אפקט ההסכם: כמה נשלם על קיה, יונדאי, מקררים ואמבטיות?

הסכם אזור הסחר החופשי בין ישראל ודרום קוריאה יוצא לדרך, ובמוצרים מסויימים נראה הוזלה משמעותית כבר מיום כניסת ההסכם לתוקף בראשית דצמבר – בשל הורדת המכסים | ההפחתה צפויה להיות ניכרת באופן מידי ועד שלש שנים מיום החתימה – במחירי רכבים מדגמי קיה ויונדאי, משחקים וצעצועים, רוטב סויה ועוד | התועלת השנתית למשק מוערכת בכ-500 מיליון ₪ לשנה

המחיר יוזל? יונדאי סונטה | צילום אילוסטרציה: יצרן

האם השנה החדשה צופנת לנו גם הפתעות מתוקות בדמות הנחה במכסים על מוצרים מיובאים? מסתבר שלפחות את ראשית השנה אנו פותחים עם בשורה כזו. אמש, יום ג', אישרר הפרלמנט הקוריאני את הסכם הסחר עם ישראל והוא צפוי להיכנס לתוקף בראשית חודש דצמבר. זהו הסכם אזור הסחר החופשי הראשון של מדינת ישראל עם מדינה באסיה. עם כניסתו של ההסכם לתוקף, עתידות לחול הפחתות מכסים הדדיות על מוצרים מיובאים ומיוצאים, לצד שיפור והקלת הסחר במגוון תחומים נוספים כגון שירותים, השקעות, ותקינה.

ההסכם יעניק יתרון תחרותי לחברות ישראליות  בשוק הקוריאני וצפוי להגדיל ולגוון את היצוא הישראלי לקוריאה, וכן לעודד משיכת השקעות קוריאניות בשוק הישראלי.

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה הוביל את המשא ומתן על ההסכם בשיתוף משרדי החוץ, האוצר, החקלאות, התקשורת והמשפטים וכן רשות האוכלוסין וההגירה, מינהל המכס ורשות התחרות. באוגוסט 2019 הכריזו המדינות על סיום המו"מ על ההסכם ובמאי 2021 נחתם ההסכם בטקס חגיגי בסיאול, בירת קוריאה הדרומית. כעת, לאחר אשרור ההסכם, הוא צפוי להיכנס לתוקפו באופן רשמי כאמור ב-1 לדצמבר 2022.

אוהד כהן, מנהל מינהל סחר חוץ, ציין כי קוריאה הדרומית היא מכלכלות העולם המובילות ושותפת סחר חשובה עבור מדינת ישראל. "אני שמח על סיומו המוצלח של תהליך ארוך ומורכב להשגת הסכם סחר חופשי עם שוק חשוב מאוד עבור המשק הישראלי. היקפי הייצוא הישראלי לקוריאה הדרומית עולים בשנים האחרונות, וההערכה היא כי הסכם הסחר יחזק את מגמת העלייה בייצוא הישראלי לקוריאה ואת הסחר בין המדינות ככלל. הסכם הסחר משקף, בין היתר, את מדיניות המשרד לסייע בגיוון הייצוא ובפתיחת שווקים חדשים לתעשייה הישראלית. במסגרת מדיניות זו המשרד מנהל כיום משא ומתן להסכם סחר עם מדינות נוספות בהן סין, וייטנאם ובריטניה".

כתוצאה מכניסתו של ההסכם לתוקף, מעל ל- 95% מהייצוא הישראלי לקוריאה יהיה פטור ממכס, מהלך אשר צפוי להוביל להגדלת התחרותיות של חברות ישראליות המייצאות לקוריאה. ברשימת המוצרים עליהם תינתן הטבה במכס בייצוא מישראל לקוריאה ניתן למנות מכונות וציוד חשמלי, מכונות ומכשירים מכניים, דשנים, ציוד רפואי, קוסמטיקה, פלסטיק ומוצריו, מתכות  וכן מיצי פירות ויין.

מן העבר השני ירדו מכסים על מוצרים המיובאים מקוריאה הדרומית לישראל ובהם ניתן למנות: מכוניות וחלקיהן, מקררים לתעשייה, ציוד רפואי, רכיבים אלקטרוניים, צעצועים ומשחקים, פלסטיק ומוצריו וכימיקלים.

התועלת ליצואנים והחיסכון ליבואנים ולצרכנים במסגרת ההסכם מוערכים בכ-500 מיליון שקל בשנה.

היקף הסחר בסחורות ובשירותים בין המדינות בשנת 2021 עמד על כשלושה וחצי מיליארד דולר, גידול של כ- 35% בהשוואה לשנת 2020. מתוך נתון זה, ייצוא הסחורות והשירותים מישראל לקוריאה הדרומית בשנת 2021 הגיע למעל מיליארד וחצי דולרים, גידול של כ-42% בהשוואה לשנת 2020.

קוריאה הדרומית היא היצרנית המובילה בעולם בתחום רכיבי הזיכרון ויצרנית הסמיקונדוקטורים השנייה בגודלה בעולם. כמו כן, היא יצרנית האניות הגדולה בעולם, עם מעל לחצי מנתח השוק העולמי. בתחום הרכב, קוריאה הדרומית, בעיקר באמצעות קבוצת יונדאי-קיה וספקיות המשנה שלה, הינה אחת מ-10 היצרניות הגדולות בעולם.

לקוריאה הדרומית יש כיום 18 הסכמי סחר בתוקף עם מדינות וגושי סחר שונים, בראשם ארה"ב, האיחוד האירופי, הודו וסין. ההסכם בין ישראל לקוריאה יסייע להשוות את תנאי הסחר של ישראל למדינות אלה – ועם כניסתו של הסכם זה לתוקף, ייהנו החברות הישראליות מתנאי סחר ותחרות דומים בשוק הקוריאני.

הטבות לדוגמא שייכללו בהסכם:

יצוא מישראל לקוריאה

שיעור ההוזלה ביצוא לקוריאהמוצר
המכס עבור מרבית סוגי הדשנים ירד מ- 6.5% ל- 0% עם כניסת ההסכם לתוקףדשנים
המכס ירד מ- 15% ל- 0% עם כניסת ההסכם לתוקףיין
המכס ירד מ- 6.5% ל- 0% בתוך חמש שנים מכניסת ההסכם לתוקף (הורדה לינארית)שפתונים, צלליות לעיניים ומוצרי טיפוח לעור
המכס ירד מ- 8% ל- 0% בתוך שלוש שנים מכניסת ההסכם לתוקף (הורדה לינארית)מערכת לניטור מטופלים (ציוד רפואי)
המכס ירד מ- 8% ל- 0% עם כניסת ההסכם לתוקףמצלמות גמא (ציוד רפואי)

יבוא מקוריאה לישראל

שיעור ההוזלה ביבוא לישראלמוצר
המכס ירד מ- 7% ל- 0% עם כניסת ההסכם לתוקףרכבים
המכס ירד מ- 12% ל- 0% עם כניסת ההסכם לתוקףמקררים ומקפיאים תעשייתיים
המכס ירד מ- 12% ל- 0% עם כניסת ההסכם לתוקףקונסולות למשחקי וידאו
המכס ירד מ- 12% ל- 0% בתוך שלוש שנים מכניסת ההסכם לתוקף (הורדה לינארית)מכונות לתעשייה
המכס ירד מ- 12% ל- 0% בתוך שלוש שנים מכניסת ההסכם לתוקף (הורדה לינארית)אמבטיות וכיורים
המכס ירד מ- 4% ל- 0% עם כניסת ההסכם לתוקףרוטב סויה

כתיבת תגובה