אפיקים זיהמה את האוויר ותשלם קנס 1.6 מיליון

הקנס הוטל בעקבות מספר תלונות: אוטובוסים ישנים שאינם עומדים בתקן הנדרש למניעת זיהום אוויר • היעדר דיווח מצב זיהום האוויר כנדרש בתקנות מתוקף חוק 'אוויר נקי' • אי הכשרת הנהגים לנהיגה חסכונית העשויה גם היא לחסוך בזיהום האוויר • תגובת החברה: הליקויים תוקנו וכיום החברה עומדת בתקנים המחמירים

אוטובוס של חברת אפיקים | צילום: רומן ינושבסקי, שאטרסטוק

אוויר נקי יותר, הוא חוק בל יעבור. המשרד להגנת הסביבה, הטיל קנס כספי עצום של 1.6 מיליון שקלים, על חברת התחבורה אפיקים, בגין הפרת הוראות חוק אוויר נקי. הקנס הוטל בגין שלוש הפרות נפרדות של ההוראות, למניעה ולצמצום זיהום אוויר, מציי רכב כבד מתוקף חוק אוויר נקי, תשס"ח 2008.

בביקורת שערכו בחברה, מפקחי היחידה למניעת זיהום אוויר מתחבורה, של המשרד להגנת הסביבה, נמצא כי למרות שהוזהרה, יש ברשות החברה 12 כלי רכב כבדים (אוטובוסים) מתקן יורו 2 – תקן זיהום אוויר נמוך ומיושן – זאת בניגוד להוראות. אוטובוסים אלו מזהמים את האוויר באופן שיטתי באזורים מאוכלסים.

במהלך הביקורת התברר עוד, כי החברה לא הכשירה את כל 800 נהגיה לנהיגה חסכונית, כנדרש בהוראות. נהיגה נכונה וחסכונית יכולה לחסוך עד 15% מפליטת הזיהום מהאוטובוסים. האוויר בערים שבהם נותנת חברת אפיקים שירות, מזוהם יותר מאשר בערים אחרות ומתפקידו של המשרד להגנת הסביבה (והמין האנושי. ד"ש) למנוע זיהומים אלה.

המשרד להגנת הסביבה האשים את חברת אפיקים, כי למרות המצוין בהוראות, החברה לא הגישה למשרד להגנת הסביבה את הדוח השנתי בזמן. הדוח אמור לכלול מידע ונתונים מדויקים, על מספר כלי הרכב שברשותה, לפי תקן יורו; חישוב פליטת חלקיקים ממוצעת מכלל כלי הרכב בצי; סיכום של פניות הציבור שהתקבלו בנושא עשן וסיכום נתונים בדבר ביצוע הכשרה לנהיגה חסכונית.

בעקבות היעדר הדיווח, ניתן לחברה ארכה להגשת הדוח, אך למרות זאת ולמרות ההתראות – החברה הגישה את הדוח באיחור של כשנה. זאת ועוד, אומרים במשרד, החברה לא העמידה לעיון הציבור את הדוחות השנתיים שלה ולא פרסמה אותם באתר האינטרנט שלה, כמתחייב מההוראה.

בשל כל הנסיבות, הטיל יצחק בן דוד, סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה במשרד להגנת הסביבה, את העיצום הכספי על החברה בסך של 1,630,960 שקל.

מחברת אפיקים נמסר בתגובה: "ההפרות לכאורה בגינן הוטל הקנס, בוצעו בשנת 2016, והן תוקנו זה מכבר. חברת אפיקים קיבלה באכזבה את החלטת המשרד בעניין, זאת לאור טענות מהותיות וטובות העומדות לצידה בעניין זה.

"החברה מקדישה חשיבות עליונה לנושא איכות הסביבה, ולראיה, כיום מרביתם המוחלט של האוטובוסים שהחברה מפעילה, הם מתקן יורו 5 ומתקן יורו 6.

"כמו כן, למרות שהדרישה של המשרד להגנת הסביבה, להדרכת נהגים על נהיגה חסכונית, הינה אחת ל-3 שנים, הרי שהחברה הדריכה את נהגיה בנהיגה חסכונית גם בשנת 2018 וגם השנה.

"מיותר לציין כי כיום הדו"חות הרלוונטיים מפורסמים בציבור ובאתר החברה".

כתיבת תגובה