באוצר ובשיכון שוקלים: זוכי 'מחיר למשתכן' יוכלו למכור את דירתם

דרמה בשוק הנדל"ן: משרדי האוצר והשיכון שוקלים לבטל את איסור מכירת הדירות של זוכי 'מחיר למשתכן' • עד כה, נאסרה מכירת הדירות עד 5 שנים מיום קבלת טופס 4, או 7 שנים ממועד הזכייה בהגרלה • וכמה מיליארדים ייכנסו לקופת המדינה מהמהלך?

עו"ד ליאור לוי | צילום: מיכל קושרוב

משרדי האוצר והשיכון שוקלים לבטל את איסור מכירת הדירות לזוכי מחיר למשתכן, שעל פי כללי התכנית מנועים ממכירת דירתם במשך 5 שנים מיום קבלת טופס 4, או במשך 7 שנים ממועד ההגרלה שבה זכו בדירה (המוקדם מביניהם).

בכך, עשויה המדינה להגדיל את הכנסותיה בכ-4 מיליארד ₪ באופן ישיר, ולאפשר לזוגות שנקלעו למשבר כלכלי עקב הקורונה, למכור את דירתם. קיימת הערכה כי חלק ניכר מלווי המשכנתאות הצעירים נטלו הלוואות משכנתא בשיעור של %90 – במקרים רבים, אולם כללי התוכנית כאמור, לא מאפשרים לאותם זוגות למכור את הדירה.

מאחורי המהלך המבשיל עומדת פעילותו של עו"ד ליאור לוי. עורך הדין, המייצג קבוצות רוכשים בכ-150 פרויקטים ברחבי הארץ, שיחד מונים כ-1,200 רוכשים, פנה לשר האוצר ישראל כ"ץ בנושא ביטול תקופת ההגבלה בדירות מחיר למשתכן וציין כי היוזמה עשויה להביא להכנסה ישירה של מעל 3 מיליארד ₪, ותאפשר פתרון לזוגות צעירים שאינם מצליחים לעמוד בתשלומי המשכנתא עקב פיטורים או הוצאה לחל"ת.

למעשה, תמצית היוזמה היא ביטול תקופת ההגבלה על מכירת דירות מחיר למשתכן, תוך הטלת מס שבח בסך %25 על הדירה הנמכרת.

כאמור, על פי כללי תוכנית מחיר למשתכן, הרוכשים יוכלו למכור את הדירה שרכשו, רק לאחר 7 שנים ממועד ההגרלה או 5 שנים ממועד קבלת טופס 4 – לפי המוקדם מביניהם.

על פי נתוני בנק ישראל, 50 אלף משפחות צעירות לא יוכלו לעמוד בנטל המשכנתא בשנים הקרובות. ההערכה היא שחלק ניכר מנתון זה נובע מרוכשי דירות 'מחיר למשתכן', שם ניתן היה ליטול משכנתא בשיעור של 90% במקרים רבים, אולם כללי התוכנית לא מאפשרים לאותם זוגות למכור את הדירה עד חלוף מועד האיסור.

בהנחה שמרנית, ציין עוה"ד לוי במכתבו לשר האוצר, הרי שכ-20 אלף מרוכשי דירות מחיר למשתכן יבקשו לממש את זכותם ולמכור את הדירות שרכשו. "בהנחה ריאלית שהרווח הממוצע לדירה יעמוד על 400 אלף שקלים, הרי שמדובר על הכנסה ממס שבח למדינה בסך 2 מיליארד שקלים. בהנחה שמחיר דירה ממוצעת יעמוד על 1.5 מיליון ₪ וכמחצית מהרוכשים יהיו משקיעים, מדובר על הכנסה נוספת, של עוד כמיליארד ₪ ממס רכישה. הוי אומר – הכנסות ישירות למדינה של 3 מיליארד ₪.

"ראוי לציין כי הוצאת היוזמה אל הפועל, תביא לתעסוקה עבור עסקים רבים כגון אנשי שיפוצים, חברות מטבחים, שמאים, יועצי משכנתאות, מתווכים, עורכי דין וכיו"ב, ותביא להתעוררות בשוק הנדל"ן", כתב עוה"ד לוי והדגיש כי "כל אלטרנטיבה אחרת, תביא לפגיעה באותם רוכשי דירות מחיר למשתכן ולשוק הנדל"ן".

