בורסת השמות: מי יהיו מנכ"לי האוצר, הבריאות והשיכון

ערב השבעת הממשלה: חילופי השרים והתפטרויות המנכ"לים הופכים את בורסת השמות הלוהטת במשרדי האוצר והבריאות, מהם פרשו שי באבד ומשה בר סימן טוב • כל שמות המחליפים האפשריים • ובמשרד השיכון: ליצמן לכאורה סגור על המינוי הראשון שלו למנכ"ל המשרד – ומי צפוי לנהל את רמ"י?

שי באב"ד | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

שני מנכ"לים מובילים פורשים בימים אלה ממשרדי ממשלה משמעותיים. לאחר חמש שנים בתפקידו, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד הודיע על כוונתו לסיים את תפקידו. הבוקר, גם משה בר סימן טוב מנכ"ל משרד הבריאות הודיע על כוונתו לפרוש מתפקידו.

שי באב"ד הודיע לשר האוצר המיועד, ישראל כ"ץ – מי שמחזיק באלקטורט ענק בליכוד, והיה לנתניהו שווה לבחור בו ולא בניר ברקת, שנעשה בו בבחירות האחרונות 'השתמש וזרוק' כמיטב המסורת של ביבי – על כוונתו לסיים את תפקידו עם כינונה של הממשלה החדשה וחילופי השרים.

לבקשת השר כ"ץ סוכם בין השניים כי מועד סיום תפקידו של מנכ"ל משרד האוצר יתואם בין הצדדים בהמשך. 'ביזנעס' מזכיר כי שי באב"ד הביע מספר פעמים שלא באופן רשמי את רצונו לפרוש, אך לבסוף נותר בתפקידו.

באב"ד הדגיש בפני כ"ץ כי יעמיד את ניסיונו לרשותו ולרשות ממשלת ישראל בכדי ש'העברת המקל' כלשונו, תתבצע על הצד הטוב ביותר בתקופה מאתגרת זו.

"בחמש השנים האחרונות ניתנה לי הזכות הגדולה ביותר של חיי לשרת את אזרחי מדינת ישראל באחד התפקידים המשפיעים והחשובים הקיימים בשירות הציבורי. אני מודה לשר האוצר, משה כחלון, על האמון שנתן בי ועל כך שאפשר לי למלא את שליחותי הציבורית בצורה הטובה ביותר, ולאשתי ולמשפחתי על התמיכה רבת השנים שבלעדיה לא הייתי יכול לבצע את התפקיד. כמו כן מאחל לשר כ״ץ הצלחה רבה במשרד האוצר. הצלחתו הצלחתנו", אמר באב"ד.

ומי יהיה הממשיך של באב"ד – אם האחרון לא יבקש ויצליח להישאר בתפקידו עוד פרק זמן משמעותי (דבר שהיה חושק בו אלמלא ידע שכ"ץ יבכר מינוי ממקורביו). לפי ניתוח של עמירם ברקת ב'גלובס', בתקופתו הארוכה כשר התחבורה פיתח כ"ץ יחסי אמון במיוחד עם שני מנכ"לים: המנכ"לית הנוכחית של משרד התחבורה קרן טרנר, שהחלה את דרכה המקצועית באגף התקציבים ויכולה להיות מועמדת ראויה, אם תסכים לוותר על משרד התחבורה, אליו היא מחוברת מאוד. גם קודמה בתפקיד, עוזי יצחקי, שהיה מנכ"ל משרד התחבורה בין השנים 2016-2012 ומונה על ידי כ"ץ לפני שנה ליו"ר חברת נמלי ישראל הוא מועמד אפשרי. לדברי ברקת, יצחקי נחשב מקורב ביותר לכ"ץ, אך חסר לו רקע כלכלי מתאים. מועמד אפשרי שלישי שמגלם את כל התכונות שכ"ץ מחפש במנכ"ל הוא דורון כהן, שהיה מנכ"ל האוצר בשלהי כהונתו של השר יובל שטייניץ.

עוד כתב ברקת אודות צמרת משרד האוצר, כי "מלבד מנכ"ל, צפוי לכ"ץ מינוי משמעותי לא פחות של חשב כללי חדש – החשב הנוכחי רוני חזקיהו אותת כבר לפני שנה על נכונותו לסיים את התפקיד".

