בגלל שנאת חרדים? כך מוחק אלקין כ-7,000 יח"ד לכלל הציבור

סיפרו לכם שמשרד השיכון מתכנן במערב קרית גת 16 אלף יחידות דיור למגזר הכללי – שיחליפו את 13 אלף יחידות הדיור למגזר החרדי? אז סיפרו | בדיקת 'ביזנעס' מגלה: התכנית החדשה שהוגשה אתמול בחיפזון לשיווק ליזמים, אושרה כבר ב-2016, וכוללת רק כ-9,300 יח"ד | הסיבה: אי היכולת של אלקין להמתין עוד שנה לסיום התכנון המחודש של השכונה | התוצאה: הפסד של כ-7,000 יחידות דיור למגזר הכללי בישראל | ומה הוא מסביר לציבור? "התכנית החדשה תיקח זמן שאין לנו, חייבים פתרונות" | אם כן, מדוע נגרעו מהציבור הכללי כ-7,000 יחידות דיור? לשר השיכון הפתרונים

תמל 1101, קרית גת מערב | מקור: מנהל התכנון

תכנית ראשונה והודעה ליזמים על מכרז בקרוב ל-2,000 יח"ד בשכונה המערבית בקריית גת שמה אולי קץ לאפשרות של רובע חרדי בקריית גת, אך מובילה להפסד של כ-6,700 יחידות דיור למגזר הכללי – רק בשל הדרת החרדים. הדרה זו, גרמה לרמ"י ומשרד השיכון לפעול במהירות ובפזיזות, ובשלהן, בוצעה היצמדות לתכניות ותיקות ובלתי עדכניות שיגרעו מהציבור הכללי בישראל סך משמעותי מאוד של כשבעת אלפים יחידות דיור.

מדובר בהודעה של רשות מקרקעי ישראל מאתמול, בה קראה ליזמים להציע הצעות לרכישת זכויות לבניית כ-2,000 דירות בקרית גת מערב. אלא שהתכנית המדוברת, תמ"ל 1011 שאושרה בותמ"ל בשנת 2016 כוללת רק 9,356 דירות ולא סך של 16,000 יח"ד כפי שניסה אלקין לטעון.

התכנית האמורה, אמורה לכלול מבנים בני 14 קומות, אך מי שמיהר לשלוף אותה ולא להמתין בסך הכל עוד שנה לתכנון המחודש של הקרקע בשכונת קרית גת מערב גורם לציבור הכללי הפסד של 6,644 יחידות דיור.

שימו לב: רק לפני פחות מעשרה ימים פורסמה בתקשורת תגובת משרד הבינוי והשיכון למהלך הדרת החרדים מקרית גת מערב, בה נאמר, כי "המשרד, בהובלת השר אלקין, פועל בכל הדרכים במטרה להגדיל את היצע הדיור ומספר השיווקים. בקריית גת מערב, ישנן תכניות מאושרות אשר מוכנות לשיווק, והמשרד רואה חשיבות גבוהה לקדמן במטרה להגדיל את ההיצע באזור ולתת מענה לביקושים העולים. תכניות אלו צפויות להגדיל את האוכלוסייה בעיר מ-13 אלף תושבים ל-16 אלף תושבים. נציין כי שיווקים אלה פתוחים לכולם וכל אחד מוזמן לבוא ולגור בשכונה החדשה".

אלא שבדיקה קצרה בטפסי מינהל התכנון של המדינה מגלים כי אלפיים יחידות הדיור שהוצאו לשיווק מבוססות על התכנית הוותיקה. על פי אותה תכנית (תמל 1011), ניתן לבנות בשטח המדובר רק 9,356 יח"ד. הוי אומר, אילו הקרקע הייתה מתוכננת עוד שנה אחת בלבד (במסגרת תכנית תמא 72/2; תכנית המהווה רה-תכנון לתמל 1011) היו בה בין 13-16 אלף יחידות דיור (לחרדים או לחילונים, בהתאמה) במקום כ-9,300 בלבד.

המשמעות: בגלל אי הרצון לשווק את התכנית לציבור החרדי (בפתרון של 13,000 יח"ד) והמהירות להגיש את התכנית עכשיו (מישהו פוחד שהממשלה עומדת ליפול בשנה הקרובה?) ממהרים ברמ"י ובמשרד השיכון להגיש את התכניות העתיקות הללו, במקום החדשות (ל-16,000 יח"ד) כשעתה, מפסיד המגזר הכללי קרוב ל-7,000 יח"ד (!).