עתה נודע, כי במשרדי האוצר והשיכון אכן שוקלים בחיוב את ביטול האיסור על מכירת הדירות לזוכי 'מחיר למשתכן', והדרגים המקצועיים עשויים להעביר את חוות דעתם לדרגים הפוליטיים כדי שאלה יאשרו את המהלך שיניב לקופת המדינה משמעותית.

עו"ד ליאור לוי, ממשרד עורכי הדין ליאור לוי, שפנה למשרדי האוצר והשיכון ומקדם את ביטול האיסור, אמר הערב ל'ביזנעס' כי "בנק ישראל מעריך כי 50 אלף לווי משכנתא מתקשים להחזיר את תשלומי המשכנתא שלהם וחלק מהם עלול לעמוד בפני שוקת שבורה. ההצעה שלנו היא אלטרנטיבה ברורה והיא מציעה וודאות לזוגות שנקלעו למשבר כלכלי קשה מצד אחד, להכנסות מדינה ממסים מצד שני ולשוק הנדל"ן מצד שלישי, כאשר מהלך כזה יעורר את השוק על כל נגזרותיו ואנשי המקצוע שבו".

38 תגובות ל: "באוצר ובשיכון שוקלים: זוכי 'מחיר למשתכן' יוכלו למכור את דירתם"

  1. אפשר למכור זכות? כי בהגרלה זכיתי, אבל אין היתרי בנייה
    כבר 3 שנים

  2. מי עם הגבלות המכירה בעמותות למשך 3 שנים? גם יבוטלו?

  3. אם יהיה מס שבח 25% אז אני לא מוכר… שילכו לחפש…

  4. חרטה,
    ככה עושים קופה על הגב שלנו .
    חצי מהאנשים שם זה משקיעים שנתנו להם דירות בחצי מחיר.
    יקחו החלטה ללא מידע מהימן כיוון שהם לא יודעים איך לאסוף אותו
    ובסוף ירוויחו המשקיעים שידעו שברפובליקת הבננות אפשר לעשות הכל.

  5. הזוי .
    הסוף היה ברור מלכתחילה הקורונה אולי קצת זירזה את זה אבל הכשלון היה רשום מזמן על הקיר.

    לפי חשבון פשוט בסוף אחרי מס כל זוג מצצ מהמדינה 300,000₪??
    אז למה כל הבלאגן הזה של בניה ותכנית ככ מסובכת…
    היה עדיף לתת צק של 300,000₪ לכל זוג שבאמת מגיע לו והיינו חוסכים המון מליארדים על תכנית הזויה שרק התפעול שלה עלה מליארדים שאותם צריך להרוויח חזרה היום כביכול במיסים.
    לידיעת הקורא הדגול כחלון

  6. תוכנית מטומטמת לחלוטין. גם כיום ניתן למכור את הדירה בתשלום קנס משמעותית פחות מ 25% מערך הדירה אז מדוע מציעים הצעה כזו טיפשית? כיום ברשותי דירת שלושה חדרים שנרכשה לפני כארבע שנים במחיר של 740000 שקלים ובהסכם מצויין מפורשות שמכירה תהיה מותרת רק לאחר חמש שנים מיום קבלת טופס 4 או שבע שנים מיום רכישתה המוקדם שביניהם ואם מוכרים לפני המועד המוסכם יכול על המכירה קנס העומד על 100000 שקלים. אז תגידו מה ולמה לי לקבל את הצעתכם הטיפשית?

  7. איזה תוכנית ביזיונית..הנחות משוגעות על חשבון המדינה לעכשיו הזוכים יגרפו לעצמם יופי של רווח לכיס. חלם

  8. בקיצור, עזרתם לחזקים על כיס משלם המיסים ואתם ממשיכים לעשות זאת! למה?! כדי לתת לבני המשפחות והחברים שלכם לגמור למצוץ אותנו?! מדינת ותרבות "אין ערך למילים, לחוק ולשםכלום"

  9. כי אז יהיה לך גם קנס וגם מס שבח

  10. מה ההפ-רות הזאת מי שלא יכול להחזיר משכנתא שימכור אבל שיחזיר את מלא הרווח הראלי או קרוב לכך , שוב מתנות חינם?

