בגלל האלימות || בקרוב: מחיצת מגן בין נהגי האוטובוס לנוסעים

בעקבות התגברות מעשי האלימות כנגד נהגים: בקרוב – מחיצת מגן משופרת ובטיחותית יותר לנהג בכל אוטובוס חדש שיעלה לכביש | מדי שנה מתפרסמים בין שלושה לארבעה מכרזים גדולים לאשכולות קווי אוטובוסים ועולים על הכביש בין 1000 ל-1,500 אוטובוסים חדשים | בתוך שנים ספורות יצוידו כל האוטובוסים הציבוריים בישראל במחיצות המשופרות

מחיצה משופרת לנהגי אוטובוס | צילום: משרד התחבורה

בשנה האחרונה חל גידול של עשרות אחוזים במעשי האלימות שבוצעו כנגד נהגים של התחבורה הציבורית, בכל רחבי הארץ. חלק מהנהגים חוו תקיפה פיזית על ידי נוסעים, חלק אחר דיווח מקרי אלימות מילולית מצד הנוסעים. חלק גדול מהנהגים דיווח על תחושת חוסר ביטחון בעת עבודתם.

לפיכך, בקרוב יותקנו מחיצות מגן משופרות ובטיחותיות יותר לנהגים בכל האוטובוסים החדשים שיעלו על הכביש בישראל. זאת, במסגרת תכניתה של שרת התחבורה מירי רגב, להגביר את ההגנה על הנהגים מפני אלימות של נוסעים.

המחיצה החדשה מבוססת על התקינה האירופית העדכנית ביותר, וכוללת מרכיבים נוספים של דרישות ייחודיות לישראל. מעתה נדרש כל יצרן המעוניין לייבא אוטובוסים לישראל, וכן חברות ישראליות המייצרות מרכבי אוטובוסים המורכבים על שילדה מיובאת מחו"ל, להעביר למשרד התחבורה מפרט ואבטיפוס של מחיצת המיגון, ורק לאחר בחינה ואישור של המשרד ניתן לשווק את הדגם.

מהיום תיכלל הדרישה לקיומה של מחיצת הפרדה אינטגרלית העומדת בתקינה החדשה בכל מכרזי התחבורה הציבורית. ממשרד התחבורה נמסר כי מדי שנה מתפרסמים בין שלושה לארבעה מכרזים גדולים לאשכולות קווי אוטובוסים ועולים על הכביש בין 1000 ל-1,500 אוטובוסים חדשים, כך שתוך שנים ספורות יצוידו כל האוטובוסים הציבוריים בישראל במחיצות המשופרות.

התקינה החדשה גובשה על ידי אגף הרכב והרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, ושמה דגש על מספר דרישות חיוניות, ובראשן שמירה על שדה ראייה מלא לנהג, הן לכיוון דלת הכניסה וחלל האוטובוס והן למראות החיצוניות. מרכיב חשוב נוסף הוא זכוכית מחוסמת ייחודית מהסוג המשמש את תעשיית הרכב, אשר אינה מתנפצת לשברים חדים אלא מתפוררת לרסיסים שאינם גורמים לפציעה.

יצוין כי כבר היום, מותקנות מחיצות מגן בכל האוטובוסים הפועלים בקווי התחבורה הציבורית בישראל. המחיצות הותקנו בשנת 2020 עם תחילת משבר הקורונה, על פי הנחייתה של שרת התחבורה, מירי רגב, במטרה להגן על הנהג מפני הדבקה בנגיף ולאפשר המשך פעולה סדירה של קווי השירות, שכזכור המשיכו לנסוע גם בימי הסגרים.

המחיצות הקיימות הגבירו משמעותית את ההגנה על הנהג והקנו לנהגים תחושת ביטחון, אך מכוון שהורכבו על מרכב קיים, לא תמיד היו מסוגלות להעניק הגנה מספקת נגד תקיפות אלימות. המחיצות החדשות מורכבות במהלך ייצור המרכב כחלק אינטגרלי שלו, וכך מספקת עמידות, יציבות והגנה טובה יותר מאשר המחיצות הקודמות.

השרה מירי רגב: "כאשר מדברים על תחבורה ציבורית חשוב לזכור את המרכיב החשוב ביותר – הנהג. נהגי האוטובוס מבלים שעות ארוכות בכבישים העמוסים, כאשר בידיהם מופקדת האחריות הגדולה לחייהם של עשרות בני אדם. הם ממשיכים לנוע בכבישים בכל מצב, גם תחת מתיחות ביטחונית ואיומי טרור, או בעת משבר בריאות עולמי מסכן חיים. אינני מוכנה להשלים בשום אופן עם גילויי אלימות כלפיהם, ואני פועלת להחמרת האכיפה והענישה כנגד אלימות בתחבורה הציבורית."

"אני קוראת לכל ציבור הנוסעים לכבד את הנהגים ולהימנע מגילויי אלימות פיזית ומילולית כלפיהם", הוסיפה השרה. "אם לדעתכם הנהג התנהג שלא כשורה, אתם מוזמנים להעביר תלונה למפעיל הקו או לאגף התחבורה הציבורית במשרדנו, והיא תטופל במלוא הרצינות. קללות ואלימות אינן פתרון, והן פוגעות לא רק בנהג אלא גם בנוסעים האחרים."

המחיצות החדשות מצטרפות לשורה של צעדים שנוקט משרד התחבורה לשיפור תנאי הנהג, ובהם הקמת חדרי נהגים בתחנות הקצה של קווים ארוכים, שבהם יכול הנהג לנוח ולהתרענן בין הנסיעות.

ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים בהסתדרות הלאומית: "מחיצות ההפרדה המשופרות הן עוד צעד משמעותי ומבורך לקידום מעמד הנהג וההגנה על תיפקודו כעובד ציבור. עבודתו של הנהג קשה ורבת אחריות גם בלי שיצטרך להתמודד עם מקרי אלימות."

כתיבת תגובה