בגלל תקנה חדשה: תשלמו יותר על רכבים חסכוניים

מכה לרוכשים מיבואני הרכב המקבילים: המחירים עשויים לזנק בשל דרישות להצגת מסמכי זיהוי פרטניים לכל רכב • ייתכן שחלק מהדגמים הפופולאריים במגזר יוחזרו לנמל המוצא, בשל היעדר מסמכים שיענו על התקינה הנדרשת בישראל • והמשמעות: המשפחות החרדיות יסתפקו ברכבים קטנים יותר, או יקרים הרבה יותר

טויוטה סיינה 2021 | צילום (אילוסטרציה): יצרן

"לא תהיה לנו ברירה", אומר גדליה ש' מירושלים, שעבד עד לא מכבר אצל אחד היבואנים המקבילים הגדולים והמובילים במגזר ובימים אלה משמש כיבואן בוטיק ללקוחות פרטיים שמבסס את דרכו העצמאית. "רשות המסים, עם הדרישה החדשה ל'תעודת זהות' ספציפית על כל רכב בנפרד, תוביל לעליית מחירים. הבעיה היא", מסביר גדליה, "שזה ישפיע לא רק על הרכבים המיובאים אלא על כל הרוח הפייסנית והנדיבה שענף הרכב חווה בשנים האחרונות".

לדבריו, זה עוד לא הכל. "יהיו גם השלכות מהותיות מאוד על הדגמים שנראה על הכביש בשכונות החרדיות. החיסכון בדלק של הרכבים ההיברידיים מושך חרדים רבים לרכוש לעצמם רכב משולב וחסכוני. בתחילת השנה הבאה, המדינה מעלה את המס מ-45% ל-50%, הדרישה של 'תעודת זהות' לכל רכב בשילוב שינוי מדרגת המס תשפיע ישירות על הכיס החרדי".

הנה ההסבר לדברים. הנחיה חדשה-ישנה של רשות המסים, תוביל את יבואני הרכב לייבא במהירות רכבים מסוגים שונים שהיבוא שלהם עלול להיות בעייתי החל מ-01.02.21. "מה יהיה אחר כך", אומר גדליה, "אין לדעת. השוק עומד לקראת טלטלה ואף אחד עוד לא יודע להצביע במדויק, עד כמה ההשפעה תהיה פרטנית על הכיס של רוכשי הרכבים בישראל".

מתברר כי על פי הודעת רשות המסים, במקביל להעלאת המס על הרכבים ההיברידיים ל-50% בתחילת 2021, החל מראשית פברואר הקרוב, תחול חובת צירוף מסמך (COC (certificate of conformity לתיק כל רכב מיובא ולא להצהרת היבוא כמקובל. לפי ההוראה, עבור כל דגם – שנקבע על ידי משרד התחבורה – תהה חובה לצרף מסמך COC אחד לפחות.

משמעות ההנחיה – הנוגעת להגברת האכיפה בתחום המיסוי הירוק – שמעתה ואילך יחויבו יבואני הרכב להציג מסמך COC מפורט המכיל פרטים טכניים רבים על הרכב, ולא מפרט אחיד לכל דגם כפי שהיה נהוג עד כה.

כבר בחודש יוני 2019 הפיצה רשות המסים מסמך בנידון, אך עד עתה הנושא נדחה שוב ושוב. בסוף השבוע שעבר ירדה ההנחיה לשטח. המפסידים הקטנים הם יבואני הרכב הגדולים שמעתה יצטרכו לשלם מאות אלפי שקלים נוספים עבור אותם מסמכים. המפסידים הגדולים כאמור, אלו יבואני הרכב המקביל – רבים מהר במגזר החרדי – שייבאו לישראל רכבים שונים במעט מן הדגם המקורי, אך בגלל הדרישה של מסמך אחד כללי לכל דגם (ולא לכל רכב ספציפי), הצליחו להכניס ארצה את הרכבים גם אם הם לא תאמו במדויק את נתוני זיהום האוויר. יודגש, כי אין מדובר בעבירה על החוק, אלא בשטח אפור שהחוק לא הסדיר עד כה.

כל גגון ייבדק

בדיווח של תומר הדר ב'כלכליסט' נאמר, כי מי שיבחן לעומק את הדגמים אשר מגיעים לישראל ביבוא מקביל יגלה, כי בחלק גדול מן המקרים מדובר בדגמים אשר מגיעים ארצה עם אבזור שונה מעט מאלה שמגיעים עם יבואני הרכב הוותיקים.