  11. הצעה גרועה ביותר: הרחבת ההצע הפתאומית תוריד מחירים בטווח הקצר כי לא יווצר ביקוש מתאים במיוחד בפריפריה. גרוע מכך, מחוסרי דיור שהתכנית התכוונה לתת להם דירה משלהם, ימכרו בהפסד ולעולם לא יחזרו לשוק הבעלויות. לשכוח הרעיון

  12. מה עם זוגות שקנו דירה למשפרי דיור ומחזיקים בדירה נוספת
    שיבטלו גם את החוק שמי שלא מוכר את הדירה הראשונה נקנס

  13. ל- א' כנראה שלא ניתן למכור לפני היתר בנייה

    ל- אנונימי לתת כסף למשפחה זה לא מניע כלכלה בנדל"ן זה מניע מעגלים רחבים של עובדים שמקבלים פרנסה ומס למדינה

    ל-סלומון מס רכישה לא קשור לקנס על מכירה מוקדמת משלמים את שניהם אלא אם כן אתה לא משלם מס רכישה אבל נדיר מאוד כי הקשיחו את התנאים גם לבעלי דירה יחידה

  14. כמו תמיד יהיו את אלו שהרוויחו בענק ואת אלו שנופלים ומתרסקים ולא מעניינים אף אחד

  15. כבר 5 שנים שאני לא זוכה בהגרלה בצורה שווה והגיונית!!! כל דירה מעל 1.7 מליון. עם הון עצמי של 250 אלף אין לי לצערי מה לקנות.
    תתנו הזדמנות למכור את הדירות לאנשים שהם בתוכנית של מחיר למשתכן בלבד!!!! אל תגלגלו את הבתים האלה שגם ככה מדינה סיבסדה, לאנשים בעלי האמצאים שישכירו את הדירות על חשבוננו!! גם ככה יש להם דירה או שתיים, בית זה דבר בסיסי והזכות שמדינת ישראל בוחרת לא לתת עכשיו בגלל שלטון רכוב!!!!!!
    העולים שהגיעו בעבר לארץ זכו לדירות מעמידר וזוגות צעירים פעם זכו לדירות מוזלות, ואיפה הדור שלנו? בני 25-40 שמאבדים סבלנות כלפני השלטון שדואג רק למשקיעים.

  16. המדינה חייבת לעשות את הצעד הזה אנשים לא לא יכולים לעמוד במשכנתא .

  17. ככה נראה ספין.
    עורך הדין עם כמה מעוניינים כותבים כתבה שכולה פייק ניוז, כדי שהאוצר ייכנס לתהליך שבסופו הם יגזרו קופון גדול.

  18. זהו פתח חדש, הלבנת הון, עבור משפחות הפשע בישראל וכו'.

  19. עברו השנתיים מאז ש"זכיתי"בזכות לרכוש דירה..התוכניות בנייה של הפרוייקט בועדה המקומית שום דבר לא זז. זה הגיוני?

  20. לא יהיה שבח כיון שימכרו הרבה דירות בשכונות מסוייימות והם ימכרו בהפסד אם בכלל יצליחו למכור. מהלך אומלל. הדרך הנכונה היא דחיית התשלומים וסבסוד הריבית. כך לא יאבדו את הדירות

  21. מס שבח חל רק אחרי שנה וחצי מיום הקניה

  22. מחיר למשתכן זו תוכנית מצויינת לזוגות צעירים! זכינו ואנחנו ממתינים בקוצר רוח לכניסתנו לדירה החדשה, כמונו יש עוד אלפי זוגות שקנו את הדירה למגורים ולא להשקעה!

