בדיון סוער התגלה: המסעדנים ובעלי האולמות טרם פוצו

במהלך דיון סוער בוועדת הכספים, הציגו מסעדנים ובעלי אולמות מציאות בה הם ניצבים על סף קריסה בהעדר פיצוי על תקופות ההסלמה באזור • רשות המסים: מתווה הפיצוי שקודם ע"י שר האוצר וראש הממשלה לא עמד בתקנות הייעודיות. הנושא כולו בבחינה, יש לתקן את חוק מס רכוש • גפני תבע תשובות בתוך שבוע ואיים: "אם לא, נפנה לחקיקה"

ח"כ משה גפני בוועדת הכספים, ארכיון | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

ח"כ משה גפני יו"ר ועדת הכספים קורא לרשות המסים להסדיר פיצוי לעסקי המסעדנות והאולמות בעוטף עזה, "או שנפנה לחקיקה". את הדברים אמר גפני במהלך דיון סוער בסוגיה, בו הציגו מסעדנים ובעלי אולמות את מציאות בפניה הם ניצבים. המתיחויות שחוזרות ונשנות באזור עוטף עזה מביאות אותם אל סף קריסה, בהעדר פיצוי. בעלי אולם: ביטלו לי 12 אירועים, האוכל כבר היה מוכן ואמרו לי שאעבור עבירה פלילית אם האירוע יתקיים. תעזרו לנו לשרוד".

בדיון בוועדת הכספים השתתפו שי גרמן, מנכ"ל איגוד המסעדות, תומר מור, מנכ"ל מסעדנים חזקים ביחד לצד שניים מבעלי עסקים בעוטף: אביב שזירי, בעל אולם בקיבוץ ברור חיל וג'ורג אוקרט, בעלי קפה גרג וד"ר שניצל בשדרות. הם ניסו להביא את קולם של בעלי המסעדות והאולמות בעוטף שסובלים כתוצאה מסבבי הטילים החוזרים ונשנים.

מנגד ניצבו אמיר דהן, מנהל מחלקת פיצויים ברשות המסים וגיא, נציג רשות המיסים שניסו אמנם להבין את הקושי של המסעדנים ובעלי האולמות בעוטף, אך לא הביאו פתרון של ממש לבעיות הכספיות שהוצגו בפניהם.

שי גרמן, מנכ"ל איגוד המסעדות הודה על קיום הישיבה החשובה וקבל על אי קיום ההבטחות: "אנחנו מודים על קיום הישיבה בתקופה הזו. הובטח לאנשים האלה מענק, החלטה של רה"מ ושר האוצר, פורסם קול קורא לקבלת המענק. ועכשיו בציניות אומרים להם, כן מגיע, לא מגיע, ייעוץ משפטי. כל הגופים עושים להם פינג פונג. אנשים לא יכולים בלי המענקים האלה, אלה אנשים שכל שני וחמישי נופלים עליהם טילים. זה מענק שגורם להם לקיים את העסקים שלהם, זה לא ציבור שמבקש תרומות, הם רוצים לעבוד".

אביב שזירי, בעל אולם בקיבוץ ברור חיל הציג בפני הנוכחים את הבעיה: "אנחנו היחידים שמבקשים מאתנו לא לקיים אירוע כי זו עבירה פלילית. באים אלי ב-2 בצהריים אחרי שבישלתי אוכל, ואומרים לי שלא יתקיים אירוע. מדובר על מחזור של 100 אלף שקל לאירוע, מדובר במחזורים של מיליונים. חתונה אי אפשר לבטל, מעבירים אותה למרכז. אני לא מדבר על כך שאנשים נמנעים מלקבוע בכלל אירועים באזור. תעזרו לנו לשרוד ביטלתי לפחות 12 חתונות, לא דחייה אלא ביטול".

תומר מור, מנכ"ל מסעדנים חזקים ביחד, חיזק את דברי שזירי והסביר: "מצב של טפטופי טילים הוא מצב שפוגע ברווחיות של העסקים וביכולתם להתקיים. אפילו שאין טילים, ורק אזעקות, העסקים מתרוקנים מהלקוחות שלהם. ישבנו לתהליך והגענו לתוצאה של מתן מיליונים לתעשייה הזו, ולצערי זה לא התקדם. אנחנו מבקשים להתיר את החסמים ולעזור למסעדנים".

אך מסתבר שבמדינת ישראל אי אפשר לעזור לעסקים בלי לכתוב את ספר החוקים מחדש. "בדיקה ראשונית מראה שקשה לאבחן את אוכלוסיית המסעדנים מאוכלוסיות אחרות שנותנות שירותים, קשה להבדיל את האוכלוסייה הזו ולתת לה פיצוי ישיר". טען לתומו גיא, נציג רשות המיסים. לדברי רשות המיסים, "מתווה הפיצוי שקודם ע"י שר האוצר וראש הממשלה לא עמד בתקנות הייעודיות. הנושא כולו בבחינה, יש לתקן את חוק מס רכוש". 

אמיר דהן, מנהל מחלקת פיצויים ברשות המסים הסביר מי כן קיבל פיצוי: "הגענו לכל ראשי הרשויות באפריל 2018, העלו 3 ענפים – הדבוראים, המלונאים בעוטף עזה והשלישי עובדים שלא מגיעים בגלל הוראות פיקוד העורף. כל החקלאות קיבלה, לדבוראים הייתה בעיה טכנית והסדרנו את זה". אולם כאשר מדובר על תחום המסעדות אין לרשות המיסים פתרון. לדבריו, "המסעדנים הם ענף קטן בתוך מסחר ושירותים, קשה לנו כרגע להבדיל אותם. אפילו מכולת יכולה לטעון שיש חומרים שהתקלקלו. אנחנו לא חושבים שניתן לתקן את הוראות השעה, יש לחשוב על שינוי בכלל בחוק מס רכוש, בכל מיני סעיפים במסחר ושירותים, שם מוגדר הפסקה של למעלה משבוע".