רק 9356 יח"ד. תכנית תמל 1011 קרית גת מערב משנת 2016

ומה מסביר אלקין לציבור? אתמול, בוועידת עכו השלישית לעירוניות, הבהיר השר כי אין לו דבר וחצי דבר נגד הציבור החרדי וכי גם לחרדים מגיעים פתרונות דיור. "התפתחה בזמן האחרון תפיסה לפיה ברגע שמשהו לא לשביעות רצון הפוליטיקאים החרדים זו גזענות, ואת זה אני לא מקבל. במקביל אנחנו ממשיכים לקדם את העיר הסמוכה, שפיר, שמיועדת לציבור החרדי".

אלקין המשיך ופמפם את ה'עובדות' כאילו קרית גת מערב ללא תכנון מחודש תהיה מיועדת גם לחרדים (14 קומות, בלי שטחי ציבור תואמי-צרכים): "קרית גת מערב תוכננה לציבור הכללי ופתוחה ליזמים חרדים. באו שרי שיכון ופנים חרדים ולקחו את התכנית והסבו אותה לציבור החרדי. זה שינה את מלאי הדירות לציבור הכללי וזה גם עיכב את התוכנית בגלל הצורך לשנות אותה, בזמן בו אנו זקוקים ליח"ד האלו בדחיפות. לכן החלטנו לעצור את השינוי, ולשווק את התכנית כפי שתוכננה במקור לכלל הציבור".

הבנתם? הציבור הכללי זקוק לדירות הללו בדחיפות, ולכן, הוא יקבל רק 9,300 יחידות דיור על פי התכנית שתוכננה במקור, במקום 16,000 דירות.

הכל, כי לאלקין ואולי גם לשקד, אין זמן.

נציין כי 'ביזנעס' פנה עם מספר שאלות מהותיות לדוברות משרד השיכון, שאלות שיועדו לכלל האגפים במשרד: מלשכת השר ועד האגפים הייעודיים לפתרונות דיור שונים, אך כמובן, עד כה, חלפו למעלה משלשה ימי עבודה, והתגובה בוששת לבוא. משכך, אם תתקבל תגובת המשרד, כולל לתמיהה הנוכחית, נפרסמה.

מספר שעות לאחר פרסום הכתבה התקבלה התגובה הבאה, שלא עסקה בכלל הנושאים שנידונו בשאלה, והתייחסה לתכניות העיר כסיף בלבד:

"משרד הבינוי והשיכון משקיע משאבים ומאמצים רבים במתן פתרונות דיור לאוכלוסייה החרדית, ופועל לקידום תכניות דיור למגזר החרדי.

"התכנית לעיר כסיף הינה כלי אחד בסל הפתרונות לחברה החרדית עליו עובדים במשרד.

"התכנית תוכננה ופותחה בליווי ובהתייעצות עם גורמים ובעלי מקצוע בקרב החברה החרדית.

"נציין כי במסגרת השלב הראשון מקודמת תכנית להקמת  כ- 5000 יח״ד שכוללת את כל התשתית העירונית הדרושה גם לשכונות הבאות שייבנו. התשתית כוללת את הקמת המע״ר, שטחי התעסוקה, מסוף תחבורה גדול ופארק ציבורי לכנסים ואירועים. בעתיד העיר תוכל לגדול ל כ- 25,000 יח"ד (100-125,000 תושבים).

"נציין כי השכונות המתוכננות הותאמו מראש ומלכתחילה לצרכי האוכלוסייה החרדית, כולל שטחי ציבור מרובים במיוחד בשל המוסדות התורניים הרבים, ישיבות, תלמודי תורה, גני הילדים ובתי הספר וכדומה.