  23. ואז מה הפיתרון לכל אותם זוגות צעירים שלא יכולים לעמוד משכנתא על דירה במחיר מוזל, ליקנות דירה יקרה יותר עם משכנתא יותר גדול ? ואם יתנו פטור ממס שבח, אז איל זה יגדיל את ההכנסה ממיסים ???? כנראה שזה יגדיל רק את ההכנסה של העורך דין.

  24. לתוכנית נרשמים 7000 משפחות וההסתברות לזכות היא מטורפת! תוכנית שלא שווה כלום, מעטים מאוד זוכים. לא בני המקום ולא כלום. סתם נותנים לך תקווה לזכות.
    שייתנו הנחות לצעירים שמתחתנים או צ'ק מהמדינה

  25. שטות מוחלטת הזוכים שזו הייתה הדירהה היחידה שלהם והחזיקו אותה 18 חודשים וגרו בה היא דירה יחידה והיא פטורה ממס שבח !!!!

  26. האמת רעיון מעולה אבל אולי קודם שמשרד השיכון ידאג להיתרי הבניה כדי שיהיה לזוכים מה למכור? 3 עד 4 שנים לחכות לדירה זה ממש ביזיון פלא שרבים מבטלים את הזכיה?

  27. תודה כחלון על הדירה שזכיתי בראשל"צ עדיף לעשות דחיית משכנתא בהנחה שיתנו עוד פעם לדחות במרץ הבא ואם כן בעזרת ה נוכל לעמוד בזה בלי קשר המדינה עוזרת אבל המחייה יקרה כאן מאד

  28. אין על מחיר למשתכן בסדרה א נשארו בודדים שרצו לזכות ולא זכו סדרה ב כמחצית זכו וסדרה ג יש אלפי זוכים בדירות במחיר מוזל במיוחד
    לא להתייאש יש עוד אלפי דירות להגרלות ועוד אלפים במכרזים הרשמו והרוויחו

  29. פעם אחת שיתנו לציבור להרוויח .שיתנו לזוגות הצעירים מקפצה לחיים. מבלי לקנוס ולעשות קופה. פעם אחת שיתנו להרגיש שעשו משהו בשבילנו ושיתנו למכור ללא מס שבח.

  30. לא למכור. לפני 3 שנים מקבלת טופס 4
    קיים מס שבח שגובהו כ-25% מהרווח בין קנית למכירת הדירה ויכול להגיע לעשרות אלפי שקלים

  31. הי
    אני זכיתי בדירה במחיר למשתכן בעיר אחרת
    מעיר המגורים שלי
    נקלענו לקשיים כלכליים בתקופת הקורונה
    מקום עבודתי לא מאפשרת כלכלית לנסוע לדירה שרכשתי במחיר למשתכן .
    אז אם אפשר לאשר חוק מכירת דירות במחיר למשתכן
    אבל בלי לשלם "מס שבח"

  32. המס שבח הארור הזה מוציא את כל החשק למכור.
    מישהו יודע כמה זמן צריך לחכות בשביל למכור בלי מס שבח?
    זו דירתי היחידה.

  33. אם מישהו רוצה למכור במחיר שפוי… אני מעוניינת…

  34. וואלה אני זכיתי בהגרלת המשך תוך שנה הבית היה מוכן קניתי בית ביבנה 6 חדרים ב1.62 מילין אני נכנס לבית בעוד חודש והבית שווה 2.4מיליון תוכנית מצויינת ממש לא חרטה ואין לי קומבינות ועוד אני סדרה ג

  35. אם מחזיקים בדירה יחידה למשך שנה וחצי מהאכלוס, אז יש פטור ממס שבח.
    העו"ד כנראה לא מבין יותר מדי.

  36. אחלה תוכנית, קניתי ב 950 אלף דירה שתהיה שווה בעת הכניסה בינואר 22 ,2 מיליון ויותר, קודם כל תודה כחלון, דבר שני בתום התקופה אני מעיף אותה לבן דוד ב 20% מעל מחיר השוק וקונה ישר על הנייר דירה באותו סדר גודל

  37. לא הבנתי אז אפשר למכור או לא מה הוחלט בסוף

  38. היי
    רציתי לדעת ,אם אני מוכרת את הנכס פחות מ5 שנים כמה קנס יש לי

כתיבת תגובה