"אתם מתנהגים כמו מאפיה. אל קפונה היה מתבייש על ידכם"

לאחר דיונים סוערים ביותר בוועדת הכנסת, זו אישרה בתום 15 שעות – באישון לילה – את פיצול הצעת חוק התכנית הכלכלית, וכן את הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית | על הפרק עמדו חוקים שהקואליציה ביקשה להסירם מהליכי חקיקה רגילים ולשדך אותם לחוק ההסדרים בהליך מהיר, ללא דיון | היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק על פרק המסים: הצעת חוק שנדונה במסגרת רגילה, צריך להמשיך ולדון בה במסגרת רגילה ולא בהליך חקיקה חפוז

ניר אורבך בוועדת הכנסת | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בתום דיון שארך כ-15 שעות, ועדת הכנסת בראשות ח"כ ניר אורבך אישרה את פיצול הצעת חוק התכנית הכלכלית, וכן את הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית, וחלוקתם לדיון בוועדות הכנסת, לצורך הכנתם לקריאה שניה ושלישית.

חברי הכנסת מהאופוזיציה לא נכחו בהצבעות. כזכור, עפ"י תקנון הכנסת, סיעות שלא מסרו את שמות נציגיהם לכהן כחברים בוועדה, לא יכולים להצביע. ע"כ בהצבעה הערב, חברי הכנסת מהאופוזיציה לא השתתפו בהצבעות.

במסגרת פיצול החוק תדון ועדת הכספים בהעלאת גיל הפרישה לנשים, ואילו ברפורמה ברגולציה תדון ועדת החוקה. כאשר הוועדה הגיעה לפרק התחבורה, ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) ביקש לקיים התייעצות סיעתית והצבעה על כל סעיף בנפרד. בנוסף, טופורובסקי ביקש לערוך הצבעה חוזרת (רביזיה) על כל הצבעה. ההצבעות נמשכו כמה שעות עד אשר הצדדים הגיעו להסכמות.

מצפצפים על הייעוץ המשפטי

קודם לכן, דנה ועדת הכנסת בפיצול חוק ההסדרים לדיון בוועדות הכנסת השונות והכנתו לקריאה שנייה ושלישית.

יו"ר הוועדה ח"כ ניר אורבך (ימינה) אמר בפתיחת הדיון,"צר לי, שאנחנו פותחים את דיוני הועדה ללא יכולת של האופוזיציה להצביע אתנו. אבל, זו הייתה בחירה שלה. שבנו וביקשנו, וחזרנו וביקשנו אבל לא נענינו. חלק מהאופוזיציה חושבים שיצליחו להפיל את הממשלה, שאם לא ייקחו חלק בהליך הדמוקרטי הם ינצחו את השיטה. אבל הממשלה הוקמה, והכנסת מתפקדת, והם נשארים מאחור.

"נכון, אני יודע שציבורית זה לא נראה טוב, אבל אני פונה לציבור ושואל: האם מחר, כשיגידו שאנחנו לא פועלים בצורה דמוקרטית, שהאופוזיציה לא השתתפה בהצבעות, אתם תקנו את הזעקה? אני מבקש לחזור ולציין מה שאני חוזר ואמר כהר ימים ארוכים- האופוזיציה בוחרת, באופן מודע, לא להשתתף בעבודה הפרלמנטרית החשובה של הוועדות.

"גם אם תמשיכו את קמפיין הרשתות שלכם, לא תצליחו לשנות את העובדה שמדובר בממשלת אחדות עם ראש ממשלה ימני. תבקרו אותנו, תחלקו עלינו, זה הוא תפקידכם, בואו ומלאו אותו, אבל באופן מלא! הימין האידיאולוגי מתחלק לשניים: החלק האחד  שמטפס על עץ מחודד וגבוה ולא רוצה לרדת ממנו, מטפס על עץ ומצייץ. עם אידיאולוגיה חסרת פשרות שרואה רק את העקרונות לנגד עיניה ולא כיצד משיגים אותם. והחלק השני הוא בעל אידיאולוגיה בלתי מתפשרת אבל גם עם ראיה מורכבת. אשר מבין שכורח המציאות מאפשר לו ליצור שיתופי פעולה ושיח אחר. להשפיע ולא להישאר בצידי הדרך ולזרוק עליה אבנים.  לצערי הרב, שוב אני מצטער, שלא נוהל סיג ושיח עם האופוזיציה. אבל אנחנו לא יכולים להושיב אתכם בכוח לשולחן הדיונים.

