שבוצעה ביום חמישי האחרון בלונדון ובתל אביב ובאמצעות הלוואת גישור מגופים פיננסיים בחו”ל בהיקף של 600 מיליון דולר.

בשנת 2016 רכשה אנרג'יאן מדלק ונובל אנרג'י את מאגרי כריש ותנין הקטנים יחסית בכ-150 מיליון דולר.

כתיבת תגובה