בחירות? משרד הרווחה בתכנית לאומית להזדקנות האוכלוסיה

100 מיליון ש"ח תוספת תקציב לשנים הבאות, 200 עובדים סוציאליים חדשים והגדלת הפעילות, מענה ייחודי לקשישים, ריפוי בעיסוק, שיקום ודברים נוספים • השר חיים כץ: "נערכים לאפשר לכל אזרח ותיק להזדקן בכבוד" • ומה חסר בתכנית?

השר חיים כץ עם יו"ר ועדת הכספים | צילום: קובי גדעון, לע"מ

תוחלת החיים בישראל עולה מידי שנה בשנה, כך גם מספר האזרחים הותיקים. ככל שהאדם מתבגר ומזדקן, הוא נזקק ליותר שירותים רפואיים וסיעודיים, כאשר פעמים רבות, הקשישים לא מקבלים את המענה המתאים להם. כעת, יוצאים במשרד העבודה והרווחה בתכנית לאומית חדשה, הקרויה "התכנית הלאומית להזדקנות האוכלוסייה" שאמורה להעניק מענה ייחודי לכל אזרח ותיק בישראל.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

במשרד הרווחה אומרים כי הם הוסיפו תקנים באגף לאזרחים וותיקים, הוסיפו תקציבים וייעלו את המערכת, על מנת לספק לקשישים את השירות הטוב ביותר. כעת, מודיעים במסגרת על התכנית להוספת 200 עובדים סוציאליים שמתמחים בתחום הזקנה, אשר אמורים לבנות התערבות מותאמת לחייו של האזרח הוותיק, כמו גם לקשיים איתם הוא מתמודד. תחומי הפעולה של העובדים הסוציאליים החדשים, ינועו החל מריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, שיקום גריאטרי, הפעלת מערך טכנולוגי שיאפשר לקשישים להתחבר לפעילות המועדון מהבית ועוד.

הצורך בתכנית לאומית הגיע עקב מספר הקשישים ההולך וגדל. בעוד ב-2017 חיו בישראל כ- 980,000 קשישים שהיוו 11.3% מכלל האוכלוסייה, ב-2020 יעבור מספר הקשישים את ה- 1,124,000, ובשנת 2035 יהוו האזרחים הוותיקים 14% מהאוכלוסיה, כאשר מספרם אמור לעמוד על 1,660,000 איש. בגלל הגידול המהיר הזה, נערכים במשרד העבודה והרווחה והציגו את התכנית החדשה שאמורה להתמודד עם מספרי הקשישים ההולכים וגדלים ולתת את המענה המתאים עבורם.

בגלל האופי המגוון של האוכלוסיה המבוגרת בישראל, נערכים במשרד הרווחה עם מגוון עובדים סוציאליים על מנת לתת את המענה הייחודי לכל אחד, שכן לא דומים צרכיו של קשיש מרמת השרון לצרכיו של הקשיש מנתיבות. במשרד הרווחה אומרים כי תכנית מפורטת תיקבע במשותף עם האזרח הוותיק או משפחתו.

המשרד עצמו מסייע כיום לכ- 400,000 אזרחים וותיקים ברחבי הארץ, כאשר ישנן כ- 300 תכניות של "קהילה תומכת" ובהם חברים למעלה מ- 50,000 אזרחים, על מנת להגביר את הביטחון האישי של האזרח הוותיק ולאפשר לו להמשיך את החיים בקהילה בה התגורר רוב חייו.

באורח פלא, בתכנית החדשה שהציג משרד הרווחה, אין אף אזכור על התמודדות ומניעה של מקרי עוקץ הקשישים שנחשפים לאחרונה ביתר שאת, המקרים החמורים הגיעו אף לכנסת לא פעם, כאשר בכל פעם נבחרי הציבור מבטיחים שהנושא יטופל בחקיקה, אך הפעם, נראה שבמשרד הרווחה החליטו להתמקד בנתונים יבשים ותקציבים חדשים.

בעקבות פרסום התכנית החדשה, אמר שר הרווחה חיים כץ, כי תוחלת החיים עולה ובמשרד "נערכים בהתאם במטרה לאפשר לכל אזרח ותיק, להזדקן בכבוד בקהילה כשאנו תופרים לו חליפה טיפולית אישית. השירות לאזרחים ותיקים הפך לאגף בכיר, תוך תוספות תקציביות משמעותיות שמספקות את המענים המיטיבים ביותר לשיפור איכות חייהם של האזרחים הוותיקים בישראל".

כתיבת תגובה