"מכיוון שזה יהיה יום עם הרבה חילוקי דעות  אסיים דווקא בבקשתו של רבי אלימלך מליז'נסק: "אַדְּרַבָּה, תֵּן בְּלִבֵּנוּ שֶׁנִּרְאֶה כָּל אֶחָד מַעֲלַת חֲבֵרֵינוּ וְלא חֶסְרונָם, וְשֶׁנְּדַבֵּר כָּל אֶחָד אֶת חֲבֵרו בַּדֶּרֶךְ הַיָּשָׁר וְהָרָצוּי לְפָנֶיךָ, וְאַל יַעֲלֶה שׁוּם שנְאָה מֵאֶחָד עַל חֲבֵרו חָלִילָה"

ח"כ אבי מעוז (הציונות הדתית) אמר, "אכן, קמה ממשלה אבל היא מעדיפה שלא תהה אופוזיציה. בנקודה הזו אנחנו מעדיפים לא לשחק את המשחק. אכן, המשחק אינו דמוקרטי כי אתם יצרתם משחק לא דמוקרטי כמו משחק כדור סל, שהשופטים בו משתייכים לקבוצה אחת. הדבר היחיד שהם יכולים לעשות זה שייזכר לעולמי עד שהניצחון היה מכור מראש. זה מה שאנחנו עושים. המשחק מכור מראש. אין לנו שום סיכוי בחלוקת חברי הוועדות כמו שקבעתם. ירשם לכם לדיראון עולם שזכיתם ללא קרב".

ח"כ גלית אטבריאן דיסטל (הליכוד) אמרה, "זו אינה ממשלה ימנית, אינה ממשלת אחדות וספק ציונית לגיטימית. אתם לא מתנגדים לנו, אתם מתכחשים לקיומנו. הרוב הציוני בישראל לא כשיר ולא ראוי בשונה מח"כ מנסור עבאס. מה שעשיתם פה, זה מעשה נבלה שנרגיש אותו עשרות שנים קדימה. לפחות תפסיקו לומר אחדות, כי אתם מתכחשים ל-50 מנדטים. הממשלה הזו תלויה ברצונם הטוב של מנסור עבאס ואחמד טיבי. כל שיקול ביטחוני, טיבי עבאס ועודה צריכים לאשר. זו הממשלה האנטי ציונית הראשונה שקמה במדינת ישראל".

ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) אמר לח"כ אורבך, הנאום שנשאת, מיועד כלפי חוץ הייתה צריך להמתין עד שחבריך לקואליציה ישבו פה בדיון. מי שנמצא פה זה בעיקר חברי האופוזיציה. אל תבקש לשתף פעולה כי אנחנו פה והקואליציה איננה. אתה מאשים אותנו בציוצים כאשר הרבה ח"כים מחזיקים טלפונים שאין להם כלל חיבור לרשתות החברתיות.

ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) אמר, "יש ממשלה חוקית בישראל. אבל אין ממשלה מתפקדת בישראל. יש קואופרטיב של שמונה מפלגות. וההוכחה הגדולה ביותר, זה שמשרד האוצר הצליח להביא את חוק ההסדרים הרחב ביותר שהגיע עד היום. הצלחתם להדיח את נתניהו ולהדיר את החרדים".

ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) אמר, "ממשלת 61 שמבוססת על גניבת קולות שהבטיחה לא לחבור ליאיר לפיד ולמנסור עבאס, אחדות זה לא. כדאי לדבר אמת בעשרת ימי תשובה. אתם כ"כ רוצים שנשב כמו עציצים בוועדות עם רוב מדומה, ואתם לא מבינם למה אנחנו לא משתפים פעולה".

ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) אמר, "חוק ההסדרים, אינו המצאה של הממשלה הנוכחית, את זה המציאו הממשלות הקודמות.  חוק הסדרים עם 60 חוקים שחלקם לא שייך לתקציב תוך חודש וחצי. מה קשור חור היוועצות חזותית לתקציב? למה צריך לעשות רפורמה בכבאות תוך 60 יום? למה לא לעשות את זה בניחותא ובשיקול דעת? החוקים חולקו בין כל הוועדות, אבל רק ועדה אחת לא קיבלה כלום. הוועדה למעמד האישה, לפחות את גיל הפרישה לנשים תעבירו לשם". ח"כ פינדרוס השיב לסעדי ואמר, כי "שם יושבים חברי הכנסת הלא חושבים".

ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו) הגיב לח"כ פינדרוס ואמר, "התרגלתם שאתם שולטים אפילו לא ניסתם לנהל מו"מ. עניין אתכם רק לשלוט. תפנימו שאתם באופוזיציה".

ח"כ יריב לוין (הליכוד) אמר, "חוק ההסדרים המוצע, הינו חוק שערורייתי, מפלצתי ואין לו אח ורע לא בתוכנו ולא בהיקפו. הוא משליך לפח מאמץ שנעשה פה לאורך שנים ע"י יו"ר כנסת, ראשי קואליציה ויו"ר ועדות כנסת שבמאמץ משותף עם הרבה קשיים, הצלחנו לייצר תהליך של צמצום וגידור חוק הסדרים וקירב אותו למטרה שלשמו החוק הזה הוקם. מה שנעשה פה, מחזיר אותנו לימים אפלים. במקום לייצר תשתית לתקציב, הפכו את הכלי לעקיפת הליכי החקיקה והכנסת בצורה בוטה וקיצונית".

לוין פנה ליו"ר הוועדה אורבך ואמר, "ישבתי על הכיסא שאתה יושב עליו, ואני לא הייתי מוכן שתונח חוברת כזו על שולחן הוועדה. אני לא מבקש לעשות שום דבר שלא עשיתי במקומכם. חובתכם לבניין ולציבור שבחר בכם, מילא שאתם לא עושים את זה, יש לכם מחויבות לבית הזה ולסדרי העבודה בו ולהתנהלות בכנסת.

"כל זה קורה, כאשר אתם מוחקים את הכנסת. העברתם חוק נורבגי נרחב שהוציא מהבית את כל השרים. מבחינת השרים, אין מניעה שחברי הכנסת ישבו פה כל השבוע, הם משוחררים. חברי הכנסת לא פוגשים שרים והשרים אף לא מחזירים להם טלפונים גם לא לחברי כנסת מהקואליציה, אתם מייצרים רוב מלאכותי בוועדות. גם לחברי הקואליציה. המטרה להעביר את כל החוקים ללא דיון. המטרה מקדשת את כל האמצעים. לא נשתף פעולה עם דריסת האופוזיציה, הכנסת וסדרי הדיון בכנסת. לא נהיה שם לא נשתף אתכם פעולה. יש כללים שאי אפשר לשבור ואם שוברים אותם, אי אפשר לצפות שמה שהיה הוא שיהיה.

"אין חולק שמגיע לכם רוב, אולם לא יותר מחבר אחד. אני מבקש רק את מה שמגיע לי. לא רוצה טובות ולא יותר ממה שמגיע לנו. חמישה חברים בוועדת המדע זו חלוקה הוגנת? סידרתם לעצמכם רוב בוועדות כדי שלא נפריע לכם להעביר תקציב".

