בינואר הקרוב: תעריף החשמל ישלים התייקרות של 25%

רשות החשמל מפרסמת אמש שימוע ציבורי בדבר עדכון תעריפי החשמל לשנת 2023 | לפי הפרסום, התעריף לצרכן ביתי מייצג צפוי לעלות בכ-8.2% ובכך תושלם עלייה של 25% בתוך פחות משנה | הפעימה השלישית של עליית תעריפי החשמל תיכנס לתוקפה בינואר 2023 לאחר קבלת החלטה סופית

סמוטריץ, דרעי ונתניהו בפתיחת מושב הכנסת ה-25 | צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

רשות החשמל הודיעה אמש על ייקור צפוי של תעריף החשמל ב-8.2% לתעריף הביתי. ההחלטה כפופה לשימוע ציבורי שתערוך הרשות בקרוב. אם תאושר החלטה זו (וכצפוי, היא תאושר אם לא תתקבל החלטת ממשלה דרמטית אחרת שתעלה לקופת האוצר הרבה כסף), זו תהיה העלייה השלישית ברציפות בתוך פחות משנה של תעריפי החשמל. הייקור יסתכם בכ-25% במהלך 2022.

התעריף החדש ייכנס לתוקף, בכפוף לשימוע הציבורי, החל מ-1 בינואר 2023.

החשש הוא כי עליית מחירי החשמל תעודד ייקור מחירים נוסף במשק. למעשה, מי שיכול לטפל בנושא, מבלי לפרוץ את עקרונות התקציב שעל פיהם מתנהלת הרשות – הוא שר האוצר הנכנס, סמוטריץ' או דרעי, או כל דמות אחרת שתמלא את התפקיד. אך כלל לא בטוח שזו המשימה הראשונה שעל שר האוצר הבא לבצע – כשיש על שולחנו בעיות ייקור נוספות שדורשות לא פחות תקציב (או מניעת הכנסות) כמו צו הבלו לקראת עלייה מטאורית של מחירי הדלק אל מעל 7 ש"ח לליטר, ועוד.

רשות החשמל ציינה בהודעתה כי בין הגורמים השונים להתייקרות הנוכחית (מבלי שתציין מה משקלו של כל אחד מהם) ניתן למנות את עליית מחיר הפחם, בהמשך לזינוק במחירי הפחם בשוק העולמי, שהושפעה רבות מפלישת רוסיה לאוקראינה והמחסור העולמי בדלקים פוסיליים; את השינוי ב"מקבצי שעות הביקוש", שמייקרים את התעריף הביתי ב2-3%.עיכובים בהקמת תחנות כח מונעות בגז; השלמת הקמה של יחידת ייצור חדשה במתחם "אורות רבין" מתעכבת עד אמצע יוני 2023, וגם עיכובים בהסבת יחידת ייצור מפחם לגז בתחנת רוטנברג אשקלון; מגבלות המשרד להגנת הסביבה על הפעלת יחידות קיטוריות מונעות בגז, בתחנת הכח אשכול ליד אשדוד, לצד עלייה במדד המחירים לצרכן, שינויים בשער החליפין ועליות ריבית בארץ ובעולם.

ככל הנראה עליית מחיר הפחם משפיעה מאוד על ייקור מחיר החשמל, והרשות הודיעה כי תפרוש את החוב שנוצר בגין הגידול החד בעלות הפחם בשנת 2022 לשלוש שנים, "זאת, מתוך הנחה זהירה כי ניתן יהיה לסיים את השימוש הפחם ברוב מכריע של ימות השנה בתום שלוש שנים", נאמר בהודעת הרשות.

כמו כן, על מנת למתן את עליית התעריף ככל האפשר, רשות החשמל פעלה יחד עם מנהל המערכת (חברת נגה) לצמצום השימוש בפחם החזוי לשנת 2023 על ידי שינוי הוראות ההפעלה של היחידות הפחמיות.

תגובה אחת ל: "בינואר הקרוב: תעריף החשמל ישלים התייקרות של 25%"

  1. נכון זה כי אנחנו היהודים פראיירים ומממנים לעזה ולרשות הפלשתינית חשמל חינם . הם חייבים לחברת החשמל מליארד שקל מישהו צריך לכסות עליהם לא ???????

כתיבת תגובה