צעד ראשון בדרך לביטול החרגת העיתונות מאיסור פרסום סיגריות

יו"ר ועדת הכלכלה ביטון: נסיים להכין להכין לקריאה ראשונה את ההצעה לבטל את החרגת העיתונות מאיסור פרסום עישון עוד לפני הפגרה | ביטון אמר את הדברים בדיון ראשון שקיימה הוועדה בהצעת החוק של ח"כ רז וכסיף | מו"ל 'הארץ' הציע להכפיל את היקף השטח הניתן למשרד הבריאות לפרסום נזקי העישון | היוזמים רז וכסיף דחו את ההצעה, אך הסכימו לדון בדרכים לפיצוי העיתונות לאחר שהחוק יאושר בקריאה ראשונה

עיתונים חרדיים | צילום: ביזנעס

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, החלה היום להכין לקריאה ראשונה שתי הצעות חוק המבקשות לבטל את החרגת העיתונות המודפסת מהאיסור על פרסום מוצרי טבק ועישון, האחת של חברי הכנסת עופר כסיף, איימן עודה, סמי אבו שחאדה וחברת הכנסת עאידה תומא סלימאן, והשנייה של ח"כ מוסי רז.

היו"ר ביטון פתח את הדיון והזכיר כי החוק, במסגרתו נאסר פרסום מוצרי עישון והוטלו הגבלות חמורות על מכירתם, החריג את העיתונות המודפסת. הוא ביקש לדעת כיצד התקבלה אותה ההחלטה ואמר כי אם זה לא בריא באינטרנט ולא בריא בכל מקום אחר זה לא בריא גם בעיתונים.

ח"כ מוסי רז פתח בגילוי נאות, סיפר כי נפגש עם נציגי פיליפ מוריס ועם שני נציגי העיתונות הכתובה, ואמר:  "אינני רוצה שהעיתונות הכתובה תיפגע, חופש העיתונות חשוב לי מאוד והמשך קיומה של העיתונות חשוב לי מאוד. לגבי פיליפ מוריס, מצדי הם יכולים לסגור מחר בבוקר". הוא הוסיף כי הצעדה דומה הגיש עוד בשנת 2002 ואמר כי בישראל מתים מדי שנה 8,000 איש מנזקי עישון, בדומה למספר המתים מקורונה בשנתיים. עוד אמר ח"כ רז כי איסור פרסום מוריד ב-4% בשנה את מספר המעשנים, ואם מספר המתים ירד גם ב-4% המשמעות היא הצלת 320 איש כל שנה. הוא אף הזכיר כי שר הבריאות דאז, יעקב ליצמן, מנע מסיבה פוליטית את החלת החוק גם על העיתונות הכתובה.

ח"כ עופר כסיף הוסיף כי הוא מוכן לדבר על פיצוי לעיתונות המודפסת, אבל רק אחרי שההצעה תעבור קריאה ראשונה. לדבריו, איסום הפרסום יחסוך 30-40 אלף מתים מנזקי עישון, ואמר כי הדבר גם יסייע לעיתונות להיות עצמאית יותר, לא תלויה במפרסמי הסיגריות ויקטין צנזורה עצמית.

נציגת האגודה למלחמה בסרטן, דנה פרוסט, אמרה כי מה שראינו בקורונה מחייב אותנו להגביר צעדים נגד התחלות עישון של בני נוער. פרופ' חגי לוין הוסיף כי החרגת העיתונות היא כתם על הכנסת שצריך לתקן בהקדם האפשרי, ואמר כי זה לא כסף שהעיתונות צריכה לגעת בו. יו"ר המועצה הישראלית למניעת עישון, עמוס האוזנר, אמר כי ב-2018, כשנקבעה ההחרגה, הרעיון שמשרד הבריאות יקבל שטח פרסום היה נשמע יפה על הנייר, אך בפועל זה לא עבד. הוא הוסיף כי חברות הטבק מפרסמות בעצמן שעישון זה רע וצריך לעבור למוצר אלקטרוני, ובעמוד הבא מפורסמת מודעה של משרד הבריאות שתומכת בכך שעישון זה לא טוב.

"הצלת חיים יותר ממני"

ח"כ לשעבר יהודה גליק הזכיר את שותפיו למהלך, איתן כבל לשעבר יו"ר ועדת הכלכלה וחבר הכנסת לשעבר אייל בן ראובן, ואמר כי ניסה להעביר איסור גורף אבל משרד הבריאות ביקש את ההחרגה. הוא הודה כי המציאות טפחה על פנינו, וכי משרד הבריאות קיבל מתנה בשווי מאות מיליוני שקלים ולא ניצל אותה לפרסום אפשרויות לגמילה מעישון ועוד. "אחרי שהחוק אושר אמר לי רופא בן 70 שבהחלטה הזו הצלתי יותר חיי אדם ממה שהוא הציל כל חייו, ובמקרה הרופא הזה הוא אבא שלי", סיפר גליק.

מו"ל 'הארץ', עמוס שוקן, התייחס גם הוא להצעה ואמר כי העיתונות עומדת בהתחייבות שלקחה על עצמה. הוא אף הזכיר כי בעת שהשתתף בדיונים אז באותה עת פורסמו ב'הארץ' וב'דה מרקר' כתבות בעד ההצעה ונגד שינויים בחוק. שוקן הציע להכפיל את היקף השטח שניתן למשרד הבריאות לקמפיין נגד העישון לתקופה מסוימת, ולבחון את השפעת המהלך.

חבר הנהלת 'ידיעות אחרונות', ינון אנגל, אמר כי העיתונים לא ירצו לקבל כספים מגורם ממשלתי כפיצוי ולא ראוי שהצעה כזו תעלה על סדר היום. הוא הוסיף כי הפרסום ברח לגוגל ופייסבוק, הצטרף להצעת שוקן והציע גם להגדיל את האזהרה מ-30% ל-50% מגודל הפרסום.

חברי הכנסת רז וכסיף אמרו כי הם מוכנים לדון באפשרות לפיצוי, אבל אחרי שההצעה תעבור קריאה ראשונה. עם זאת, ח"כ כסיף דחה את ההצעה של שוקן להגדיל שטחי פרסום למשרד הבריאות, ואמר כי עצם החשיפה היא הבעיה וצריך להפסיק אותה.

היו"ר ביטון סיכם את הדיון ואמר כי הישיבה הבאה תתקיים כבר בקרוב, הוא אף הוסיף כי הוועדה תסיים את הכנת הצעת החוק לקריאה ראשונה עוד לפני הפגרה.

כתיבת תגובה