לוין התייחס להצעה למנות סגנים ליו"ר הכנסת ואמר, "אם תאשרו סגנים באופן חד צדדי, אתם תוציאו את כל סגני היו"ר מטעם האופוזיציה כיוון שהנשיאות כרגע הינה נשיאות זמנית".

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) השיב ללוין ואמר שחלוקת חברי הוועדות נעשתה באופן שוויוני וצודק כפי שנעשה בעבר.

ח"כ עידית סילמן (ימינה) אמרה, "אנחנו נכונים ומבקשים מהאופוזיציה לייצר הסכמות, לרבות העברת שמות חברי הוועדות מטעם האופוזיציה".

הליך חקיקה חפוז

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר, "כיו"ר ועדת הכספים, שאלתי את היועמ"ש של הוועדה מה אפשר להוציא מחוק ההסדרים, כל מה שנאמר לי שאפשר להוציא, יצא ועבר לחקיקה בהליך רגיל. אנשי משרד האוצר יודעים ומכירים את זה. לא היו ימים טובים לאגף התקציבים כמו הימים האלו לרבות ליועץ המשפטי של המשרד, שפתאום הוא מדבר כמו דובר מפלגה".

ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) התייחס לפרק ההתחשבנות בין בתי החולים לקופות החולים שבחוק ההסדרים ואמר, "אתם מתנהלים כמו מאפיה. אתם גונבים לאור היום, אל קפונה היה מתבייש בכם. מנכ"ל בית חולים שלא ישתף אתכם פעולה, יעוף מתפקידו. אני אומר כתושב ירושלים, אתם גונבים אותי! על אף שיש קשר ישיר לחוק התקציב, אסור בשום אופן שהחוק הזה ידון במסדרת חוק ההסדרים".

בנושא חוק לעידוד השקעות הון, חוק מס ערך מוסף, פקודת מס הכנסה וחוק מיסוי מקרקעין, אמר ח"כ מאיר פרוש: "הייעוץ המשפטי של הכנסת כותב בהערות, כי הצע"ח דומה נדונה בעבר בוועדת הכספים אך הוועדה ראתה בה קשיים שונים וכי היא לא הוצבעה. הייעוץ המשפטי מוסיף וכותב שישנה בעיתיות מובנית בעקיפת הליך חקיקה רגיל באמצעות חוק ההסדרים. איך יכול להיות שאנחנו מצפצפים על חוות הדעת וממשיכים לדון בהצעה".

ח"כ אופיר כץ (הליכוד) אמר, "זו הדוגמא הטובה למה לא לדון בחוק הזה בחוק הסדרים. ניסו להעביר את החוק בחוק רגיל, החוק לא אושר אז מנסים בחוק הסדרים. זה בדיוק לא לספור את הכנסת".

היועמ"ש של הכנסת עו"ד שגית אפיק הגיבה לדברים ואמרה, "אני מסכימה עם הדברים. זה לא נכון ולא ראוי. אם הצעת החוק נדונה במסגרת רגילה, צריך להמשיך ולדון בה במסגרת רגילה ולא בהליך חקיקה חפוז".

ח"כ יצחק פינדרוס אמר, "קוראים לזה ניצול הזדמנויות. מנצלים ממשלה חדשה שלא מבינה. אם היה לי ספק אם ראוי לשלוח נציגים לוועדות, היום אני בטוח שצדקנו. רק חברי האופוזיציה יושבים פה לדיון לאורך כל היום. הקואליציה תגיע להצבעות ואנחנו השחתנו את זמננו לריק. אני מתחרט שהגענו לדיון. ההבדל ביננו לקואליציה, זה שאנחנו אמרנו את אותם דברים גם כשהיינו בקואליציה. אתם שיניתם את דעתכם כשנכנסתם לקואליציה".

ח"כ עידית סילמן השיבה כי הנושא יבחן שנית.

הדיון בוועדה נמשך וזו התכנסה שנית ב-21:00 ועד לשעה אחר חצות, אז הסתיימו הדיונים.

כתיבת תגובה