ארה"ב: NSO וקנדירו הישראליות פוגעות בביטחוננו הלאומי

משרד המסחר האמריקאי מסר הודעה דרמטית ולפיה, הפעולות של חברות ההייטק והסייבר הישראליות – NSO ו-Candiru – בניגוד לאינטרס הלאומי של ארה"ב ומאיימות לכאורה על הסדר הבינלאומי | בישראל ידעו על ההכרזה הצפויה רק זמן קצר לפני שפורסמה | NSO: "הטכנולוגיה שלנו תורמת לביטחון ארה"ב"

ריגול סייבר | צילום: שאטרסטוק

משרד המסחר האמריקאי טוען כי פעילותן של החברות הישראליות NSO Group ו- וCandiru נוגדת את אינטרס הביטחון הלאומי של ארה"ב.

זו היא הרשימה השחורה שבה רשומים תאגידים הפוגעים באינטרסים של ארצות הברית. החברות הישראליות עוסקות בעיקר בפיתוח ומכירה של כלי ריגול באמצעות לוחמת סייבר מתוחכמת.

ישראל, כך לפי גורם מדיני שצוטט במספר כלי תקשורת, קיבלה עדכון על המהלך האמריקאי הבלתי צפוי, רק כשעתיים לכל היותר לפני פרסומה של ההודעה הדרמטית, שמשליכה על יחסי ישראל ארה"ב בכלל ועל יחסה של ארה"ב לתעשיית ההייטק-סייבר הישראלית בפרט.

הדברים בחריפים בהצהרתה של שרת המסחר בארה"ב, מגיעים לכאורה בתשובה לתחקיר שפורסם בחודשים האחרונים וקשר את NSO למכשירי ריגול מתוחכמים כלל עולמיים. כזכור, לפני מספר חודשים פורסם ב'וושינגטון פוסט' תחקיר של 'אמנסטי' ומאות עיתונאים אירופיים נוספים, כי 'פגסוס' – תוכנת ריגול, שפותחה על ידי NSO הותקנה באופן סמוי על מכשירי טלפונים ניידים של אישים רבים בעולם, ביניהם ראש ממשלת צרפת עמנואל מקרון.

'פגסוס' אינה מאפשרת רק מעקב אחרי כל התקשורת מהטלפון (הודעות דוא"ל, חיפושים באינטרנט ועוד) אלא גם יכולה לעקוב אחרי שיחות טלפון או אחרי מיקומו של מכשיר הטלפון, להשתלט על המצלמה והמיקרופון על מנת לצותת או לצלם תמונות, לעקוב אחרי מיקום המכשיר (בעזרת GPS), וכן לשלוח מסרים מהמכשיר – מבלי להתגלות כלל.

נציין כי חברת NSO שפיתחה את פגסוס מצהירה כי בעזרת התוכנה היא מספקת ל"ממשלות טכנולוגיה המסייעת להן להילחם בטרור ובפשיעה" ואף פרסמה חלקים של חוזים המחייבים את לקוחות החברה להשתמש במוצריה לחקירות פליליות ולחקירות ביטחוניות בלבד. עם זאת, נטען, כי בפועל, מדינות וגופים רבים מנצלים את התוכנה על מנת לעקוב אחרי עיתונאים, מנהיגי מדינות ופעילים למען זכויות אדם.

ארה"ב: "יש לנו ראיות"

שרת המסחר האמריקנית, ג'ינה ריימונדו, צוטטה כמי שאמרה: "ארצות הברית מחויבת להשתמש בביקורת בכל הקשור לייצוא כדי להטיל אחריות על חברות המפתחות, סוחרות או משתמשות בטכנולוגיות שמשתמשים בהם לביצוע פעילויות זדוניות המאיימות על פרטיותם של החברה האזרחית, מתנגדי משטר וארגונים.

 

"NSO Group ו-Candiru נוספו לרשימה בהתבסס על ראיות שגופים אלה פיתחו וסיפקו תוכנות ריגול לממשלות זרות שהשתמשו בכלים אלה כדי לפגוע בפקידי ממשל, עיתונאים, אנשי עסקים, פעילים, אקדמאים ועובדי שגרירות. כלים אלו אפשרו גם לממשלות זרות לנהל דיכוי נגד המתנגדים אליהם מחוץ לגבולות הריבונים שלה. פעולות כאלה מאיימות על הסדר הבינלאומי. הפעולה של היום היא חלק מהמאמצים של ממשל ביידן-האריס לשים את זכויות האדם במרכז מדיניות החוץ של ארצות הברית".

מחברת NSO הגיבו בחריפות להחלטה: "NSO נחרדת מההחלטה, לאור כך שהטכנולוגיות של החברה תומכות באינטרסים של הביטחון הלאומי האמריקני ומונעות טרור ופשע". בחברה הוסיפו ואמרו כי הם מצפים לראות את הראיות שעליהן התבססו בארה"ב.

כתיבת תגובה