בליץ: 6,000 יח"ד חדשות אושרו בירושלים

חמשת אלפים יחידות דיור אושרו לרכס לבן, השכונה החדשה בירושלים • בנוסף לכך אושרו כמעט 1000 יחידות דיור חדשות בנווה יעקב וגבעת משואה • כל הפרטים על השכונה החדשה • וגם: בתוך כמה שנים היא אמורה להתאכלס?

ההתחדשות העירונית בנוה יעקב | הדמיה: אלי רכס אדריכלים

בליץ ירושלמי של בנייה במסגרת תכנון שכונה חדשה ובנוסף תוספת של עוד כאלף יח"ד בשכונות וותיקות.

המועצה הארצית לתכנון ובנייה במשרד הבינוי והשיכון אישרה בשבוע שעבר את התכנית להקמת השכונה החדשה בירושלים שתיקרא 'רכס לבן'.

עם אישור המועצה הארצית לתכנון ובניה, השכונה החדשה עתידה לצאת לדרך בקרוב.

השכונה החדשה ממקומת לצד שכונת קרית מנחם, סמוך לבית החולים הדסה עין כרם ולמושב אורה. למרות המרחק היחסי ממרכז העיר ירושלים, חשוב להדגיש כי עם סיום הרחבת הקו האדום של הרכבת הקלה שעתיד להגיע עד לבית החולים הדסה עין כרם, הרי שהדרך מהשכונה החדשה למרכז העיר באמצעות הרכבת הקלה לא תארך זמן רב.

כאמור, הרכבת הקלה אמורה לעבור בתוך השכונה החדשה, בנוסף בשכונה יהיו פתרונות תחבורה ציבורית נוספים, כגון מעלונים שיאפשרו לציבור לעבור ממפלס למפלס בתוך השכונה, ובנוסף – השטחים הפתוחים יונגשו לציבור בצורה נוחה, כמו גם תחנות ההיסעים, מוסדות הציבור ואזורי המסחר בשכונה.

למרות הסטנדרטים החדשים שלפיהן תתוכנן השכונה החדשה, התכנית שמה בלב הדברים את שימור הפארק הלאומי עמק רפאים והפיכתו לגן לאומי שכולל שטחי ארכיאולוגיה, בוסתנים, וכן שימור של מעיין עין לבן. בתכנית יש דגש על שמירת האזורים הרגישים מבחינה נופית וסביבתית.

לפי התכנית, יאותרו אזורי החילחול בשטחים הפתוחים שבתחום השכונה, כך שהם יבטיחו את שפיעת המעיינות ובריכות המים הקיימות. בנוסף, האזור כולו יונגש לטובת הציבור הרחב וישופרו שבילי האופניים ושבילי הגישה אל השטחים הפתוחים הסובבים את ירושלים תוך שמירה מירבית של החי והצומח בעלי הערכיות הגבוה. כך מתכננים ליצור שכונה חדשה ועדכנית מצד אחד, אך כזו שמכבדת את המורשת ואת השטחים העתיקים מצד שני.

כאמור, בשכונה החדשה עתידים להיות כ-5,000 יחידות דיור, זאת בנוסף למלון שאמור להיבנות בה, מבנה לדיור מוגן, כמו גם שטחי משרדים ותעסוקה עבור תושבי השכונה ועבור המבקרים בבית החולים הדסה עין כרם ותושבי ירושלים.

השכונה החדשה תציע לראשונה בירושלים פתרון לסבסוד מיזמי בניה בשכונות הסמוכות לרכס לבן, קריית יובל וקריית מנחם. כך תהפוך רכס לבו לחלק בלתי נפרד מהמרקם העירוני של ירושלים ותאפשר תוספת של יחידות דיור חדשות, כמו גם מיזמי התחדשות עירונית שישתלבו בנוף הירושלמי.

התחלת הביצוע של השכונה החדשה אמורה להתחיל בקרוב, אך מן הסתם ששלב המכרזים והבניה בפועל תארך מספר שנים.

בנוסף לכך אישרה הוועדה המקומית לתכנון ובניה כמעט 1000 יחידות דיור חדשות בירושלים, הנכללות בשתי תכניות בניה חדשות. התכנית הראשונה מתייחסת להקמת מתחם מגורים חדש בדופן הצפונית של שכונת גבעת משואה, בדרך חיים קוליץ. לפי התכנית אמורות להיבנות 706 יחידות דיור, זאת בנוסף למבני ציבור, שטחי מסחר ותעסוקה, וכן שטחים פתוחים לציבור.

מדובר בשטח של כ-75 דונם בשולי שכונת גבעת משואה, איזור המתאפיין בשיפועים תלולים. במרכז שטח התכנית ייעדה הוועדה שטח נרחב כשטח ציבורי פתוח ושטח למבנה ציבור. בנוסף לכך במתחם מתוכננת דרך פנימית המשרתת את כל מבני המגורים ומבני הציבור הבנויים לאורכה. כמו כן, מציעה התכנית בניית דופן מגורים לצידו הדרומי של רחוב קוליץ.

אחד הבניינים החדשים שאמורים להבנות אמור להיות בגובה של 31 קומות. התכנית עצמה תאפשר את עיבוי שכונת גבעת משואה בבנייה חדשה והמשך פיתוחו של אזור דרום-מערב ירושלים. התכנית הוגשה ע"י רשות מקרקעי ישראל ונערכה ע"י אדריכל רנדי אפשטיין.

תכנית נוספת שאושרה, מתייחסת לבניית ארבעה מבנים חדשים בשכונת נווה יעקב, מבנים שיגיעו במקום מבנה קיים אחד ויכללו 235 יחידות דיור.

מדובר בתכנית במסגרת של 'פינוי בינוי', המבוססת על החלפת ייעודם של שטחים בתוך שטח התכנית בין שטחי מגרש פרטי למגורים. התכנית משמרת את האיזון בין שטחי המגורים לשטח הציבורי הפתוח בדומה לקיים כיום, תוך יצירת רצף שטח ציבורי פתוח המקשר בין הרחובות מאיר בלבן לשדרות נווה יעקב ולציר הרכבת הקלה. התכנית הוגשה ע"י 'במות ישראל יזמות', והיא נערכה ע"י אדריכל אלי רכס.

כתיבת תגובה