ביטול אישור ניהול תקין: כמה מנהלי עמותות מיהרו לדווח?

אפקטיביות הפיקוח על עמותות לא מדווחות: בעקבות ביטול אישור ניהול תקין ל-500 עמותות שלא הגישו את הדיווחים הנדרשים, מעל 300 עמותות כבר תיקנו את ההפרה ומרביתן קיבלו אישור ניהול תקין ל-2023 | והיכן תוכלו לקרוא את הדוחות של כל העמותות?

ניהול תקין | צילום אילוסטרציה: Freedom Master, שאטרסטוק

לפני כחודשיים בוטלו כ-500 אישורי ניהול תקין לשנת 2023 לעמותות שקיבלו ניהול תקין לשנתיים ולא הגישו את הדיווחים הנדרשים לצורך אישור ניהול תקין לשנת 2023 במועד. בעקבות מהלך זה, מעל 300 עמותות תיקנו את ההפרה והגישו את הדיווחים כנדרש בהוראות החוק ולאחר בדיקת הדיווחים שהוגשו כאמור באיחור, למרביתן ניתן אישור ניהול תקין לשנת 2023.

עמותות נדרשות להגיש מדי שנה דיווחים על פעילותן בשנה שחלפה ועל התנהלותן הכספית, זאת על מנת שניתן יהיה לוודא שאין בעמותה חלוקת רווחים אסורה ושהעמותה משתמשת בכספים שמקבלת כתמיכה, הקצאה, תרומה וכדומה לקידום המטרות שלשמן הוקמה. דיווחים אלה מאפשרים ליחידת רשם העמותות והחל"צ לפקח על פעילות העמותה ולבחון את עמידתן בהוראות החוק והנחיות רשמת העמותות, לוודא כי העמותה מקדמת את מטרותיה וכי לא מבוצעת חלוקת רווחים אסורה.

הדיווחים שמגישות העמותות מתפרסמים לציבור, מיידית וללא תשלום, באתר גיידסטאר. פרסום זה מקיים את העיקרון לפיו עמותות ותאגידים אחרים ללא כוונת רווח, נדרשים לרמת שקיפות גבוהה, בין בשל הישענותם על תרומות פרטיות ותקציבים ציבוריים ובין בשל העניין הציבורי הכללי בפעילות תאגידים מסוג זה.

,

יחידת רשם העמותות והחל"צ ברשות התאגידים, פועלת להגברת הפיקוח והאכיפה כנגד עמותות שאינן מגישות דיווחים שנתיים ומפרות את הוראות חוק העמותות. עמותות פעילות שאינן מדווחות כנדרש, פוגעות בשקיפות מידע על אודות פעילותן לציבור כולו וליחידת רשם העמותות, ובכך פוגעות ביכולת היחידה לפקח עליהן.

כתיבת תגובה