לדבריו, "שאלה מעניינת לא פחות נוגעת לעתידו של הממונה על התקציבים הנוכחי שאול מרידור. בין כ"ץ למרידור יש היכרות רבת שנים ויחסים טובים, אבל בממשלה יש רבים שישמחו לראות את מרידור עוזב, וראש הממשלה בנימין נתניהו הוא כנראה אחד מהם. מצד שני, סעיף ההגנה על שומרי הסף בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן מגן מקשה מאוד לפטר את מרידור. גם העובדה שהממשלה חייבת להעביר תקציב מדינה חדש שיתווה מסלול התאוששות למשק. התמהיל הנוכחי של תקציב זמני, תקנות לשעת חירום, ותיקוני חקיקה עשוי לעלות למדינת ישראל בהורדת דירוג אשראי, אולי כבר בעדכון הדירוג שתפרסם S&P ביום שישי הקרוב. הדחת הממונה על התקציבים לפני סיום אישור תקציב המדינה החדש תתפרש רע מאוד בשווקים", סיכם עמירם ברקת את ניתוחו ב'גלובס'.

מי יבריא את ישראל

כאמור, גם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הודיע הבוקר במכתב ששיגר לראש הממשלה ולשר הבריאות על רצונו לסיים את התפקיד, תוך שהוא מביע גאווה על שנותיו כמנכ"ל "ובפרט בהתמודדות עם משבר הקורונה. אני אשאר את הזמן הנדרש לצורך העברת מקל מסודרת", הצהיר אף הוא כמו באב"ד.

הוא הביע במכתבו את סיום פרק הקורונה, מבחינתו. "בימים אלה אנו נמצאים בתקופה של חזרה לשגרה בצל הקורונה, ויותר ויותר פעילויות כלכליות, קהילתיות ואישיות חוזרות. לאחרונה הציגה הממשלה מפת דרכים לחזרה מלאה לשגרה, בכפוף למצב התחלואה. עם כינונה של הממשלה אבקש להודיע על פרישתי מתפקיד מנכ"ל המשרד. שירות מדינת ישראל היא הזכות הגדולה ביותר שיש. לאחר כמעט 20 שנים בשירות הציבורי, מתוכם 5 שנים כמנכ"ל משרד הבריאות, הגיעה העת להמשיך הלאה.

"בהזדמנות זו, אבקש להודות לכם על ההזדמנות שנתתם לי בניהול מערכת הבריאות בחמש השנים האחרונות ובניהול משבר הקורונה בפרט. עוד אבקש להביע את הערכתי הרבה על אופן ניהול משבר הקורונה על ידי. בתחילת המשבר שמנו לעצמנו מספר יעדים – הראשון הוא שכל אדם הנזקק לטיפול, ובפרט הנשמה, יקבל את הטיפול המצוין שהמערכת יודעת לתת. השני – שמדינת ישראל תהיה בקבוצת המדינות שמתמודדות היטב עם המשבר".

לדבריו, "עמדנו בשני יעדים אלה בהצלחה. מדינת ישראל הוכיחה חוסן לאומי רב בהתמודדות עם המשבר ובתוכה, מערכת הבריאות הישראלית הפגינה את מצוינותה ויכולותיה יוצאות הדופן. כך גם עובדות ועובדי משרד הבריאות המסורים שנרתמו למשימה ועשו לילות כימים למען בריאות הציבור.

השר ליצמן והמנכ"ל בר סימן טוב | צילום ארכיון: הדס פרוש, פלאש 90

"העובדות מדברות בעד עצמן: לא הייתה תמותה עודפת בישראל כתוצאה מהקורונה, אלפי חיי אדם ניצלו כתוצאה מהתנהלות מופתית של הציבור הישראלי ומדיניות נכונה שקבעת מתחילת הדרך. די לנו להביט לעיר ניו יורק או למדינות דומות לנו באירופה שסופרות אלפי מתים ונאלצות לקבוע סדרי עדיפויות בטיפול בחולים הקשים והמונשמים.

"ככל שחולף הזמן מתברר גם, כי כפי שאמרנו בתחילת הדרך, אין מדובר ב'בחירה' בין כלכלה לבין בריאות. כל המדינות נפגעו כלכלית בצורה דומה, אך אלו שהגיבו מהר, הצליחו להציל את חייהם של רבים מאזרחיהן. לשמחתנו, הצעדים המוקדמים שנקטה ישראל מאפשרים כעת חזרה מהירה לשגרה ויביאו לשיקום כלכלי מהיר.

