באר שבע ואשדוד ייכללו בטווח הסיוע לעסקים עד 40 ק"מ

בתחילת הדיון במתווה הפיצויים הודיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ בשיח משותף עם יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני, מרכז הקואליציה בוועדה ח״כ אליהו רביבו, מרכז האופוזיציה בוועדה ח״כ ולדימיר בליאק וח״כ ינון אזולאי, כי הנחה להרחיב את הסיוע לעסקים עד לטווח של 40 ק״מ, כך שיכלול את הערים באר שבע ואשדוד | ראשי הישובים הסמוכים לעזה: הכלילו את כלל הישובים בתוך יישובי העוטף

דיון בוועדת הכספים על פיצוי לתושבי עוטף עזה ואשקלון והמפונים | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

נציג שר האוצר ויו"ר ועדת הכספים אמר הבוקר בפתח דיון הוועדה כי תקנות מס רכוש המעגנות פיצוי מלא בגין נזק עקיף יחולו עד 40 קילומטרים מגבול עזה, במסגרת כך, גם תושבי באר שבע ואשדוד יהיו זכאים לפיצוי.

עומר, יועץ שר האוצר אמר כי "שר האוצר שוחח לפני מס' דקות עם ראשי עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ' ואשדוד יחיאל לסרי, כדי שתקנות מס רכוש שנביא לכאן בוועדה בימים הקרובים, יחולו מ-7 קילומטר עד 40 קילומטר. נייצר פתרונות משפטים לעניין הזה, יש מורכבות ויש לראות איך פותרים אותה. בתוך החשבון ננסה לייצר את המודל המדויק. זו ההודעה מטעם שר האוצר. אני רוצה להודות יו"ר הוועדה, יו"ר הקואליציה וחברי הוועדה שהתקיים איתם השיח בימים האחרונים, השיח נותן הרבה תקווה שנוכל לסיים את המלחמה בצורה הכי טובה גם בחזית וגם בעורף".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני בירך על הדברים: "מאז הישיבה הקודמת שכולם זוכרים עם הרבה ויכוחים, ישבנו גם עם הארגונים, עם שר האוצר, עם אנשי משרד האוצר, אופוזיציה וקואליציה כדי להגיע למקסימום הסכמות. הגענו לשינויים משמעותיים, והגענו להצעת חוק שונה לחלוטין מההצעה הראשונית של האוצר. יש פה את התקנות גם, שעל פי הודעת שר האוצר זה מ-7 עד 40, אשדוד וב"ש נמצאות בפנים, לכן שנקיים את הדיונים נראה מה שנעשה בהסכמה יהיה בפנים, ומה שלא בהסכמה, נדון על כל הנושאים הללו".

מענה לעוטף

איתמר רביבו, ראש המועצה האזורית חוף אשקלון: "מדינת ישראל שלחה אותנו, היינו שם לבד, פתאום אני שומע את כולם, אירגוני עסקים, יהלומנים, עם כל הכבוד לכולם, עוטף עזה צריך לקבל מענה. בשבוע שאחרי כולם מזדהים, אחרי שבוע שבועיים עולם כמנהגו נוהג, קודם כל עוטף עזה, שאני ביקשתי שיכירו בנו ב-8-10 קילומטר, אמרו לי אנחנו לא מרחיבים, ואז בצדק נתנו לאשקלון, עבר חודש וחזרה הפוליטיקה, לכולם מגיע, איפה אנחנו?! קודם שביקשתי ישוב ספר, פתאום עסקים וכולם מקבלים, קודם יש להתייחס לעוטף עזה, למי שנטבח שם. איפה הילדים? שאני בא למשרד האוצר ואומר שהבתים מתפרקים ב-10-12 קילומטר, אמרו לי זו מלחמה, יש להנחות שכל הרשויות יקבלו. לפני המעסיקים וכל הלוביסטים שיש פה, קודם שיתנו מענה לכל הישובים לעוטף עזה. מענה לכל הישובים שעוטפים את העיר אשקלון. הלכנו ונלחמנו, היינו צריכים לחלץ פצועים".

תמיר עידאן, ראש המועצה אזורית שדות נגב: "אנחנו עסוקים כל היום בניירת, האנשים האלה לא יהיו סוג ב', אם כל הישובים לא יהיו בתוך יישובי העוטף נשבות רעב, לא נבוא פה למשחק. לגבי החקלאים שיקבלו עד 20 קילומטר גם את המסלול האדום, לא נוותר על זה. 1,500 איש מעבר ל-7 קילומטר חזרו היום לביתם, הם מתחננים, מה לומר להם?. גם מס רכוש, יש ערמות של רכבים שנרצחו בהם, שואה, ועובר שמאי מרכב לרכב, איך הצמיגים, ואיזה יד, וזה היה רכב של המועצה אז 50 אחוז, תפסיקו עם ההתקטנות, אם כל הישובים שלנו במועצות לא יכנסו לעוטף עזה, נלך פה למאבקים שלא ראיתם".

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול: "דבר ראשון יש להזכיר את החטופים והנעדרים שנעשה הכל, ומדינת ישראל עושה הכל כדי להחזיר אותן הבייתה, 241 תינוקות, ילדים, נשים וטף שמחוזקים בידי המרצחים, ואני לא רוצה לחשוב איך הם מוחזקים. שאני שומע שהולכים להפריד במועצה אזורית אשכול, מדברים על ה-7 קילומטר. אנחנו 16 ישובים שניסו לחדור אלינו, ל-11 נכנסו הרוצחים, מסביב יש 31 ישובים שכיתות הכוננות רצו להציל את הישובים האלה. אומרים לי כל הישובים שמבחוץ, מי שבתוך ה-7 מקבל איקס ומי שמחוץ מקבל וואי. תחשבו איך מרגישים המשפחות, אנחנו גם לא נחזור לבתי הספר הרגילים שלנו, מי יתן לנו מה שצריך אם יאמרו שאלה מעל 7 קילומטר לא מגיע להם? ויהיו כאלה שלא יוכלו לעבוד חצי שנה. תראו איך הצבא עוזר לנו לרוקן מקררים כדי שלא יסריח, אין הבדל בין 7 ל-11 קילומטר. אשן ברכב שלי ממחר, נתתי לשר האוצר 3 שבועות, אני מבטיח לכם שאשן ברכב עד שזה יסתדר. אשכול זה אחד, אי אפשר לפצל אותנו".

שי חגג', ראש המועצה האזורית מרחבים: לפני 3 שבועות קברתי את האחיינית שלי ועוד 16 תושבים, במרחבים יש כל מיני מרחקים, כלל הישובים עד 25 קילומטר, מוציאים לי 3 ישובים ואני צריך להסתכל להם בעיניים ולומר להם שהם לא יקבלו פיצוי כי הם לא בתוך ה-20 קילומטר, אני מבקש שמועצה שב-20 קילומטר כל ישובי המועצה יקבלו. זה כסף קטן, תתייחסו למועצה כמועצה, שר הביטחון קבע כי 3 הישובים הם עוטף לכל דבר, המרצחים נכנסו אלינו".

יו"ר הוועדה: "פניתי לשר האוצר, אני גם סבור שלא יכול להיות הבדל בין הישובים, ואני ממתין לתשובה מהשר".

כתיבת תגובה