שוחד בחירות: הליכוד פורץ את אישורי העבודה בשבת

125 יהודים עבדו השבת בעבודות תשתית ברכבת ישראל בעבודות שאינן מהוות פיקוח נפש • שר העבודה החדש מהליכוד הוא שאישר את העבודות • ההערכה היא שמטרת ההיתרים לעבודות בשבת היא קישוש קולות חילונים מליברמן לטובת הליכוד • וגם: האם הציונות הדתית נכנסת תחת אלונקת המאבק על שמירת צביון השבת הציבורית?

עבודות תשתית | צילום: דוברות רכבת ישראל

הלב כואב לכתוב את הנתון הבא: 125 עובדים יהודים עבדו בשבת האחרונה, ב-16 פרויקטים שונים של עבודות תשתית של רכבת ישראל. עובדים אלו, שעבדו קשה ביום המנוחה היהודי והלאומי, מצטרפים ל-188 עובדים לא יהודים, שביצעו עבור יהודים תושבי ארץ ישראל, עבודות שאינן נחוצות לשמירת שבת. מדובר בעבודות בטיחות ועבודות אחרות, שרובן כוללות עבודות בתחום האיתות ואינן מוגדרות בהלכה כפיקוח נפש.

את הנתונים מביאים בבלעדיות, צבי זרחיה וליאור גוטמן ב'כלכליסט'. לדבריהם, אישור העבודות בשבת האחרונה, הייתה החלטה הראשונה של ח"כ אופיר אקוניס מהליכוד, שמונה בשבוע שעבר לתפקיד שר העבודה. על פי הערכתם, אישור העבודות נעשה בשל החשש מזליגת קולות חילוניים אל ליברמן ערב הבחירות.

אין כל ספק שהעבודות הן חיוניות למטרות בטיחות, והמשך פעילות סדירה של הרכבות, ושאם הן היו מתבצעות במהלך השבוע, הן היו עלולות להביא לעומסים כבדים וכנראה גם להפסקה של תנועת הרכבות, דבר שהיה פוגע במאות אלפי משתמשי רכבת ישראל. השאלה האם באמת נוסתה הנוסחה של עבודות לתוך הלילה, תוך הקדמת שעת סגירת הקווים, בזמנים שבהם ממילא התנועה דלילה.

ליברמן מפחיד את הליכוד

ליברמן, המסית באגרסיביות אופיינית נגד המגזר החרדי, מפחיד את הליכוד, שמעוניין להשאיר אצלו את הקול החילוני. לפיכך, האישורים רצים בשקט ממקום למקום. גם חברי הכנסת החרדים רואים את האישורים מתעופפים ועיניהם כלות. גם הם לא רוצים ליפול חלל, מתחת לרגלי הדוב הרוסי.

בדיווח ב'כלכליסט' נאמר, שעבודות התשתית בתחום התחבורה בשבתות, מצטרפות לדאבון כל לב לשאר חברות התשתית – חברת החשמל, מקורות, נתיבי גז, נתיבי תחבורה עירוניים – שעובדות בכל שבת, כדי לאפשר מהלך חיים רגיל, גם בסופי השבוע.

לאחרונה דרשה ש"ס את תיק העבודה והרווחה. אולם בליכוד, שכאמור מפחדים מליברמן, השאירו את התיק בידיהם ומינו את אקוניס. הדבר ברור, לו היה מתמנה שר חרדי במשרד, הוא היה חוסם בגופו את אישורי העבודה בשבת. בסופו של דבר מונה ח"כ משולם נהרי מש"ס, לתפקיד סגן שר הרווחה, אולם הוא ימודר מכל עיסוק בנושא היתרי עבודה.

שמירת השבת הציבורית

ויש גם מי ששתקו עד כה, ונמנעו מלהתערב בנושא חילולי השבת בארץ ישראל השלימה, אולם עתה החליטו לא עוד. מדובר בציונות הדתית, שהחליטה לרדת מהגדר הגבוהה והנוחה, ולהצטרף לקריאה לשמירת השבת. אתר 'כיפה' מדווח, כי לקראת שבת האחרונה, יצאו רבנים בכירים מהציונות הדתית, בקריאה לתפילות ליל שבת המוניות ברחובות הערים.

התפילות נערכו בכל רחבי ישראל, מכרמיאל בצפון עד אילת שבדרום והשתתפו בהם הקהילות ובני נוער רבים, מתנועות הנוער עזרא ואריאל. המיזם לחיזוק השמירה על השבת במרחב הציבורי וחיזוק צביונה היהודי של מדינת ישראל, התכנס תחת הכותרת: "אוהבים את השבת- שומרים על השבת הציבורית".

בין הרבנים שהצטרפו לקריאה, היו גם הרב מאיר מאזוז, הרב שלמה עמאר, הרב אריה שטרן, הרב אביגדור נבנצל, הרב דב ליאור, הרב צפניה דרורי, הרב יעקב אריאל, הרב מרדכי גרינברג והרב דוד חי הכהן ולקול קריאת הרבנים נענו אלפי אנשים ובני נוער שיצאו להתפלל ברחובה של עיר, כאשר במקביל, הנושא עלה בעוד מאות בתי כנסת על ידי רבנים ודרשנים, שעוררו את הציבור על החשיבות והצורך בשמירת השבת במרחב הציבורי.

מהמטה לשמירת השבת הציבורית אמרו: "שמירת השבת הציבורית, מבטאת ומיישמת את הקשר שבין המדינה היהודית למסורת ישראל. קביעת השבת כיום מנוחה ושמירת השבת בפרהסיה הציבורית, היא הכרזה של מדינת ישראל: 'לא נוותר על הערכים היהודיים במדינה לעולם'".

לדבריהם, "הפיכת השבת לעוד יום חול, היא ערעור של ערך יסוד זה ופגיעה בבסיס עליו נשענת מדינת ישראל. ללא שייכות לשורשים, מתערערת יכולת עמידתה של המדינה באתגרים השונים העומדים לפתחה. בלי שבת אין ישראל, אין ארץ-ישראל, ואין תרבות ישראל".

השאלה היא האם כעת יצטרפו קבוצות אלו, למחאות כנגד העבודות הציבוריות ברכבת הקלה באזור בני ברק, לדוגמא, או שמדובר במטה המוזן מכוח פוליטי כלשהו והמטה יעלם לאחר הבחירות כקיקיון דיונה.

2 תגובות ל: "שוחד בחירות: הליכוד פורץ את אישורי העבודה בשבת"

  1. תגובת מפלגת יהדות התורה.
    נבדוק את הנושא לעומק, כחלק מבלוק ה55 ובלוק החסינות נתניהו עד המוות, נבדוק איך ניתן לשלב בכל זאת בין עבודות בשבת ללא צורך, ולהיותנו חברים בממשלת נתניהו המושחת (לכאורה), ובכל כתב האישום.
    בשום אופן לא ניתן לעובדות לבלבל אותנו.
    נמשיך לקשקש לכם במוח שאתם חייבים להצביע לנו כי היהדות עומדת רק עלינו.
    הרי בסוף תמונת ר' חיים בכנס חירום כלשהו תעשה את העבודה. אז למה להתאמץ?

  2. מה הם באמת מאמינים שאם יתנו ליהודים לעבוד בשבת,הם יקוששו קולות מליברמן? הליכוד ממש בפניקה,הם כנראה רואים את הסוף,לכן הם עושים שטויות

כתיבת תגובה