ביהמ"ש הוציא צו הקפאת הליכים זמני ל'קו-אופ ישראל'

אחרי שהספקים הודיעו כי לא יספקו סחורות בהקפה וההסתדרות הודיעה על סכסוך עבודה: ביהמ"ש הוציא צו הקפאת הליכים זמני לרשת 'קו-אופ ישראל' • החוב הכולל של הרשת: כ-100 מיליון שקלים • הדיון הבא: בעוד יומיים

צו הקפאת הליכים זמני ניתן הבוקר בבית המשפט המחוזי בירושלים – לבקשת 'קו-אופ ישראל' עד לדיון הבא בעניינה של הרשת (שהינה אגודה קואופרטיבית – ומכאן נגזר שמה, 'קו-אופ') שנקבע ליום רביעי בבוקר.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

הבוקר נחשף ב'כלכליסט' כי ספקיות גדולות כמו 'תנובה' ועוד, מסרבות לספק לחברת 'קו-אופ ישראל' סחורות שלא בתשלום במזומן, וספקיות אחרות מצמצמות את היקף החשיפה במתן אשראי לרשת. לא חלפו שעות ארוכות, והחברה הגישה בקשה להקפאת הליכים במטרה לאפשר לעצמה להתמודד עם חובותיה.

בבקשת ההקפאה נכתב, בין היתר: "המבקשות נתונות בקשיים כספיים תזרימיים בשל שחיקת הרווח הגולמי המאפיין את ענף הקמעונות, ורשתות המזון בפרט, תהליך שהחריף בשנת 2011 לאור העלייה בעלויות התפעול והגברת התחרות, ללא ירידה במחירי הקניה של הסחורות. הליך שכבר הוביל לסגירת פעילות ו/או הליכי הקפאת הליכים של חברות רבות בענף וכן בגלל עיכובים שונים בעסקאות למכירת נכסים לצדדים שלישיים, הוצאות חד-פעמיות שהוצאו לצורך פעולתן הייחודית וכן עיכובים שונים בגיבושה והוצאתה לפועל של המשך תוכניות התייעלות וההבראה בהן נוקטת החברה מאז שנת 2011.

"יודגש כי האגודה והחברה נאבקות כבר משנת 2011 בתכניות שונות של רה-ארגון והתייעלות במהלכן הצליחו לאושש את עסקיהן, להביא את המבקשות מהפסדים עמוקים לרווחיות נאותה לטובת חברי האגודה והחברה ונושיהן, על אף שלא הצליחו למתן את המינוף הכבד בו היו, שרויים התאגידים. חרף כל זאת חלה החרפה במצב עסקי האגודה והחברה בעקבות התגברות התחרות בשנתיים האחרונות והרגולציה הכבדה אשר הוחלה על התחום ובמקביל להגברת התחרות אשר גרמה לשחיקה נוספת של הרווחיות.

"בנסיבות אלו ובדומה למצב הנוהג בארה"ב בתחום הבראת התאגידים, מוגשת בקשה זו כבר כעת, כאשר האגודה מצויה בקשיים כלכליים תזרימיים, בכדי לאפשר את המשך ביצועה של תוכנית ההבראה והמשך מכירתם של חלק מן הנכסים, לשם פרעון מלוא התחייבויותיהן וחובותיהן של המבקשות כלפי הנושים, סילוק המינוף הכבד החל על הגופים והתמקדותן בליבת הפעילות העיקרית והרווחית במובהק בהפעלת רשת מרכולים באזור העיר ירושלים ונתניה ו"המרחב הכפרי". לרשת יש כ-940 עובדים", נכתב בבקשה, שם צוין כי שכרם – בעלות חודשית של כ-8.5 מיליון שקלים בחודש – שולם עד כה באופן סדיר.

החוב הכולל של הרשת עומד על כ-60 מיליון שקלים, אך מעריכים את חובותיה בכ-100 מיליון שקלים בקירוב. עם זאת, צויין בבקשה, כי נכסיה עולים בהיקפם על חובותיה.

עם זאת, על רקע בקשתה של רשת קו-אופ ישראל להקפאת הליכים, ההסתדרות וועד עובדי הקו-אופ הכריזו על סכסוך עבודה ברשת.

לדברי נציגי העובדים, המהלך נושא עמו השלכות מרחיקות לכת על ציבור העובדים וזכויותיהם – וזאת ללא קיום היוועצות ומו"מ עם נציגות העובדים כמתחייב.

במסגרת הסכסוך, ההסתדרות וועד העובדים דורשים מההנהלה לקיים משא ומתן מיידי, על מנת להבטיח את זכויות העובדים, מעמדם, ביטחונם התעסוקתי ותנאי עבודתם, עקב ההשלכות הנובעות מהכניסה להקפאת הליכים.

בתוך כך, נציגות העובדים דורשת לקבל מידע ונתונים עדכניים באשר למצבה הפיננסי של החברה, על מנת להבין אם רשת קו-אופ תוכל לעמוד בהתחייבויותיה כלפי העובדים, תוך קיום ההסכמים הקיבוציים החלים עליה, והבטחת קיומם גם בהמשך. נציגות העובדים גם דורשת מההנהלה להעביר לקופת הוועד את דמי הוועד שנגבו משכרם של העובדים, אך טרם הועברו לקופת הוועד במשך חודשים ארוכים.

ראש חטיבת המסחר בהסתדרות המעו"ף, ראובן פרי, אמר היום: "לא נאפשר להציב עובדות מוגמרות בשטח בנוגע לעתידם וגורלם של עובדי הקו-אופ. מהלכים מסוג זה וצעדים חד-צדדים בכלל, ייענו בתגובה חריפה מצד ההסתדרות, שתפעל במלוא עוצמתה. המשמעויות וההשלכות הרציניות שיש להליך הכניסה להקפאת הליכים על ציבור העובדים, מחייבות כניסה מיידית למשא ומתן".

כתיבת תגובה