"נדגיש כי נעשתה עבודה רבה בנושא, ושטח העיר כסיף אותר כשטח מתאים ביותר להקמת עיר חדשה. המיקום של כסיף מרושת כבר ברשת תשתיות שמתאים להקמת עיר (מים, ביוב, גז) ובשטח יחסית מישורי שמקל מאוד על עבודות הפיתוח ובהתאמה על עלויות הדירות. המיקום על כביש 31 בין ערד לבאר שבע הוא מיקום מצוין מבחינת נגישות לכבישים מהירים ורחבים המקצרים את לוח הזמנים בנסיעה למרכז ולירושלים. דגש מיוחד הושם על תחבורה ציבורית בעיר עצמה ומחוצה לה. בנוסף, גם שילוב של טכנולוגיות חדשות לחיסכון באנרגיה וחשמל ייושמו בעיר החדשה לטובת התושבים.

"לנושא התעסוקה בעיר בגודל של כסיף רוב הזדמנויות התעסוקה מתקיימות במסגרת ענפי שירותים בעיר. כגון – מסחר ומשרדים (רופאי שיניים, עורכי דין וכד'),  שרותי הציבור (חינוך, ישיבות גדולות, 2 מכללות להכשרה מקצועית, עירייה), ובעוד הרבה תחומים נוספים. למי שבעבודתו לא ישרת את הציבור באופן ישיר, מתוכנן אזור תעסוקה של מעל 500 דונם ועוד אזור שמיועד ללוגיסטיקה עבור חברות תחזוקה של העירייה, כבאות, משטרה ועוד.

"בנוסף מתוכנן מרכז רפואי והכשרה מקצועית בתחום זה וכל זה ליד אזור מדע של היי טק וביוטכנולוגיות.

"אנו מאמינים כי העיר כסיף תשרת היטב את צרכי האוכלוסייה החרדית מאחר ומיקומה כולל שטח נרחב ופנוי שלא קיים במקומות אחרים בארץ".

8 תגובות ל: "בגלל שנאת חרדים? כך מוחק אלקין כ-7,000 יח"ד לכלל הציבור"

  1. חובה לפרסם את זה בתקשורת, רק ככה יוכלו לעצור את שיווק 2000 הדירות לתקופה ממושכת של כשנה, ועד אז ירחם המרחם

  2. אל תחכו למדינה ולרשעים
    כל מי שיכול יש המון דירות בפרפריה הקרובה
    פשוט להתארגן ולקנות חבל על שנים של שכירות ודמיונות
    יש עדיין מקומות כמו חיפה וצפת דירות ב600000 ש"ח אל תחכו לרשעים
    פשוט כנסו לכל הערים

  3. מה רע בכסיף?
    אם יהיו מחירים טובים וכל השרותים אז למה לא?
    בקרית גת המחירים לא נמוכים בכלל

  4. מה אתה רציני?
    כסיף זה סוף העולם שמאלה…
    קרית גת נמצאת במרחק 50 דק' נסיעה מהמרכז [50 דק' הוא זמן הנסיעה מהמרכז לשכונות החדשות בבית שמש].

    זה נראה שהציבור לא הבין עד כמה קרית גת היה פתרון מעולה לחרדים, [איפה אפשר למצוא עוד שכונה כ"כ גדולה של 13000 יח"ד במרכז הארץ],
    ולא מבין עד כמה אלקין מנסה לדפוק את החרדים!

  5. שאף אחד לא ישלה את עצמו שבממשלה הזו יהיה איזה פתרון למצוקת הדיור, אבל עדיין יש כל מיני פתרונות מעשיים, הגדול או אפילו היחיד זה חריש, לא צריך להרחיב על העיר הזו שנמצאת במרכז הארץ (50 דק’ מב”ב ו40 דק’ מאלעד) העיר ממוקמת באזור חדרה ויש בה התיישבות חרדית אדירה, דירת ארבעה חדרים עולה כמיליון חמישים שזה בדיחה, והמחירים רק עולים, חבר’ה, תקפצו על העגלה!

  6. 400 אלף לדירה בכסיף כולם ינהרו.
    תראו את הפירוט של העיר.

  7. אף אחד לא חשב שהממשלה הנוכחית תעשה משהו למען מצוקת הדיור החרדית, אבל לפחות שלא תחריף את המצוקה…
    אגב באמת חריש זה פתרון מעשי, אבל בהתבוננות מעמיקה זה פתרון קטן ביחס למצוקה, מחט בערמת שחת…
    וחוץ מזה שחריש עם כל קרבתה למרכז יש לה בעיה של פקקי תנועה אדירים…

  8. חריש מקום מעולה לחרדים מומלץ מאד

כתיבת תגובה