באר שבע וחיפה שיאניות מכירת דירות יד שניה

על פי סקירת אגף הכלכלנית הראשית לענף הנדל"ן, שוק הנדל"ן שעשה היסטוריה בנובמבר 2021 עם 18.2 אלף יח"ד שנמכרו, כולל גם עסקאות מכר של דירות יד שנייה בכמות לא מבוטלת | הערים המובילות": באר שבע וחיפה, ואילו תל אביב מובילה ברכישות המשקיעים, ואחריה ירושלים | לרשימת הערים שהמשקיעים אוהבים נוספה גם דימונה

חיפה, מבט מחוף הים | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

בחודש נובמבר נרכשו 18.2 אלף דירות, רמת שיא היסטורי של עסקאות בשוק הנדל"ן. זאת במידה רבה על רקע הקדמת רכישות משקיעים טרם כניסתה לתוקף של העלאת מס הרכישה ב-28 לנובמבר. בהשוואה לנובמבר 2020 זהו גידול של 62% ובהשוואה לחודש הקודם זהו גידול של 27%. בניכוי העסקאות במסגרת "מחיר למשתכן" עמד מספר העסקאות בשוק החופשי על 17 אלף, גידול של 66% בהשוואה לנובמבר 2020 וגידול של 26% בהשוואה לחודש הקודם.

רכישות המשקיעים בחודש נובמבר הגיעו לרמה חריגה של 6.7 אלף דירות, גידול של כ-200% בהשוואה לנובמבר 2020 וגידול של 41% בהשוואה לרמה הגבוהה שנרשמה בחודש הקודם. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים בנובמבר האחרון על 37%, עליה של 17 נקודות אחוז בהשוואה לנובמבר 2020.

בבחינה דו-חודשית של רכישות המשקיעים באוקטובר-נובמבר האחרונים, בהשוואה לחודשיים שקדמו להעלאת המס בסוף יוני 2015, נמצא כי רכישות המשקיעים טרם העלאת המס האחרונה בנובמבר, גבוהות יותר בשיעור של 5%. באזורי הפריפריה הגידול ברכישות המשקיעים גבוה משמעותית מאשר באזורי הביקוש במרכז הארץ, וגבוהים משמעותית בהשוואה ליוני 2015.

העיר ת"א מוסיפה להוביל את רכישות המשקיעים, כאשר אחריה מדורגות ירושלים, חיפה, ב"ש ובת ים. דימונה בולטת בהצטרפות לרשימת עשרים הערים המובילות ברכישות המשקיעים, עם שיעור הגידול הגבוה ביותר בהשוואה לנובמבר 2020.

מכירות המשקיעים בחודש נובמבר עמדו על 3.9 אלף דירות, הרמה הגבוהה ביותר לפחות בעשר השנים האחרונות וגידול של 88% בהשוואה לנובמבר 2020. סביר להניח כי הגידול החד במכירות המשקיעים מוסבר לפחות בחלקו בניצול ההזדמנות של ביקושים גבוהים מצד משקיעים שרוצים להיכנס לשוק טרם העלאת מס הרכישה.

מכירות הקבלנים בחודש נובמבר הסתכמו ב-6.7 אלף דירות, הרמה החודשית הגבוהה ביותר במכירת דירות חדשות לפחות בעשרים השנים האחרונות. בהשוואה לנובמבר 2020 זהו גידול חד של 65%. בכך נרשמה גם רמת שיא בתזרים המזומנים הפוטנציאלי ממכירות אלו שהסתכמו בחודש נובמבר ב-14.5 מיליארד ₪.

רכישות "דירה ראשונה" הסתכמו ב-6.1 אלף דירות, הרמה הגבוהה ביותר ברכישות אלו לפחות מאז תחילת העשור הקודם. בניכוי הרכישות במסגרת "מחיר למשתכן" הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי ב-4.9 אלף דירות, כאשר הגידול ברכישות אלו בולט במיוחד באזורי הפריפריה. רכישות משפרי הדיור הסתכמו ב-5.4 אלף דירות, גם כן הרמה הגבוהה ביותר ברכישות אלו לפחות מאז תחילת העשור הקודם וגידול של 34% בהשוואה לנובמבר 2020 .

כתיבת תגובה