ביהמ"ש אישר הריסת 6 מבנים במתחם קבר הרשב"י

בית המשפט העליון קבע, כי אין שום הצדקה להותיר את המבנים הבלתי חוקיים על כנם, שכן זה מנוגד באופן מובהק לאינטרס הציבורי | המדובר במבנים, שנבנו ללא היתר כדין, על שטחים ציבוריים בקרקעות המדינה והם מוחזקים בידי עמותה, אשר עוסקת במתן ארוחות ושתייה חינם למבקרי מתחם הקבר | בית משפט השלום בצפת קיבל את בקשת המדינה, העמותה ערערה וביהמ"ש העליון דחה את הערעור

מירון ומתחם אתר ציון הרשב"י | צילום: מתניה טויסיג, פלאש 90

בית המשפט העליון קיבל את עמדת המדינה ואישר צווי הריסה שיפוטיים מיידיים של 6 מבנים שנבנו באופן בלתי חוקי על קרקע חלקאית במתחם קבר הרשב"י בהר מירון. טרם ניתנו החלטות סופיות בבקשות הנוגעות ל-4 מבנים נוספים.

בית המשפט העליון קבע, כי "נוכח האינטרס המובהק בשמירה על הסדר הציבורי במקום, בין היתר לצורך היערכות להילולה העתידה להתקיים בל"ג בעומר הקרוב,  קיים בהחלט "עניין ציבורי מיוחד" במתן הצווים שהתבקשו".

כזכור, המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה בפרקליטות המדינה הגישה לבית משפט השלום בקשות למתן צווי הריסה של מבנים בלתי חוקיים במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון, בקרקע שיעודה חקלאית בשטח כולל של כ-1,000 מ"ר, וזאת במסגרת פעילות אכיפה נרחבת ודחופה במתחם הקבר נגד בניה אסורה. המדובר במבנים, שנבנו כאמור ללא היתר כדין, על שטחים ציבוריים בקרקעות המדינה והם מוחזקים בידי עמותה, אשר עוסקת במתן ארוחות ושתייה חינם למבקרי מתחם הקבר. חלק מהמבנים בנויים מחומרים קלים ועל לוחות אסכורית ללא כל ליווי הנדסי או מקצועי אחר, לא ידוע מי בנה את המבנים ומי עושה בהם שימוש, והם אותרו בסיורים שנערכו במקום ביוני 2021 לאחר אסון מירון.

הבקשות לצווי הריסה שיפוטיים הוגשו ללא הליך פלילי, לפי סעיף 239 לחוק התכנון והבניה, שמטרתו לאפשר הליך יעיל ומהיר לטיפול בעבירות בניה בנסיבות שבהן לא ניתן לנקוט בהליך פלילי, בין אם משום שקיים קושי באיתור זהות העבריין, בין אם משום שעבירות הבניה התיישנו ובין אם משום שמכלול נסיבות העניין אינו מצדיק העמדה לדין פלילי.

המדינה טענה, כי קיים עניין ציבורי מיוחד המצדיק סילוק מהיר של כל הבניה הבלתי חוקית במתחם הקבר, שמדובר במשימה לאומית בעלת חשיבות עליונה- בבחינת "פיקוח נפש של ממש", וזאת לאור לקחי אסון מירון, כדי לסייע למתכנני אירועי ל"ג בעומר הקרובים בתכנון מיטבי של אירועי ההילולה, ללא מפגעים או מכשולי בטיחות.

בית משפט השלום בצפת קיבל את בקשת המדינה ונתן צווי הריסה ל-6 מבנים לא חוקיים. בית המשפט המחוזי בנצרת דחה את ערעור העמותה וקבע, כי במקום כה רגיש בוצעו עבודות בנייה מאולתרות ללא היתר וללא פיקוח, "על בסיס טלאי על טלאי", ולכן קיים סיכון בטיחותי ממשי שמצדיק מתן צווי הריסה. גם בקשת רשות הערעור שהגישה העמותה לבית המשפט העליון, נדחתה, אף ללא בקשת תגובה מהמדינה.

בית המשפט העליון (השופט י' אלרון) קבע, כי אין שום הצדקה להותיר את המבנים הבלתי חוקיים על כנם, שכן זה מנוגד באופן מובהק לאינטרס הציבורי. בהחלטה צוין, כי "משקבעו הערכאות קמא כי המבנים מקימים "סיכון בטיחותי ממשי", ובכך איני רואה להתערב, ודאי שלא במסגרת "גלגול שלישי; ומשהובהר כי פעילות האכיפה נעשית כחלק מלקחי האסון הנורא שארע, בו קיפחו את חייהם 45 בני אדם; ונוכח האינטרס המובהק בשמירה על הסדר הציבורי במקום, בין היתר לצורך היערכות להילולה העתידה להתקיים בל"ג בעומר הקרוב – קיים בהחלט "עניין ציבורי מיוחד במתן הצווים שהתבקשו".

את המדינה מייצג עו"ד ויסאם פארס מטעם המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועמ"ש בפרקליטות המדינה.

תגובה אחת ל: "ביהמ"ש אישר הריסת 6 מבנים במתחם קבר הרשב"י"

  1. ה"י

כתיבת תגובה