'אשרא' תתחיל לבטח יצואנים ישראלים לבחריין ולמרוקו

בשלב ראשון החברה תעמיד מכסה לביטוח אשראי בגובה של כ-100 מיליון דולר לבחריין ו-200 מיליון דולר למרוקו • ניסים בן-אלי, מנכ"ל אשרא: לאחר ירידה בהיקפי הייצוא הישראלי בשנת 2020, זו ההזדמנות לפתוח שווקים חדשים ולהרחיב את היקפי הייצוא"

ניסים בן-אלי מנכ"ל אשרא |צילום: תמר מצפי

אשרא, החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ, הודיעה היום כי היא מתחילה לבטח יצואנים ישראלים למרוקו ובחריין. זאת בעקבות הסכמי השלום והנורמליזציה שנחתמו לאחרונה בין המדינות. בשלב הראשון תעמיד אשרא מסגרות ביטוח אשראי בגובה של כ-100 מיליון דולר ליצואנים לבחריין ו-200 מיליון דולר ליצואנים למרוקו. מדובר בעיקר במסגרות עבור עסקאות ופרוייקטים ארוכי טווח של עד 15 שנה. 

ביטוח האשראי מגן על היצואן מפני אי קבלת תשלום מהלקוח כתוצאה מקשיים כלכליים או מאירוע פוליטי. בנוסף, ביטוח האשראי של אשרא מאפשר לבנקים להעמיד קו אשראי לעסקאות כאשר פוליסת הביטוח מהווה בטוחה למימון ומאפשרת ליצואן  לקבל את התשלום מראש. 

כזכור, בשנה שעברה נחתמו הסכמי שלום בין ישראל ובין בחריין ומרוקו. הסכם השלום עם בחריין נחתם בספטמבר 2020 בטקס שנערך בבית הלבן, יחד עם חתימת הסכם השלום עם האמירויות. על הסכם הנורמליזציה עם מרוקו  הוכרז בדצמבר 2020 וההסכם עצמו נחתם ב 22 בדצמבר ברבאט. 

ממלכת בחריין היא מדינת אי קטנה הממוקמת במפרץ הפרסי, בדרום-מערב אסיה. בשנת 1986 הסתיימה הקמתם של גשר וכביש מעל המים, המחבר בין איי בחריין לערב הסעודית ובחריין הפכה לאחד המרכזים הכלכליים הערביים הגדולים במזרח התיכון, אולם לא דווקא בזכות הנפט שבה. עתודות הנפט בבחריין היו ונותרו מוגבלות. בעבר, בחריין הייתה בעלת הכלכלה הצומחת במהירות הרבה ביותר בקרב העולם הערבי. כיום, כלכלת המדינה נמצאת בקצב צמיחה מתון יותר (כ- 1.8%) בשנת 2019 עקב הירידה החדה במחירי הנפט בשנים האחרונות.

תעשיית הנפט בבחריין מהווה כ- 30% מהתמ"ג או כ- 70% מהכנסות הממשלה, אך עקב חוסר הוודאות והידלדלות מאגרי הנפט במדינה (לפי הערכות שפורסמו ב- 2020, הם צפויים להספיק לעוד כ- 10 עד 15 שנים בקצב השאיבה הנוכחי) הממשלה עודדה כלכלה חופשית ומגוונת. בחריין החלה לעודד חברות זרות להקים את בסיסן במפרץ הפרסי בשטח המדינה ולהשקיע ביוזמות כלכליות בה. כעת כלכלת בחריין מחוזקת בזכות תיירות, בנקאות, תעשייה כבדה ועסקים קמעונאיים. 

באשרא מציינים כי הפוטנציאל העסקי והכלכלי של יצואנים ישראלים לבחריין הוא בעיקר בתחומי החקלאות, טיפול במים ותקשורת. מרוקו מונה כ-37 מיליון תושבים ומשתרעת על כ-446,000 קמ"ר. למרות שהסכמי הנורמליזציה נחתמו רק לאחרונה, בפועל התקיימו במהלך השנים קשרי תיירות וקשרי מסחר בין המדינות. הכלכלה המרוקנית מתבססת עדיין על חקלאות, אולם בשנים האחרונות חלה צמיחה בתחומים נוספים כגון תיירות, כימיקלים, טקסטיל ועוד. כמו כן, המדינה מעודדת  השקעות זרות ונחשבת נוחה יחסית לעשיית עסקים.

ואילו הפוטנציאל העסקי והכלכלי של יצואנים ישראלים למרוקו – הוא בעיקר בתחומי הבריאות, ההייטק, החקלאות והטיפול במים.

ניסים בן-אלי, מנכ"ל אשרא: "בשנה האחרונה, בעקבות משבר הקורונה, היינו עדים לירידה קלה בהיקפי הייצוא. הייצוא הישראלי מהווה מנוע צמיחה משמעותי של המשק. כעת, לאחר שהמשק חוזר לפעילות מלאה, כאשר חלק ניכר מהעולם עדיין נמצא עמוק במשבר הקורונה,  אנו רואים חשיבות רבה לאפשר לחברות ישראליות  לנצל יתרון זה ולהרחיב את היקפי הייצוא. בכלל זה להרחיב את פעילות הייצור בישראל ולהיכנס לשווקים חדשים". לדבריו, הסמכי הנורמליזציה עם בחריין ומרוקו מהווים פוטנציאל משמעותי לשיתופי פעולה ולהרחבת פעילות של חברות ישראליות באפריקה ובאסיה. "בחריין ומרוקו משוועות להשקעות ולשיתופי פעולה עם המגזר העסקי הישראלי ומהוות גשר לשיתופי פעולה מסחריים עם מדינות נוספות סביבן", אומר בן-אלי.   

אשרא, היא חברה  משלתית העוסקת בקידום הייצוא הישראלי באמצעות מתן שירותי ביטוח אשראי והשקעות בעסקאות יצוא לטווח בינוני וארוך של 1-15 שנים. אשרא מבטחת  מאות עסקאות בהיקף  של  מעל שני  וחצי מיליארד דולר, בעיקר  למדינות מתפתחות.

החברה מציעה ליצואנים הישראלים פתרונות ביטוח מגוונים, המאפשרים מזעור סיכונים וקבלת מימון לעסקאות. החברה מספקת כיסוי כנגד שני סוגי סיכונים: סיכונים פוליטיים הקשורים לשלטון במדינת היעד (כגון מלחמה או הלאמה) וסיכונים מסחריים, הקשורים לחברה שמולה מתבצעת העסקה (כגון פשיטת רגל). החברה מציעה מגוון פתרונות ביטוחיים ושירותים, כגון ביטוחים לאשראי קונים, אשראי בין בנקאי, אשראי ספקים, אשראי דוקומנטרי, ביטוח ליסינג, חילוט שלא כדין, ביטוח השקעות לבעלי מניות וביטוח טרום משלוחים. 

כתיבת תגובה