כך למשל, הדגים הדר, רכב כביש-שטח ההיברידי והפופולארי – יונדאי קונה, מיובא ארצה ביבוא מקביל עם אבזור עשיר יותר מן הרכב שמציע היבואן הוותיק. אביזר אחד לדוגמה הוא גגון מיוחד ונחשק שאינו מוצע על ידי היבואן הוותיק. הסיבה: תקנות המס הירוק של ישראל. דהיינו, הגגון המיוחד מעלה את התנגדות הרוח, כתוצאה מכך המנוע מתאמץ יותר וציון הירוק של הרכב נפגע. המשמעות: שינוי בהנחה על מס הקנייה.

החוק בישראל קובע מס של 83% על רכבים רגילים ומס של 45% על רכבים היברדיים. במקביל הרכב מקבל ציון ירוק שנע בין 2 או 2 וכוכבית ועד ל-15 הציון המזהם ביותר, שאינו מעניק הנחה כלל על המס. הגגון המדובר מעלה את המאמץ של המנוע והרכב יורד מדרגה בציון הירוק ומקבל הנחה קטנה יותר. ברכבים ההיברידיים יתכן מצב מוזר אף יותר, שינוי קטן במפרט עלול להעביר את הרכב ממס של 45% למס של 83%. במצב זה גם אם הרכב יקבל את הציון הירוק הגבוה ביותר, עדיין מדובר במדרגת המס הגבוהה, מה שמקפיץ משמעותית את המחיר הסופי של הרכב ללקוח.

ומסתבר שהגגונים לא לבד: גם צורה מסוימת של מראה עלולה להשפיע על מערבולות רוח אשר מעלות את צריכת הדלק. אפילו צלחות נוי לגלגלים, או 'טאסות' מסוגלות להוסיף כמה גרמים לרמת הזיהום.

"התקנה החדשה מחייבת הגשת מסמכי COC לכל רכב בנפרד. כך יוכלו לדעת ברשות המסים האם יש לרכב גגון שונה או צמיג אחר, מה שעלול להזניק את מחירם של דגמים מסוימים עקב שינוי לרעה בציון הירוק שלהם", מסביר גדליה.

בינתיים, כאמור, החוק 'יתעלם' מהמצב האמיתי בשוק ובזמן הזה ידחפו יבואני הרכב לישראל כמה שיותר דגמים 'בעייתיים' מבחינת המסמכים. על פי נתוני רשות המיסים, בחודשים ינואר-אוקטובר 2020 הסתכם יבוא כלי רכב נוסעים ב- 156,013 לעומת 214,948 בתקופה מקבילה אשתקד, נתון המצביע על ירידה של 27.4%. בחודשיים הקרובים יבואני הרכב ינסו להתגבר על הירידה בין היתר על ידי פרסום מבצעים לרכישת רכבים היברידיים טרם עליית המחיר הצפויה בתחילת 2021 ובתחילת חודש פברואר. 

מרשות המסים נמסר במענה לפניית 'ביזנעס', כי "מסמך COC הוא תעודת הזהות של הרכב; כל רכב שמגיע לישראל מגיע עם המסמך, השינוי הוא החובה בהצגת המסמך למכס.

"המכס אינו מתערב בהליכי הסחר ואינו מעודד או מונע כניסת רכבים לארץ.

"צירוף המסמך נועד להגברת האכיפה תוך שימוש בנתונים המופיעים במסמך במקום בידוק פיזי".

מבט מעמיק אל בין השורות בתשובה לשאלת 'ביזנעס', יוביל להבנה כי רכב שלא יציג מסמכים מלאים – ימצא את עצמו מוחזר לארץ מוצאו. כן, גם רכבים הבאים מהשוק האמריקני. המשמעות: רכבים משפחתיים גדולים ומבוקשים במגזר – כמו הונדה אודיסיי, טויוטה סיינה ועוד רכבים דומים ומובילים בבורו פארק ובוויליאמסבורג, של 7-8 מקומות – שיועדו לשוק האמריקני והובאו ארצה יצטרכו להציג מסמכים מדויקים ולא יוכלו להסתמך מעתה על מסמכים כללים.

תעזוב את הענף? אנו שואלים את גדליה בתום שיחתנו, והוא מחייך. "ממש לא. הענף פורח, והמכה לא כל כך חזקה כמו שנדמה. פלח שוק אחד אולי ייפגע, אבל אי אפשר לעצור את הביקוש לרכבי 7 או 8 מקומות חסכניים, אני מאמין שיימצאו מספיק כאלה שיעמדו בתנאים".

כתיבת תגובה