"אל לנו לקבל הישגים אלה כמובנים מאליהם. המלאכה עדיין לא תמה. מדינת ישראל קנתה זמן יקר לצורך היערכות לגל תחלואה שני אפשרי ומערכת הבריאות מתמודדת עם עומסים גבוהים מדי גם בימי שגרה. עלינו לנצל תקופה זו כדי להמשיך ולשפר את היערכות המערכת ולחזק את המערכת לכל האתגרים שנכונו לה. למותר לציין כי אני נכון להישאר בתפקידי את הזמן שיידרש לצורך "העברת מקל' מסודרת. לסיום, אבקש להודות לשר ליצמן על שנתן לי את ההזדמנות ומינה אותי לתפקיד. אני סבור כי שנות כהונת השר ליצמן ייזכרו כשנים של עשייה רבה לביצורה וקידומה של מערכת הבריאות בישראל למען כלל תושבי המדינה".

ראשון המברכים היה מי שהיה לבטח מודע לתהליך עוד לפני כולם, שר הבריאות יעקב ליצמן שמסר בתגובה: "אני מבקש להביע הערכתי הגדולה לידידי משה בר סימן טוב, שהודיע לי על סיום תפקידו כמנכ”ל משרד הבריאות. בשיחתי עמו היום שיבחתי אותו על עבודתו הנפלאה, השקעתו הרבה וההישגים הרבים למערכת הבריאות שנזקפים לזכותו, כמי שהיה שותף מלא ופעיל איתי כשר הבריאות, במשך חמש שנים רצופות ואינטנסיביות.

"ראייתו המקצועית, יכולות הניהול ובעיקר ההבנה העמוקה של בר סימן טוב עם צורכי מערכת הבריאות, הם נכסים מהותיים, שתרמו לקידום וחיזוק הרפואה הציבורית בשנים האחרונות. הוקרתי והערכתי למנכ”ל היוצא שניהל נכון ובאופן מעורר השתאות את משבר הקורונה. לאורך התקופה נדרשנו להכרעות לא קלות, כדי להוביל את מדינת ישראל לניצחון במאבק בנגיף קורונה. בעזרת השם, ובזכות תושייתו ואמות המידה המקצועיות שגילה ברסי, צלחנו עד כה את המשבר, בתקווה שכך יהיה גם בהמשך עד שנגיע בקרוב לנצחון מלא. אני מאחל למשה בר סימן טוב הצלחה רבה בהמשך הדרך".

נדגיש, כי בר סימן טוב ספג ביקורות קשות על התנהלותו בעת משבר הקורונה, וככלל על אישיות הריכוזית. בחלק מהמקרים אף סוקרה דמותו ואישיותו באופן פוגעני לחלוטין. בעקבות סיקורים מעין אלו – מי שהחמיא לו היה דווקא אדם שעימו היו לו לא מעט חילוקי דעות לאחרונה, מנכ"ל משרד האוצר הפורש, שי באב"ד, שפרסם פוסט תמיכה מפתיע בו כתב: "יש לנו לא מעט מחלוקות וויכוחים על בסיס יומי, אני יום יום אני רואה אדם שנותן את כל כולו בנחישות ומסירות אינסופית לעצור את התפשטות הנגיף. ברסי (הכוונה למשה בר סימן טוב) הוא איש מקצוע מוכשר וחכם בצורה יוצאת דופן והרבה הודות לו מדינת ישראל היום לא נמצאת במקום שבו נמצאות מעצמות העל כגון ארה"ב, איטליה, ספרד, צרפת, גרמניה, אנגליה ועוד. וכשאני רואה את מסע הצלב נגדו עצוב וכואב לי כחבר, כקולגה אבל בעיקר כאזרח.

"כל כך קל להשמיץ לגדף ולרמוס היום שזה באמת בלתי נסבל. אמרת מילה אחת שלא במקום או עשית פעולה שגויה, או חס וחלילה העברת ביקורת או עמדת על שלך וכבר הנשרים עטים על הטרף".

במקביל, גם מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי, אבי כהן פרסם פוסט שתמך בו, מול הסיקורים שהשחירו את דמותו.