אסי מסינג, היועץ המשפטי של משרד האוצר התפתל אף הוא וניסה להסביר מדוע ענף המסעדנות והאולמות לא יכול לקבל פיצוי על ימי הלחימה. "השאלה אם יש מקום לפצות את ענף המסעדנים נדון ועלה במסגרת הדיונים פה בוועדה, ולא היה בשלב זה פתרון או מתווה לפיצוי בתחום". לטענתו את סגירת העסקים צריך לעשות מיד אך כדי לעזור לעסקים הללו יש צורך "להסדיר את הפיצוי בחוק, באמצעות תיקון התקנות, השלמת עבודת מטה מקצועית ובדיקה האם יש לאשר פיצוי מסוים ולחרוג מהמסגרת שאומרת שעסק צריך להיות סגור 7 ימים ומעלה, האם נכון להבחין את ענף המסעדנים מענפים אחרים באזור, וכיוצא באלה".

ח"כ עודד פורר עצר את דברי מסינג ותבע תשובות ברורות יותר: "תסביר למה אתם לא נותנים את הפתרון שהממשלה מצאה, אל תסובב אותנו. נותנים להם לסגור את העסק ומספרים להם סיפורים". מסינג בתגובה הסביר שישנם דרכים לעשות זאת דרך משרד הנגב והגליל אך לדבריו "הבעיות בפתרון כזה רק מחריפות, שכן יצירת מנגנון כזה מתעלמת מהעסקים שדומים לעסקי המסעדנות". הוא סיים ואמר כי "לכן האמירה שלי הייתה שיש להשלים את עבודת המטה ע"י הגורמים הקבועים בחוק כמטפלים בסוגיה". 

 

 

הדברים לא שכנעו כמובן את ח"כ פורר שטען כי, "זו שערורייה, אתם אומרים שלא תאשרו כלום. כמה פעמים ישבתם איתם ובדקתם ממה הם סובלים?! תנסו להרגיש את מה שמרגישים בעלי המסעדות". הוא שב וקרא לרשות המיסים לפתור את הבעיה: "אמרנו כבר בעבר שיש לקבוע שמסעדה זה עסק תיירות, לא רציתם".

ח"כ משה גפני יו"ר הוועדה לא הבין מדוע אם הדברים כבר סוכמו בין רה"מ ושר האוצר הפיצוי לא ניתן: "סיכמו רה"מ ושר האוצר על פיצוי, שכן מסעדנים לא דומים למכולות או לדברים אחרים. צצה טענה משפטית, אני מבקש מיועמ"ש הוועדה, האם יש בעיה לתת למסעדנים פיצוי, שכתוצאה מכך יפגעו מכולות או עסקים אחרים". השאלה הופנתה אל עו"ד שגית אפיק, היועמ"ש של ועדת הכספים.

"כאשר היינו צריכים לבחור או כלום או את התקנות החלקיות שהגשתם, הסכמנו כדי להעניק פיצוי לענפים שהוסכמו. לצד כך, הייתה הסכמה שתבחנו את התיקונים בהוראות הקבועות לעניין המסעדנים ואולמות האירועים". אמרה אפיק לאנשי רשות המיסים, "לכן שיש הצעה להעביר פיצוי בדרך של מענק, יכול להיות שהיה צריך למצוא מבחנים שאתם מפעילים כבר היום ולעשות זאת דרכם, אבל היה ניתן לעשות זאת. אני לא רואה מניעה. אני חושבת שאתם צריכים לחזור אלינו לגבי תשובה על הכנסת ענפים אלה לתקנות הקבע".

בסיכום הדברים ציין יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, כי הוא מבקש כי בתוך שבוע יעבירו הרשות ומשרד האוצר את תוצאות הבחינה שהם עורכים מזה מספר חודשים, ובמקביל הנחה את הייעוץ המשפטי לוועדה להכין הצעת חוק שתכשיר פיצוי לענפים אלה: "אני פונה לרשות המיסים, אמרתם שאתם עושים עבודת מטה מאפריל, דובר על פתרון שהוא זמני באופן כזה, שהמצב הוא לפחות בעוטף עזה, שמסעדנים נופלים ממש. אנחנו מבקשים בתוך שבוע תודיעו לנו מה העלתה עבודת המטה לעניין המסעדנים, או שסתם עבדתם עלינו. מדובר על כסף קטן יחסית. אפשר באמצעות המשרד לפיתוח הנגב והגליל, באמצעות משרד הפנים, המסעדנים לא יצאו מפה בלי פיצוי, אחרת אנחנו מדינה נכשלת. 

"במקביל אני מבקש מהיועמ"ש לוועדה שתגבש הצעת חוק, שתקבע את הקריטריונים לפיצוי המסעדנים ובעלי האולמות. זה יכול לעלות הרבה כסף, אך אנחנו לא נלך בלי שהמסעדנים יפוצו. אדבר גם עם שר האוצר מחר (הכוונה להיום, ה'), המציאות הזו תיפתר".

כתיבת תגובה