בבורסת שמות המחליפים האפשריים ל'ברסי', עלו מספר שמות כשכמובן כולם תלויים במי שימלא את תפקיד שר הבריאות הבא – נעלם שטרם ידוע בשעה זו. היום פורסמו דיווחים כי יולי אדלשטיין יקבל את התפקיד כפיצוי על הדחתו מתפקיד יו"ר הכנסת, כאשר השמועות כפופות כל העת לכניסת 'ימינה' לקואליציה, ומתן התיק לשר הביטחון היוצא, נפתלי בנט שמבקש לעצמו את התיק. בליכוד, יש לציין מכחישים דיווחים מעין אלה מכל וכל.

במקביל, עלתה השאלה, האם נתניהו ייענה לקריאות למנות לתיק הבריאות שר הנושא בתואר רפואי. אם אכן כך יהיה שני השמות החמים יותר הם פרופ' יצחק קרייס, מנהל המרכז הרפואי שיבא בתל השומר, ופרופ' רוני גמזו שכיהן בעבר כמנכ"ל משרד הבריאות וכיום מנהל בית החולים איכילוב בתל אביב. אך תמיד ייתכנו שמות חדשים נוספים שיצוצו, כמו למשל מנכ"ל בית החולים הדסה פרופ' זאב רוטשטיין.

פרופסור איתמר גרוטו | צילום: דוברות משרד הבריאות

כל אחד מהשמות הללו עשוי להתפשר על תפקיד מנכ"ל המשרד, אם לא ימונה לשר. דמות אפשרית נוספת שאף ממתינה למינוי בכיליון עיניים הוא אחד המועמדים לתפקיד המנכ"ל הוא פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל המשרד בשלש השנים האחרונות. גרוטו ניהל את משבר הקורונה יחד עם ליצמן ובר סימן טוב, ולפי הדיווחים לא יסרב להצעה כזו מיד כשתבוא.

ליצמן מחפש מנכ"ל

על רקע הודעתו של השר יעקב ליצמן על החלטתו שלא להמשיך לכהן בתפקיד שר הבריאות ולקבל לידיו את תיק הבינוי והשיכון, נפתחה מסכת השערות חדשה באשר לזהותו של מי שיחליף את בני דרייפוס, המנכ"ל היוצא של משרד השיכון שהתמנה לאחרונה למנכ"ל מפעל הפיס, ואת מקומו ממלא עתה באופן זמני עו"ד אלעזר במברגר.

הסיכוי של במברגר להמשיך בתפקיד קלוש, אך ליצמן כבר הפתיע בעבר כשהחליט לעיתים להפוך את מי שלא נחשב איש אמונו בדווקא, למנכ"ל שמשדר מקצועיות וא-סקטוריאליות – דבר שליצמן זקוק לו יותר מכל בימים אלה. תחקירים רבים – שאין בחובם כלום – על דמותו של ליצמן והשטחים שהוא עומד לייעד לציבור חסידי גור בפרט ולחרדים בכלל, פורסמו בשבועות האחרונים מאז הודיע על תפקידו הבא, אך אין לדעת אם הדבר ישפיע על בחירת המנכ"ל.

הערב פרסם 'כלכליסט' כי יאיר פינס, מי ששימש בתפקידים בכירים ביותר באוצר וברמ"י הוא המינוי העתידי שאליו מתכוונן השר ליצמן. אך מלשכת השר לא נמסר אישור לדברים.

שמו של פינס עלה בכלכליסט ע"י גולן חזני, גם בהקשר של מינוי אפשרי שלו למנכ"ל רמ"י ב-2021 עם פרישתו של מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון, הצפויה להתבצע בחודש יוני. זאת, לאחר שפינס מילא את תפקיד המשנה למנכ"ל לפני שלש שנים. שם נוסף אופציונלי לניהול רמ"י, הוא מנהל רשות החברות ינקי קוינט. לפי 'כלכליסט', מי שמסייע במהלך הוא אברהם מנלה, אחד האנשים החזקים בחסידות גור ואגודת ישראל ומקורבו של ליצמן. מנלה הוא מנכ"ל חברא קדישא תל אביב אך 'ביזנעס' מצביע על ניסיונו הרב של מנלה בענף הנדל"ן כדירקטור בחברות מובילות – וסביר להניח שליצמן שהוא ממקורביו, יאזין לדבריו בקשב רב. בכל זאת, מאז בנה ליצמן בהתנדבות מלאה את הקריה החסידית בבית שמש – חלפו כמעט שני עשורים.

ימים יגידו.

כתיבת תגובה